PART 14

789 40 0
                                    

DIA ISTERIKU

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA

PART 14 SEMI FINAL

     Pesanan Tuan Martin untuk saya sangat susah untuk saya tunaikan , kenapa saya?
Kesihatan Puan Hertina juga sering kali menghantui saya ... kenapa dengan keluarga angkat saya ini . Sepertinya punya masalah , si Elvis pula jarang - jarang menghubungi saya . Si Alven , memang saya akui saya merindui lelaki itu . Tapi apakan daya ... hati saya betul - betul tertutup untuk dia . Jahatnya fikiran saya untuk membalas perbuatan lelaki itu . Dari yang saya dengar selama dirumah agam ini . Biasa la ada pemberita tv3 iaitu si Zila ... dia la yang beritahu pada saya tentang crush dia tu . Mahu kasihan pun tiada guna , huuu mungkin sudah takdirnya seperti itu . Masing - masing perna sakit hati so sekarang memang akan tahu la macam mana rasanya sakit itu apa .

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

Puan Hertina -" Esther , mumy nak tengok anak - anak mumy semuanya gembira . Sebelum mumy pergi jauh ... mumy nak kita berkumpul seperti dulu , walaupun pada waktu itu sangatla menyakitkan pada kamu . Maafkan mumy ya sayang . Please ."

Tiada lain tiada bukan jawapan saya tetap ya , lepas tahu beberapa minggu yang lalu tentang sakitnya apa Puan Hertina , hati saya sangat sensitif , terlalu merasa kasihan . Kenapa orang yang saya sayang terus - terus meninggalkan saya .
Perit , biar la permintaan terakhir diorang saya akan tunaikan .

Saya -" saya janji akan tunaikan semua permintaan kamu . Tapi dengan syarat , saya kena kenal baik - baik hati budi anak mumy tu . Baru la saya akan buat keputusan mahu menerima dia atau tidak . "

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

LIMA BULAN berlalu ,
Bagi saya terlalu lama meneruskan kehidupan , Puan Hertina sudah di hartar di hospital besar supaya senang nak pantau . Dan sejak dari itu juga la saya dan si Alven kerap bertembung . Mula - mula tu terasa jangkal bila bersua , mungkin ka sebap kisah lama .  So , saya pun tidak la terfikir sangat mahu merapatkan diri pada dia . Walaupun hakikatnya yang kami ini punya pesanan dari Puan hertina juga Tuan Martin , terasa bosan ba kan sebap di atur tu kehidupan . Pada waktu Puan hertina menyuarakan pesanan diorang pada saya . Memang saya katakan tidak akan menerima si Alven semula . Sebap terasa masih sakit perbuatan dia sebelum ni .
Tapi sejak lima bulan yang lalu , saya mengambil kesempatan untuk membuka hati saya dengan rela untuk terima lelaki itu . Bukan terus mahu menjalinkan hubungan , tapi perlahan - lahan untuk mengenal hati dia .
Dan tidak menyangkahkan yang dia juga mahu memperbaiki hubungan kami , Alven yang saya kenali dulu seorang yang agak menyakitkan hati . Tapi yang sekarang sangat berbeza ,dan begitu cepat saya menerima dan suka kelakuannya yang terkini . Entah mungkin ka dia berpura - pura ... tapi hati saya tersentuh bila melihat dia menangis di depan Puan Hertina . Lulu hati saya melihat air mata orang yang tanpa saya sedar sudah mula mencintainya .

FLASH BACK

Alven -" mumy ... kenapa sangat tipis untuk saya merasa bahagia bersama dengan mumy sama daddy , apakah ini hukuman saya ? Saya terlalu dayus , menipu juga sering kali menyakiti perempuan yang tanpa saya sedar saya sudah mulai menyayanginya . Mumy , saya menyesal ... kalau la pada waktu si Esther meminta cerai saya tidak benarkan , apakah daddy sama mumy masih ada dan sihat walafiat , Alven ego ! Disebapkan kebodohan saya sendiri saya sangup membiarkan kedua orang tua saya juga isteri saya selama itu .
Bila sering kali saya tersakiti dengan sikap ex isteri sebelum ini . Baru la saya sedar apa yang sudah si Esther lalui , saya tidak layak menjadi suami yang baik untuk dia mumy ... saya sudah sakitkan hati dia , hina dia . Huuu ...  "

Puan Hertina -" shuttt jangan nangis , semua yang sudah berlaku itu untuk menyedarkan Alven dari kesilapan lalu . Mohon keampunan walaupun si Esther bukan lagi halal untuk ko . Tapi minta maaf atas apa yang ko lakukan pada dia nak . Kalau saling membenci sampai bila kamu berterusan seperti ini . Pasti banyak beban di bahu , terasa sakit . Buang semua itu . Tapi mumy nak tanya apakah ko masih mencintai  si Esther Alven? "

Alven -" sejak saya sedar dari perbuatan saya sebelum ini . Saya ingin mahu berubah menjadi orang yang terbaik , walaupun tidak sebaik mana . Saya cuma mahu kemaafan dari orang yang saya sudah mulai cintai . Saya cintai dia mumy. saya tidak sangup kehilangannya . Budinya selama ini , saya lansung tidak dapat balas. Si Esther perempuan yang baik , Alven sudah mengabaikan kamu berdua . Tapi gadis itu . Tetap setia disisi kamu walaupun mulut Alven sentiasa menghina siapa dia . Saya malu mumy ,
Saya tidak layak untuk dia pun . Tapi walaupun si Esther sudah tidak menerima diri ini. Alven tetap mengangap yang 'Dia Isteriku' .. "

FLASH END

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

Kenapa la saya dilahirkan menjadi orang yang sekejap menerima orang? Apakah bapa dan mama macam saya? Kasihan ibubapa saya , sampai diorang meninggal tiada satu pun ahli keluarga yang datang . Kejam sungguh ya?

Tuan Alven -" termenung jauh Esther . Sudah beberapa bulan ko disini . Baru pertama kalinya kita berdepan seperti sekarang . Apa kabar?"

Mahu layan tidak? Kasihan bila difikirkan semula sudah berbulan - bulan , bila ditegur saya layan tidak saja , perlu ke? Umm tapi bukan ka sebelum ini pesan terakhir mendiang Tuan Martin mahu saya menerima si Alven semula . Paya juga , takut saya ba bila saya sudah terjatuh cinta dengan dia . Dia pula buat hal ... perlu ke saya layan dia ? " mumy mohon sangat kalau Esther tak dapat terima si Alven semula pun . Maafkan la dia , dia sudah berubah . "
Betul ke dia berubah macam yang Puan Hertina bagitahukan tu? Huhu ...

Tuan Alven -" maaf kalau saya menganggu  . "

Huuu ... pungungnya yang sudah duduk di sebelah saya tadi sudah berdiri . Mahu beredar la katakan .
Bikin malu saja ohh .

Saya -" umm duduk la , saya belum kata tak boleh sudah mahu merajuk . Huhu , ingatkan masih macam dulu ."

Tuan Alven -" thanks Esther , sorry pasal kisah sebelum ini . Memang saya jahat , saya akui itu ."

Saya -" waaa best ohh ko kan . Bangga mengaku orang jahat . Huhu . Ok laitu , kenapa ko nak tegur saya ? Ada masalah ka? Ada masalah mahu kongsi dengan saya ? "

Tuan Alven -" tiada masala yang saya mahu kongsi pun . Cuma saya nak bagitahu sesuatu . Sejak saya sedar betapa pentingnya ko disisi saya . Saya selalu rindukan ko . Dan waktu itu juga yang saya sudah mulai mencintai ko . Sungguh . "

Terkaku saya sekejap macam yang kena karan tu ... huhu ... pengakuan yang sangat - sangat tidak dijangka kan . Huhu .
Sebenarnya saya terkejut sampai hampir mahu mampus ba tu . Tidak sangkah lelaki yang saya rasa paling jahat didunia ni akan berubah ...
Tanpa membalas nya , saya tergesa - gesa berdiri dan memasuki rumah ... saya sempat melihat Puan Hertina tersenyum ke arah saya . Uik apa makna kama tu . Belum lagi kama saya mahu terima si Alveb , saya balas dulu tu hati dia kejap .. kalau dia pandai menghargai pasti bila kami sudah bersama dia tidak akan sia - siakan saya macam perkawinan kami sebelum ini .

▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪

Sudah lama saya tidak berjumpa dengan macik Flor juga si Jossie , apa agaknya kabar diorang berdua ,
Sudah sebulan lebih rancangan saya diteruskan . Hati mana tidak terguris bila kita melihat orang yang kita sayang ada kekasih lain kan? Huuu , parah kali sudah hati si Alven , memang saya mahu kenakan dia ni .
Syukur la si Elvis jadi pelakon saya yang terbaik , tapi kenapa diorang saling kenal ya? Saya pula yang tertanya - tanya dengan kaitan si Alven juga si Elvis? Sudah lama saya kenal ni dua orang . Tapi lansung tidak kenal apa hubungan diorang . Aiyaaaa . Saya yang merancang , saya pula yang kena . Tidak tahu apa mahu fikir lagi .
Betul ke keputusan saya untuk tidak menerima si Alven dalam hidup saya semula . Tapi saya juga mana boleh paksa diri suka sama orang lain? Sedangkan saya juga sudah mula menyayangi lelaki bernama Alven itu . Tidak pa kali ini saya kena buat keputusan yang betul - betul membuat kan saya rasa bahagia di masa depan saya . Cukup sekali merasa dapat suami yang cuma tahu menghina saya . Apa kata kawin? Tapi saya pula yang akan ganti jadi bad wife ? Hahaha ... banyak sunggu rancangan untuk kenakan lelaki itu . Kalau dia sangup join permainan yang sedang saya mainkan sekarang , kompom la dia mahu sehidup semati dengan saya . Ya tidak? Entah la labu labi ...

BERSAMBUNG

DIA ISTERIKU COMPLETEWhere stories live. Discover now