Episod 26 - Kepulangan

320 20 19
                                    

Sebuah kereta mewah berhenti di hdpn Taman Cyberaya. Di dlmnya, trdpt dua org lelaki. Satu duduk di tmpt duduk pemandu sementara satu lagi duduk di tmpt duduk penumpang bhgn belakang. Kedua2 mereka turun bersama dri kenderaan tersebut.

Dr. G : Kamu tunggu saya kt gerai dpn tu ya. Nnti saya pergi sana.

Pemandu : Baik, Dato

Pemandu peribadi Dr. Ghazali itu pun berlalu pergi meninggalkan majikannya. Dr. Ghazali memandang sekeliling taman tersebut yg merupakan tmpt dia dn Aliya luangkan masa bersama. Nafasnya dilpskan.

Dr. G : Lama aku x dtg sini

Lelaki itu melangkah masuk ke kwsn taman dn berjln di sekeliling kwsn itu. Ramai penduduk Cyberaya yg dtg pd petang itu bagi menemani anak mereka bermain. Ada antara mereka berkelah di situ dn tk lupa juga yg mengmbil gmbr di kwsn2 menarik di kwsn taman itu. Pengunjung yg dtg melemparkan senyuman ke arah Dr. Ghazali saat melihat kelibat ahli politik itu. Lelaki itu membalasnya dgn senyuman dn anggukkan. Dia teruskan berjln sehinggalah dia terjumpa satu bangku menghadap tasik. Dia mengmbil tmpt di situ. Dia memandang sekeliling kwsn tasik dn berkata........

Dr. G : Alangkah bagusnya klu awk ada kt sini, Aliya. Dulu sinilah.....tmpt selalu kita duduk dn tmpt duduk ni jgklah yg menyaksikan saya lamar awk sbhg isteri saya dulu. Saya igt lagi......kwsn ni xde apa sgt masa tu. Sekarang, kwsn ni saya dh majukan. Klu lah awk masih hidup, mesti awk suka

Lelaki itu mengeluarkan telefon bimbitnya lalu melihat gmbr isterinya. Dia tersenyum namun kesedihan masih ada dlm dirinya.

Dr. G : Knp awk mesti tinggalkan saya, Aliya ? Susah saya nk terima yg awk dh xde kt sisi saya 😔😔

Timbalan Dato Bandar itu menutup telefonnya dn mula bangun utk pergi dri situ. Saat dia mahu pergi, secara tiba2 dia merasakan seseorang sdg perhatikannya. Dia toleh ke belakang. Namun, tiada siapa di situ. Dia memandang sekeliling selama beberapa saat sblum akhirnya dia buat kptsn utk pergi dri situ. Melihatkan lelaki itu sdh pergi, org yg perhatikannya mula kluar di sebalik pokok yg terletak tdk jauh dri tmpt Dr. Ghazali duduk. Org itu tersenyum jahat dn berkata........

Dien : Sedih betul kisah kau, Ghazali. Dh blh masuk tv. Tpi kesedihan kau x cukup perit seperti apa yg aku rasa dulu. Kau selamat buat masa ni. Aku bagi kau rehat tpi kau jgn igt aku blh lpskan kau. Aku akn pastikan hidup kau merana mcm aku dulu 😈😈

Ketua penjenayah itu pun berlalu pergi dri kwsn taman itu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Alicia berada di bilik yg disediakan olh Mia sdg mengemas katilnya. Pd hri ini, dia diarahkan olh Encik Ramesh utk tidur di situ memandangkan pd hri esok rakan baiknya, Mia akn pulang ke rumah. Selesainya mengemas rumah, dia pun duduk di ats katil. Botol minuman yg sekian lama berada di meja sblh katil diambilnya lalu diminum. Kemudian, dia mengmbil telefon bimbitnya lalu membuka gallery utk melihat gmbr. Dia scroll gmbr ayah angkat dn uncle2nya yg sdh pun meninggal. Dia tersenyum namun slps beberapa lama, dia ternmpk gmbr selfie dia bersama Ali. Gadis cina itu merenung gmbr tersebut.

Alicia : Dh lama rasanya kita x jumpa ? Saya hrp awk sihat 😔😔

Dia sambung melihat gmbr sehinggalah dia ternmpk gmbr selfie dia bersama Ali dn Yuki. Nafasnya dilpskan dgn berat. Agk sedih kerana dia terpaksa tinggalkan rakan2nya yg sentiasa ada bersamanya ketika susah dahulu. Dia kluar dri aplikasi gallery dn menyentuh simbol telefon. Di dlmnya, trdpt beberapa contact number yg dia masih lagi simpan. Dua di antaranya adalah nombor telefon Ali dn Yuki.

Alicia : Patut ke aku call dia ?

Dia mahu menyentuh simbol hijau utk menelefon Ali tpi secara tiba2 dia teringat akn kata2 Dr. Ghazali pdnya dahulu.

One And Only ( Ejen Ali Fanfiction )Where stories live. Discover now