Bab 1

13K 334 5
                                    


Fahan masuk ke dewan kuliah dan seperti biasa bilik kuliah bising. Biasalah lecturer tak masuk lagi. Dia duduk di tempat biasa dan matanya mencari kelibat Hafiz, rakan baiknya. Lepas tu baru dia teringat. Mamat tu kalau tak datang lambat tak sah. Kemudian matanya tertancap pada sesusuk tubuh yang sedang melangkah masuk. Semua orang tak endahkan kehadirannya. Seperti biasa juga. Matanya masih mengikuti gerak langkah gadis yang masuk tadi. Bukan dia pandang sebab gadis itu cantik. Jauh sekali kalau dia nak puji gadis itu cantik. Dia pandang sebab ada juga gadis yang begitu dia university ini.

Kenapa dia kata gadis itu tak cantik atau lebih tepat tiada daya tarikan adalah sebab penampilan luarannya tu. Secara ringkasnya, nama dia Qaisara. Nama cantik kan? Tapi orangnya jauh dari nama. Dia datang kelas berbaju kurung lama atau berkemeja besar bersama kain. Tak pernah dia nampak Qaisara memakai seluar. Rambutnya yang separas belakang itu tak pernah diikat mahupun diselitkan di celah telinganya. Terbiar bebas begitulah. Mukanya pula lagilah clear. Memang sekadar bedak je kalau dia letakpun. Bibirnya kelihatan sedikit pucat. Itu jelah. Lepas tu adalah cermin mata pelengkap gaya. Tapi okaylah juga sekurang-kurangnya Qaisara tak plastik.

"Hai Fahan. Hafiz tak sampai lagi?"

Bercakap pasal plastik. Plastik nombor satu kat depan ni ha. Era a.k.a makwe si Hafiz. Si Era ni kalau datang tanpa make up dua inchi dia tu tak sah. Fahan ketawa sendiri.

"Ai Fahan, I tanya Hafiz yang You ketawa ni kenapa?"

Era sudah mengambil tempat di depan Fahan.

"Pakwe you, yang you tanya I buat apa."

Era cemberut dengan jawapan Fahan. Fahan memang tak ngam dengan Era. Nasib je Era ni awek Hafiz kalau tak memang dia tak bercakaplah dengan Era. Kemudian lecturer masuk dan kelas bermula. Tepat 15 minit kelas mula, baru muncul muka Hafiz. Itulah rutinnya. Bertuah punya budak.

***
Fahan sudah duduk di meja sementara menanti Hafiz dan Era membeli makanan. Mata-mata si gadis yang dari tadi mengusya dirinya dia buat derk. Itupun dah jadi rutin hariannya. Diorang semua nak cuba nasib. Manalah tahu dapat jadi teman wanita Fahan yang hensem lagi famous tu. Fahan tak pernah ada awek sejak masuk degree ni. Jadi tu yang masing-masing nak cuba nasib. Tapi diorang tak tahu, Fahan tak suka perempuan yang tergedik-gedik nak kat dia sebab rupa. Sebab nanti bila perempuan macam ni jumpa lelaki yang lagi hensem, confirm dia kena tinggal. Sedang dia melihat sekeliling, matanya tertangkap pada Qaisara yang sedang makan sendirian di satu sudut cafe. Tapi Qaisara sedang bercakap di telefon. Ada juga ek orang nk telefon dia waktu rehat macam ni? Ya Allah, Fahan tak baik cakap orang macam tu. Fahan menggeleng.

"Kau kenapa Fahan? Menggeleng tetiba."

Teguran Hafiz buat Fahan sedar. Dia tersengih.

"Tak ada apa-apa."

Jawab Fahan. Hafiz dan Era sudahpun duduk di depannya. Matanya cuba mencari kelibat Qaisara tapi malang Qaisara sudah tiada di situ. Cepat juga dia hilang. Huh, who care?

DIA AKU PUNYA! (✔)Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon