Meet (Harris & Aatif)

169 14 4
                                    

Harris duduk di ruang tamu rumah agam keluarga Ammara tu sendirian sementara menunggu Ammara turun.

"Jadi, kamulah Harris?" Seorang lelaki menegur. Harris angkat muka. Mungkin daddy Ammara.

"Er...ya. S-Saya Harris." Harris bangun dan bersalaman dengan Dato' Fahrin.

Dato' Fahrin ambil tempat di sofa berhadapan dengan Harris.

"Jadi, parents kamu dah tahu pasal kes kamu dan Ammara?" Tanya Dato' Fahrin.

"Ya, saya dah jelaskan pada mereka tentang kes tiga tahun lepas walaupun pada mula tu mereka kecewa dengan apa yang berlaku tapi lama-lama, mereka dah boleh terima." Ucap Harris. Gementar bila berhadapan dengan Dato' Fahrin.

"Macam mana dengan kamu? Kamu boleh terima Ara dan Aatif walaupun kamu tak berniat untuk buat semua tu?" Duga Dato' Fahrin lagi.

Harris tersenyum kecil. "Walau saya tak berniat nak buat macam tu pada Ara, tapi benda dah berlaku dan Aatif tetap anak saya dan Ara. Jadi, saya dengan rela hati nak bertanggungjawab atas semua yang berlaku ni, uncle." Balas Harris ikhlas.

"Dan saya nak mintak maaf dengan apa yang dah berlaku pada Ara." Sambung Harris lagi. Perasaan bersalah tu tetap bersarang dalam hatinya.

Dato' Fahrin tersenyum. "Ara dan Mel dah cerita dekat kami apa yang berlaku dan Uncle tak salahkan kamu atau Ara dalam hal ni. Lagipun, uncle tahu yang kamu lelaki yang baik dan bertanggungjawab dan kamu sesuai untuk Ara dan Aatif. Kalau tak, kenapa kamu bersusah nak balik Malaysia dan cari Ara semata-mata nak kemaafan dia." Ucap Dato' Fahrin tenang. Harris memandangnya.

"Kalau kamu nak restu dari kami, ya, kami restukan Harris dengan Ara." Satu suara lain muncul. Datin Jesica ambil tempat di sebelah Dato' Fahrin.

Harris tergamam untuk beberapa saat sebelum dia tersenyum menyerlahkan lesung pipitnya.

"Memang daddy Aatif. Lesung pipit pun sama." Kata Datin Jesica. Harris tersenyum malu. Macam girl pulak senyum shy-shy cat ni.

"Terima kasih aunty uncle sebab restukan hubungan kami. Saya janji dengan aunty dan uncle yang saya akan jaga Ara dan Aatif dengan baik." Ujar Harris ikhlas.

Dato' Fahrin dan Datin Jesica tersenyum. Gembira yang anak-anak perempuannya dijodohkan dengan lelaki yang baik.

"Mana Ara? Lambat betul?" Duga Dato' Fahrin.

"Entahlah apa yang dia buat atas sana tu. Kejap saya panggil dia. Harris tunggu kejap eh." Harris mengangguk.  Datin Jesica bangun dan melangkah naik ke atas.

"Harris duduklah ya? Uncle nak naik solat Asar jap. Dah pukul 5:15 dah ni." Kata Dato' Fahrin meminta diri. Harris hanya mengangguk kepala.

"Hai, sorry lambat." Ammara turun dari tingkat atas sambil mendukung Aatif. Dia ambil tempat di sofa single bersebelahan dengan sofa yang diduduki Harris.

Aatif di atas riba Ammara memandang Harris dengan dahi berkerut. Siapa ni? Asal hensem macam Aatif jugak?

Harris memandang mereka berdua dan tersenyum. "Lamanya dekat atas tu." Kata Harris.

"Haa lah, tadi baru je nak turun, Aatif pulak buat hal. Alang-alang tu, terus mandikan budak demook ni. Tu yang lama sikit. Sorry." Balas Ammara. Harris tersenyum. Matanya jatuh pada Aatif.

Muka Aatif memang sama macam dia. Dari segi bentuk hidung, bibir dan mata yang agak sepet. Kulit putih macam Ammara dan kening jarang.

"Dah cakap. You'll fall in love with your own son's handsomeness." Kata Ammara. Harris tergelak kecil. "Ada-adalah awak ni."

HEARTMATEWhere stories live. Discover now