~07~ Seri - Berdua Pasti Lebih Baik

1.2K 29 1
                                    

Selesai menunaikan solat Subuh dan bersiap ala kadar, Seri terus turun ke tingkat 7 mengetuk pintu bilik ibu dan ayahnya. Tapi puas diketuk, satu bunyi pun tidak kedengaran. Akhirnya Seri turun seorang diri ke lobi. Dari lif, Seri perlu melalui lobi yang luas itu untuk ke restoran yang terletak bersebelahan dengan kolam renang. Tapi kakinya terhenti bersebelahan dengan kaunter penyambut tetamu. Ibu dan bapa Yati serta beberapa tetamu lain seusia mereka, sedang berbual di sudut sofa di lobi itu. Malahan ibu dan ayahnya juga ada.

"Sayang, sayang buat apa ni?" bisik satu suara yang amat dikenali Seri.

Pantas Seri menarik tangan lelaki di sisinya dan kedua-dua mereka hampir mencangkung, bersembunyi di sebalik kaunter penyambut tetamu itu.

"Kita undur semula ke lif," saran Seri.

"Kita ada buat salah ke?" tanya Danish lagi.

"Tak, tapi saya tak nak diorang lihat saya-" Seri menoleh ke arah Danish. "-dan juga awak di sini. Saya nak perkenalkan awak pada mereka malam ni. Biar mata mereka tersembul keluar."

Danish menggelengkan kepalanya melihat gelagat Seri. "Itu, mereka dah menuju ke restoran. Apa kata kita keluar saja? Kita pun dah plan kan nak ke indoor games nanti," cadang Danish.

Sebaik melihat ruang legar lobi itu kembali lengang, Seri sekali lagi menarik tangan Danish dan kedua-dua mereka berlari menuju ke pintu utama hotel. Seri hanya berhenti apabila mereka berada agak jauh dari kawasan hotel. Tangan Danish dilepaskan dan Seri terus melangkah tanpa hala tuju. Danish mengikut setiap langkahnya juga tanpa bicara.

"Saya tak kenal awak. Nama penuh pun saya tak tahu. Hari lahir, asal mana, tempat kerja, keluarga, nombor telefon," kata Seri tiba-tiba. Seri menghentikan langkahnya. Danish yang menurutinya dari belakang turut berhenti. Seri menoleh melihat Danish. "Apa nama penuh awak?"

"Danish."

"Danish bin Abdullah?" tanya Seri lagi.

"Bukan."

"Dah tu? Takkan nama awak Danish saja? Kalau tak ada ayah sekalipun, tetap berbinkan Abdullah. Ini bin Abdullah pun bukan. Apa yang rahsia sangat nama awak ni?" tanya Seri dengan nada agak tinggi.

"Sampai masanya sayang akan tahu juga," jawab Danish lembut.

Seri mendiamkan diri. Walaupun pada dasarnya dia nampak seperti biasa tetapi setiap kali dia teringat kembali perlakuan Badrul terhadapnya tempoh hari, rasa gelisah dan takut mula mencengkam diri, dan untuk menutup perasaan itu, Seri menukarkannya kepada perasaan marah. Di dalam bilik, mangsanya ialah objek yang ada berdekatan tetapi di luar ini, Danish yang menjadi mangsa.

Orang yang tidak berada di tempatnya tidak akan tahu apa rasanya. Mendengar nama Badrul sekali pun membuatkan dia gementar. Dia takut untuk keluar dari bilik malahan untuk melangkah ke dalam lif seorang diri tadi pun, puas dikuatkan semangat. Setiap kali mandi, dia akan menggosok tubuhnya hingga kemerahan. Masih dapat dirasakan sentuhan kasar Badrul.

Sebelum tidur malam tadi, banyak kali Seri memikirkan apa yang bakal berlaku kalau Danish tidak berpatah balik atau kalau dia sendiri yang mengejar Danish atau dari awal lagi Danish tidak meninggalkannya atau dia berusaha lebih kuat lagi untuk melarikan diri dari Badrul. Malahan setiap detik dicongak kembali dari saat pertemuannya dengan Badrul di hadapan pintu hotel. Adakah dia memberikan apa-apa isyarat yang dia mahukan lelaki itu semula? Adakah dia yang bersalah?

ONGOING Kau Yang SatuWhere stories live. Discover now