Gantung

186 12 1
                                    

"Perhatian kepada semua pelajar, diminta berada di dalam kelas masing-masing. Spot check akan dijalankan secara serentak."

Arisa dan Armel berpandangan sesama sendiri.

"Asal tetiba ada spot check bagai ni?" Tanya Armel. Arisa menjongket kedua-dua bahunya.

"Maybe dapat laporan pelajar bawak barang terlarang kut." Balas Arisa selamba. Armel terdiam.

Daniel dan Farhan melangkah masuk ke dalam kelas mereka. Armel menatap wajah Daniel. First time dia tengok wajah Daniel tegang macam tu.

"Put your bag on the table. Now!" Arah Daniel tegas. Semua pelajar menurut. Suara Daniel yang bergema dalam kelas ditambah dengan wajah tegang Daniel membuatkan semua terasa kecut perut. Jarang Daniel jadi tegang macam ni.

Daniel dan Farhan mula memeriksa setiap beg rakan sekelas mereka.

Tiba giliran Armel, Daniel menatap wajah Armel untuk seketika sebelum dia mula menyelongkar beg sekolah Armel. Armel hanya memandang.

Daniel tersentak. Perlahan-lahan wajahnya diangkat dan memandang wajah Armel.

"Armel Raisya." Kata Daniel dingin. Armel telan liurnya. "What's this?" Daniel keluarkan satu kotak rokok dari beg Armel. Terbuntang mata Armel dan Arisa.

"It's not mine." Kata Armel. Rakan sekelas yang lain dah bising.

"Keep quiet!" Jerit Farhan lantang. Terus kelas itu kembali senyap. Daniel menatap tajam ke arah Armel.

"Then, care to explain how this shit was in your bag, Armel Raisya?" Tanya Daniel dingin. Armel mengetap bibir geram. Tangan dibawah meja digenggam erat membentuk penumbuk.

"You follow me." Daniel mengarah. "Farhan, make sure class in good condition. Aku tak nak kelas jadi macam pasar." Farhan mengangguk faham. Daniel berjalan keluar kelas.

"Aku yakin kau akan okey, babe. Aku percaya kau tak buat semua tu." Tutur Arisa. Armel mengeluh berat sebelum dia berlalu keluar mengikut langkah Daniel.

"Daniel." Panggil Armel tapi Daniel buat tak endah. Kepala dia serabut sekarang ni.

"Daniel, tu bukan aku punya. Aku tak tahu how that shit boleh ada dalam beg aku! Percayalah!" Kata Armel. Daniel menghela nafas.

"Explain pada Cikgu Malik, bukan dekat aku, Armel." Tutur Daniel dingin. Armel mengeluh.

"Kau tak percaya dekat aku ke, Daniel?" Tanya Armel perlahan. Daniel tergamam.

"Aku serabut sekarang ni, Armel. Kau explain dalam bilik disiplin nanti." Daniel membalas dan mempercepatkan langkahnya. Armel hanya memandang belakang Daniel. Terbit perasaan kecil hati dalam dirinya dengan sikap Daniel.

_____*_____

Armel digantung sekolah untuk dua minggu dan merit mark nya dipotong. Dengan perasaan yang bercampur-baur, Armel masuk ke dalam kelasnya semula.

Kelas yang tadi agak bising kembali diam apabila Armel melangkah masuk dengan muka ketatnya.

Armel mengemas semua barang-barangnya. Sarah, Arisa dan Daren hanya memerhati Armel. Masing-masing tak berani nak bukak mulut.

Selesai kemas barang, Armel galas beg sekolahnya dan berlalu keluar dari kelas. Di depan pintu kelas, dia terserempak dengan Daniel.

Armel menjelingnya sebelum dia melanggar bahu Daniel kasar. Daniel hanya memandang Armel yang makin menjauh sebelum keluhan nafas berat dilepaskan. Dia berjalan ke tempat duduknya.

"Macam mana Danny? Armel memang bersalah ke?" Tanya Izz yang duduk di depan Daniel. Daniel meraup wajahnya. "Tak ada saksi dan bukti yang dia tak bersalah so, Armel kena gantung sekolah dua minggu." Balas Daniel.

HEARTMATEWhere stories live. Discover now