Bab 13

2.3K 96 2
                                    

"Jom lah makan dulu." Ujar Khairil. Kereta diberhentikan di depan kedai makanan segera, Radix Fried Chicken.

"Abang! Apa ni? Tak fahamlah. Cuba bagitahu. Eiii, geramnya." Muka Qhalif, ibu dan Khairil dipandang bersilih ganti.

"Nak makan apa, ibu? Qhalif? Aliyah?" Khairil berjalan ke arah cashier dan membuat pesanan. Beberapa minit kemudian, dia menatang dulang yang berisi makanan dan meletakkannya ke atas meja. Makanan diagih agihkan kepada ibu, Aliyah dan Qhalif.

"And today, kito jadi keluargo deh. Welcome Qhalif! High five satu kali! Haha." Tangan dilayang ke langit menunggu balasan Qhalif.

"Apa itu high five?"

"Jap, keluarga? Wait, what? Qhalif ni lost child ibu ke apa?" Tercekik Aliyah mendengarkan kenyataan abangnya itu. Ibu menghulurkan air kepada Aliyah.

"Ish. Minum dulu budak ni. Macam ni, abang dengan ibu setuju untuk bawa Qhalif tinggal kat rumah kita. To support his recovery process. Boleh kan, Aliyah?" Kata kata perlu disusun. Harap harap Aliyah dapat terima.

"Nak suruh adik jadi Melur ke apa? Takmau lah macam ni. Taknak tipu perasaan orang lagi lah, bu." Chicken chop dipinggan dikuis lembut. Air soda disedut sedikit.

"Aliyah, kan abang kata jangan minum guna straw." Khairil menegur lembut. Kentang goreng dibawa masuk ke dalam mulut.

"Qhalif, makanlah burger tu. Ke nak abang Khai suap?" Qhalif yang nampak sedikit kebingungan itu segera membuka kertas makanannya.

"Er, tong sampah kat ne Abang Khai?" Qhalif sudah bangun dan mencari cari sesuatu.

"Apa pulak tong sampah? Letak je sini dulu. Aduhai budak ni." Kertas makanan di tangan Qhalif di ambil. Lalu, Qhalif kembali duduk dan makan burgernya dengan berhati hati.

Khairil menerangkan tentang perancangannya untuk membantu Qhalif. Setelah berfikir beberapa lama, Aliyah akhirnya mengangguk setuju walaupun nampak terpaksa. Namun, Aliyah senyum ikhlas juga akhirnya.

Selesai makan, mereka berjalan beriringan ke kereta. Dari jauh kelihatan 2 orang pemuda sedang menunggu di depan kereta.

"Ibu, siapa tu?" Tanya Khairil. Apabila terpandangkan kereta merah yang dilihatnya hari itu, terus dia berlari ke arah pemuda tersebut.

"Assalamualaikum. Encik ni yang datang rumah saya tu ke?" Tanya Khairil sopan. Senyuman ditampal seikhlas mungkin.

Sebaik terpandangkan Aliyah, pemuda itu mengamatinya dari atas ke bawah. Besar dah kau, Li. Soalan Khairil dibiarkan berlalu tanpa jawapan.

"Miss me, Liyah?" Tangannya didepakan bagai menanti pelukan yang tak akan datang.

"Ei, siapa kau ni?" Wajah pemuda itu dipandang sekilas lalu terus masuk ke dalam kereta.

Muka pemuda berjaket hitam itu kelihatan hampa. Dia kelihatan mendekati ke arah ibu dan membisikkan sesuatu.

"Remember, Julie. Suami kau."

Wajah ibu bertukar riak lalu terus dia mengajak Qhalif masuk ke dalam kereta.

"Er, pergi dulu ya, encik. Assalamualaikum." Tangan diangkat tanda hormat. Terus Khairil berlalu dan menghidupkan enjin kereta. Kereta diundur dan terus dibawa ke rumah.

"Andika ke tu, boss?" Tanya pemuda yang berbaju tshirt polo putih berserta seluar jeans lusuh.

"Aku rasa ya. Jom balik."

Anugerah Tuhan [completed]Where stories live. Discover now