School's Headboy 16

11.7K 759 85
                                    

Tokk! Tokk!
Pintu bilik diketuk sebelum dikuak perlahan. Wajah umi tersembul disebalik pintu bilik itu.

"Sayang...."

"Ya umi..." Jawabku sambil mataku tak lekang memandang skrin telefon. Secara tiba-tiba phone ditanganku hilang dirampas umi. Umi melihat phoneku.

"Hurmmm... Jelesnya umi.. Anak umi ni tengok gambar perempuan lain sampai tak pandang wajah umi." Umi berkata sambil menilik wajah gadis di screen phoneku.

"Dia cantik kan umi? Zik sayang dia. Tapi... Allah lebih sayangkan dia mii..." Air mata Yusuf Alzikry tumpah untuk kali yang keberapa entah (sis ada banyak lagi kerja nak dibuat dari kira air mata yusuf)

Memoir perih itu bermain di kotak fikiran Yusuf

Flashback

The royalz membuat keputusan untuk lepak di rooftop harini. Dengan baju kemeja biru yang sudah dikeluarkan dari tuck in, tie yang dilonggarkan, lengan panjang kemeja yang dilipat sehingga paras siku, dan blazer hitam yang digantung di bahu kiri sambil tangan kanan dimasukkan kedalam pocket seluar slack hitam, mereka naik tangga untuk ke rooftop. Fuhhh hensem siakk.. Boleh melting sapa tengok nih.

"Dah lama kan kita tak datang sini? Rindu pulak aku dekat tempat ni." Farham berkata ketika mereka berjalan menuju ke rooftop sekolah.

Setibanya mereka di rooftop mereka agak curiga melihat The Q dan Tasha n the gang berada di situ.

"Apa korang buat dekat sini?" Tanya Aierel pelik. Pelik sebab rooftop adalah kawasan larangan. Macam mana diorang boleh ada dekat sini? The royalz duduk kawasan larangan tak pelik ka?

"A-Aierel... Tasha... Yana..." Kata Risya terketar ketar sambil menunding ke arah tebing rooftop itu. Tasha di hadapan Risya hanya berdiam dengan wajah yang pucat.

"Kenapa dengan Tasha? Yana? Kenapa?" Tanya Aierel dengan wajah berkerut tidak faham. Aierel memandang The Q dan Tasha n de gang silih berganti

"Y-yana..." Risya kemudiannya jatuh terduduk sambil menangis. The Royalz dengan perasaan 'tak sedap hati' berjalan ke arah tempat yang ditunjuk Risya. Perlahan-lahan mereka menunduk kepala ke bawah.

"Astagfirullah... Apa dah jadi ni?" Tanya Aierel terkejut.
Rambutnya diraup kasar
The Royalz terkejut melihat gadis berbaju kurung dengan bag masih digendung, terlantar di atas lantai dengan darah berlumuran di tudungnya dan terpercik di sekitar kawasan berdekatan. Sudah pasti itu mayat yang sudah tidak bernyawa.

Yusuf di sebelah menggeleng tidak boleh terima apa yang di lihat.

"NO! IT'S NOT YANA RIGHT?!" Tanya Yusuf tidak percaya dengan mata yang terbeliak akibat terkejut

"It's Yana..." Jawab Hana yang sudah teresak menangis.

Semua yang berada di situ terdiam.

.End of flashback.

"Zik... Janganlah nangis sayang..." Umi memelukku erat.

"Zik baru ingat nak kenalkan dia dekat umi. Nak bawa dia jumpa walid. Zik nak kenalkan dia dengan our family. Tapi..." Yusuf tak mampu menyambung kata katanya sebaliknya hanya esakkan yang terluah.

"Shhh...diam sayang... Allah lebih sayangkan Yana. Mati itu pasti Zik. Zik kena redha. Ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Mungkin jodoh Zik bukan dengan dia." Umi menyeka air mataku. Aku tersenyum tawar. (Tawar? Tambah gula cikittt)

"Now... Anak umi yang handsome ni kena bersiap... Harini kan birthday party Zik. Lagi 30minit tetamu akan datang. So... Pergi bersiap sekarang sebelum tetamu datang! Gatal ehh anak umi...dah pandai nak bercinta! Spm pun belum lepas dah gatal!" Umi bercekak pinggang acah acah marah. Aku tertawa kecil.

School's HeadboyWhere stories live. Discover now