Bab 41

4.3K 398 37
                                    

Keesokkan harinya, seperti yang dikatakan oleh Jimin semalam. Jimin dan Hoseok akan keluar mencari kerja kosong disekitar Seoul.

Mereka melangkah keluar dari sebuah cafe dengan perasaan hampa dan kecewa. Jimin menundukkan kepalanya sambil mengeluh panjang.

"Relaxlah Jimin. Kan banyak lagi kedai yang kita belum tanya" Pujuk Hoseok sambil menepuk lembut bahu Jimin. Jimin mengangkat wajahnya memandang Hoseok.

"Kalau takde kerja kosong jugak?" Soalnya.

"Belum cuba belum tahu, kan?" Pujuk Hoseok lagi.

"Jiminnie, himnaeseyo. Uriga issjanhayo!" Hoseok menyanyikan lagu kanak-kanak kepada Jimin untuk menggembirakan Jimin. Jimin pula tersenyum melihat telatah Hoseok.

"Cha, kaja!" Jerit Hoseok riang. Lalu mereka berdua menyambung semula misi mereka iaitu misi mencari kerja kosong.

Sementara itu, Seokjin, Yoongi dan Namjoon dalam perjalanan ke kedai Papa John's semalam untuk menemani Yoongi untuk menyakan kerja kosong disana.

Semasa dalam perjalanan ke sana, minyak trak milik Seokjin hampir habis. Jadi Seokjin menyinggah sekejap di stesen minyak.

Sampai di stesen minyak, Seokjin menyuruh Namjoon untuk membayar dan mengisi minyak. Namjoon hanya turuti sahaja permintaan Seokjin.

Namjoon turun dari trak dan pantas ke kaunter. Semasa hendak membuat pembayaran, fikirannya meronta akan sesuatu. Sesuatu yang hendak dia tanya kepada jejaka si penjaga kaunter.

"Jogi, boleh saya tanya sesuatu?" Soal Namjoon.

"Silalah" ujar jejaka itu.

"Dekat sini ada kerja kosong tak?" Soalnya lagi.

"Oh kerja kosong. Ada. Kebetulan dekat sini memang memerlukan pekerja baru. Kenapa?" Soal pula si jejaka itu.

"Oh sebenarnya saya tengah cari kerja kosong ni hehehe" ujar Namjoon sambil tersengih yang menampakkan lesung pipi.

"Jinjja? Wah baguslah. Apa kata encik kerja je dekat sini" ujar si penjaga kaunter itu memberi cadangan.

"Takpe ke?" Soal Namjoon was-was.

"Hahaha takpe. Jadi encik setuju?" Soalnya lagi.

"Erm okaylah saya setuju" jawab Namjoon.

"Bagus. Kau boleh start kerja esok pagi." Ujarnya.

"Jinjja?!" Namjoon seolah-olah terkejut. Dalam sekelip mata saja dia boleh dapatkan kerja kosong.

"Oh sebelum tu, aku Song Mino, panggil aku sunbae je" ujar Mino sambil menghulurkan tanggannya untuk berjabat tangan.

"Oh ne, sunbae. Aku Namjoon. Kim Namjoon" Namjoon juga menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan.

Namjoon berjalan ke trak lalu melakukakn tugasnya yang diarahkan oleh Seokjin untuk mengisi minyak. Dia terlihat di dalam trak hanya ada Yoongi. Dimanakah Seokjin?

Namjoon mengetuk cermin tingkat lalu menyoal kepada Yoongi kemanakah Seokjin. Namun Yoongi tidak menjawab, malah menjuihkan bibirnya ke arah Seokjin yang sedang menanyakan sesuatu kepada seseorang.

Dalam pada masa yang sama, Taehyung dan Jungkook keluar dari 7Eleven.

"Cha! Misi pertama selesai!" Riang Taehyung kerana dia baru sahaja diterima bekerja di kedai 7Eleven semalam.

"Ala hyung! Jungkook ni macam mana?" Rengek Jungkook yang sudah bermasam muka.

"Kita try restoran kat depan tu, manalah tahu kau dapat kerja kosong?" Cadang Taehyung.

"Arasseo"

5 minit berlalu, Seokjin kembali ke trak dengan perasaan gembira. Lalu Seokjin memasuki trak dan pantas Yoongi bertanya kepada Seokjin.

"Kyah, apasal lambat sangat?" Soal Yoongi.

"Hahaha mian. Tapi korang tau tak? Aku baru je dapat kerja kosong" lalu Seokjin mula menghidupkan enjin dan menyambung semula perjalanan ke destinasi utama.

"Jinjja? Heol! Aku pun baru dapat kerja kosong. Esok dah boleh start kerja" ujar Namjoon teruja.

"Ye? Woahhhh~ senanglah macam ni. Kyah~ Namjoonie, dah takdir pergi kerja sama-sama" riang Seokjin. Yoongi membuat muka menyampahnya. Menyampah dengan ayat Seokjin.

[SKIP]

Petang itu, mereka bertujuh serentak pulang kerumah. Tidak sangka, masing-masing pulang dengan berita gembira.

Masing-masing sudah diterima mencari kerja kosong. Agak payah jugak bagi mereka hendak mencarinya, mujur ada beberapa buah kedai memerlukan kerja kosong.

Taehyung sudah pastinya akan bekerja sebagai penjaga kaunter. Jungkook pula tidak pasti lagi jawatannya, tapi yang pasti, Jungkook akan bekerja di sebuah restoran. Namjoon juga tidak pasti lagi jawatannya, jadi dia akan tahu jawatannya bekerja di stesen minyak bila esoknya dia akan bermula bekerja. Seokjin? Haa Seokjin akan bekerja sebagai tukang cuci kereta yang bersebelahan dengan stesen minyak tadi. Hahahaha untunglah Seokjin dapat tempat sekerja dengan Namjoon. Yoongi sebagai sedia maklum, dia akan bekerja di restoran pizza. Dan dia ditugaskan untuk menghantar pizza. Jimin dan Hoseok? Ahh mereka pun sama, bekerja di sebuah restoran yang sama. Jimin ditugaskan untuk mencuci pinggan dan Hoseok pula ditugaskan untuk menghantar pesanan.

Maka bermula esok, bermulah pengalaman baru mereka sebagai pekerja lebih masa. Dan bermula esok, masing-masing akan menjadi sibuk dari sebelumnya.





Maaf lambat sangat update 😢😢😢 dan maaflah bab ni ringkas sangat sebab kalau boleh nak habis kan cerita ni secepat yang mungkin.

Bab seterusnya saya janji saya akan update secepat mungkin dan lebih baik daripada bab ni.

Hahahaha so army, dah tengok mv baru bts? Best kan????????? And dah dengar dah tracklist album diorang? Kalau belum search kat youtube "kpoptrash". Dia ada post tracklist album hyyh pt 3. Seriously! Best giler!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Especially lagu bts run ballad version, butterfly epilogue version, save me and of course, FIRE!!!! Hahahahahaha kepada yang belum dengar lagi tu, dengarlah ye? Byebye ^^

7012 | BTSWhere stories live. Discover now