BAB 1: SEKOLAH BAHARU

959 20 7
                                    

Pada tahun 2018.....

" Haih.... Bilalah aku boleh melepaskan diri daripada tempat ni..." Rungut sang hantu perempuan yang sudah mati di pada tahun 2017. 

Hantu itu dia berada di tandas perempuan iaitu di Blok Y, hantu itu akan keluar jika khabar anginnya tersebar dan hantu itu berjanji kepada para hantu-hantu yang lain untuk dia menyelesaikan tugasnya sebagai bersekutu diantara manusia dan hantu. Dia seperti biasa, dia akan berkeliaran pada pukul dua belas tengah malam semata-mata mahu mencari kawan untuk menyelesaikan misteri namun tiada sesiapa tahu tentang kewujudan khabar angin yang sangat ganjil.

" Takpelah, selagi aku masih menunggu kawan yang mungkin akan tolong aku dan nampak aku, selagi itulah aku perlu bertahan dan sentiasa akan bersama dengan aku. Aku takkan biarkan apa yang mungkin bakal terjadi daripada tiga  tahun yang lalu....." Hantu itu mula menghilangkan diri.

Remaja bersekolah tahun 2017 bercerita:

"Eh, korang. Korang ada terdengar tak satu khabar angin yang sangat menarik, iaitu kat sekolah kita sangat terkenal dengan kesemua khabar angin yang tak masuk akal, korang pernah dengar tak khabar angin Hantu Tandas Blok Y?"

" Tak, kenapa?"

" Dengar cerita, hantu itu akan berkeliaran di sekolah ini pada pukul 12 tengah malam, jika korang lalu di tandas perempuan blok Y, korang akan terdengar suara yang menakutkan seperti tapak kaki, nyanyian puaka, menangis dan ketawa."

"Dan,bukan tu aje, kat sekolah kita ni, sangat popular dengan kisah misteri iaitu ada kisah Dua Puluh Dua Misteri yang bersembunyi. Dan, tiada sesiapa berani nak bongkarkan. Sebab kejadian ni dah lama berlaku sejak 100 tahun yang lalu".

"Bukan itu saja jugak, sebab dengar cerita khabar angin kat sekolah ni sangat popular dikalangan ramai orang pelajar dan jugak cikgu".

"Banyak jugak misteri yang tersembunyi kat sekolah ni".

Tahun 2020....

"Haih.... Bosannya!!!! Benci!!!!" Kata seorang gadis yang berambut panjang serta menghempas badannya pada katil. Ayah perempuan itu menggeleng kepalanya lalu tetap mahu memujuk anak gadisnya yang berusia 16 tahun. Ayah kepada gadis itu bernama Encik Lukas.

" Nak atau tak nak, kamu perlu pergi juga di asrama itu... Jangan risau, kamu pasti akan menyukainya" Kata Lukas sambil mengusap rambut anak gadisnya.

Lisa hanya berdiam diri & dia mengeluh.

" Siapa nak jaga mak dengan ayah selepas ini? Kalau saya tiada di rumah, pasti mak dan ayah akan sunyi" kata Lisa sambil memeluk bantal peluknya.

Encik Lukas hanya tersenyum & mengusap rambut anak gadisnya lagi.

" Kamu tak perlu risau, lagipun kamukan sudah besar & ayah teringin nak melihat kamu berdikari"

Lisa hanya berdiam diri namun dia tersenyum sedikit kerana dia tidak mahu melawan cakap ayahnya

" Baiklah, kalau begitu Lisa setuju!"

" Ha, beginilah anak ayah & mak!!!!"

Kata Lukas lalu memeluk anak gadisnya. Dia berlalu pergi & membiarkan anak gadisnya di dalam bilik. Sebaik sahaja ayah Lisa meninggalkan Lisa di biliknya, Lisa terus mandi & selepas mandi dia terus membuka telefon pintarnya.

" Hai, Lisa!!!!"

Sapa seorang remaja perempuan yang berambut merah kepada Lisa,Lisa hanya menyapa rakannya lalu dia menceritakan segalanya bahawa dia akan berpindah di asrama pada keesokan harinya.

" Jadi, begitulah ceritanya, Lina... Aku tak sukalah sebab nanti asrama macam-macam kena buat!"

Lina mengangguk tanda faham & dia memberi semangat kepada Lisa bahawa pengalamannya di asrama membuatkan Lisa ketawa terbahak

" Begitu sekali kisahnya!!!! HAHAHAHA!!!!!" Kata Lisa.

" Ya, betul! Lagipun, seronok tinggal di asrama sebab ramai kawan & macam-macam hal berlaku! Tak kisahlah pahit ke manis, semua kenangan!!!!!" Kata Lina.

" Sayang, mari turun makan!" Sapa ibu kepada Lisa

" Ok, mak! Sekejap! Okey, aku off dahulu... Bye!!!" Kata Lisa

Lisa terus menurun makan bersama ibubapanya buat kali terakhir.

Keesokan harinya, Lisa melihat sekeliling di tempat baharunya, tempat tersebut seperti taman bunga.

( Asrama Classic Academy)

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

( Asrama Classic Academy)

" Wah... Inikah asramanya?!!" Kata Lisa sambil memandang kepada ibubapanya. Ibubapanya hanya tersenyum & mengangguk tanda "ya".

Apabila mereka memasuki di dalam dewan, Ada ramai pelajar sedang temubual & ada juga mengambil gambar.

" Selamat datang ke Classic Academy" sapa seorang guru itu bernama Puan Julie. Lisa bersalaman dengan guru itu.

" Di sini semua tempat disediakan, makanan & minuman juga percuma & ada tempat untuk bermain & mengulang kaji juga ada..." Kata Puan Julie kepada Lisa. Lisa berasa teruja & gembira.

" Nanti kamu ada di kelas kamu selepas interview nanti" kata Puan Julie. Lisa sekadar mengangguk tanda faham & selepas interview, ibubapanya menolong Lisa menyusun barang-barangnya di dalam bilik asrama.

Bersambung....

KISAH MISTERI HANTU ASRAMA Where stories live. Discover now