CHAPTER 1

1.2K 44 0
                                    


"MAK... mana boleh buat macam ni? Tak naklah ... ni bukan zaman dulu-dulu. Dulu lain lah semua orang kahwin pilihan keluarga. Sekarang ni orang kahwin sebab suka sama suka. Lepas tu, Yoona sibuk sangat sekarang ni dengan SNSD dan drama. Mana ada masa ... lepas tu... Eiii... tak naklah kahwin paksa-paksa ni."

"Memanglah sekarang tak suka... tapi nanti-nanti sukalah. Lagipun ini permintaan Atuk. Atuk percaya sangat yang Yoona akan suka dengan lelaki yang dia pilih ni. Lagipun Atuk dah janji dengan kawan dia tu dah lama. Dah nak dekat 60 tahun. Atuk rasa sebelum dia mati, dia nak tunaikan janji dia tu,"

"Tapi kenapa pilih Yoona pulak. Cari lah orang lain... Yoona tak nak lah. Yoona tak bersedia lagi nak jadi isteri orang. Dan Yoona nak kahwin dengan orang yang Yoona suka."

"Mana ada orang lain. Kamu sorang je cucu perempuan dalam keluarga ni. Dan Atuk cakap lelaki tu sorang je cucu lelaki dalam keluarga tu. Jadi ... sebab tulah kamu yang kena kahwin."

"Yang Atuk janji tu buat apa. Susahkan orang je,"

"SUDAH! Ayah tak nak dengar dah. Macam susah sangat nak ikut cakap orang tua. Selama ni ayah tak bantah pun kamu nak ceburi bidang nyanyian dan lakonan ni. Dulu, Atuk kamu tulah yang bersungguh-sungguh suruh ayah benarkan kamu. Tapi sekarang Atuk kamu mintak kamu tunaikan janji yang dia dah buat lama dulu ni pun susah sangat kamu nak ikut. Ayah tak kira, Atuk kamu tu sayang sangat kat kamu. Calon yang dia pilih untuk kamu tu sesuai sangat dengan kamu. Ayah tahu, sebab ayah pun dah jumpa budak lelaki tu."

"Tapi ayah..."

"Tak de tapi-tapi, hujung minggu ni, majlis perkahwinan kamu akan diadakan."

"Hujung minggu ni. Kenapa cepat sangat."

"Bakal suami kamu tu sibuk dan dia hanya ada hujung minggu ni. Atuk dia dan atuk kamu tak boleh tangguhkan lama-lama jadi semua orang setuju supaya majlis tu di adakan hujung minggu ni. Majlis tu untuk ahli keluarga je, kita jemput ahli keluarga terdekat. Kemudian-kemudian barulah kita buat yang besar."

Yoona merasa sedih dengan keputusan keluarganya yang di rasakan tidak adil untuk dirinya. Namun dia bukanlah anak yang suka melawan cakap ibubapa menyebabkan akhirnya dia akur dengan keputusan yang dibuat.

"Emak dah sediakan pakaian pengantin untuk kamu.."

Yoona datang dekat pada ibunya, "Kenapa terlalu cepat, emak, apa akan jadi kalau kami tidak sesuai antara satu sama lain. Masa depan Yoona akan hancur dengan perkahwinan ini," kata Yoona dengan tangisan memeluk emaknya.

"Bersabarlah, emak percaya keputusan yang atuk dan ayah kamu buatkan ini akan membahagiakan kamu. Tidak ada ibu bapa yang ingin menghancurkan kehidupan anaknya," pujuk emaknya.

Hari yang ditunggu oleh semua ahli keluarga Yoona muncul juga walaupun Yoona berdoa agar hari ini tidak akan muncul-muncul. Semua keluarga terdekat hadir, dan mereka telah pun bersedia menanti rombongan keluarga pihak lelaki dari awal pagi lagi. Makanan telah disediakan dan alatan-alatan untuk upacara perkahwinan tradisional turut diatur dengan tersusun. Pakaian Hanbok untuk Yoona turut digantung dengan kemas di dalam bilik Yoona untuk Yoona pakaikan pada majlis tersebut. Yoona melihat pakaian tersebut dengan hati yang cukup berat namun dia hanya mampu mengeluh.

"Kenapa tak siap lagi ni?" tanya mak su adik kepada ayah Yoona apabila Mak su dan emaknya masuk ke bilik Yoona.

"Mari sini mak tolong kamu pakaikan." Yoona hanya menganggukkan kepalanya. Dengan bantuan emak dan mak su, Yoona memakai Hanboknya dan mak su juga membantu menghias muka Yoona dengan makeup yang lembut palitannya menampakkan seri wajah Yoona.

"Yoona." Itu saja ayat yang dapat disebut oleh emaknya kepada Yoona dengan linangan air mata dan genggaman pada tangan Yoona.

Yoona menganggukkan kepala, dia faham apa yang ingin emaknya sampaikan. Dia tahu emaknya merasa sedih dan gembira pada hari ini untuk dirinya.

AWAK SUKA SAYA KE?Where stories live. Discover now