BAB 31

1.1K 21 4
                                    

Perbincangan yang memakan masa hampir tiga jam berjalan lancar. Tiara sempat menunjukkan ruang butiknya pada Jemy. Sekadar pengenalan sebelum melakukan sesi pengambaran yang akan dilangsungkan minggu hadapan.

     “Bagaimana?” soal Tiara.

     “Okay. Nanti ruang sebelah ini kena dikosongkan sikit.” Pinta Jemy, lantas beg sandangnya yang berisi kamera dicapai.

     “Boleh.” Balas Tiara. Dihantarnya Jemy hingga ke muka pintu. Serentak dengan itu Akmal tiba-tiba muncul di muka pintu. Jemy hanya memandang Akmal tanpa riak, dia ingat lagi itulah lelaki yang memandang gambar Aira dengan khusyuknya.

     “Abang Mal.” Tegur Tiara. Terkejut juga bila melihat Akmal tiba-tiba muncul di situ. Akmal hanya menjawab teguran Tiara dengan senyuman.

Jemy hanya melemparkan senyum seadanya. Tak hairan bila lelaki itu ada di sini, mungkin saja dia kekasih Tiara.

     “Tak apalah, saya minta diri dulu.” Jemy mula bergerak ke keretanya.

     “Jemy!” panggil Akmal tiba-tiba. Langkah Jemy terhenti, atas urusan apa lelaki itu memanggilnya.

     “Boleh kita cakap sikit?” soal Akmal. Tiara sudah memamdang wajah Jemy dan Akmal silih ganti. Apa urusan dua lelaki ni. Tiba-tiba je.
                                             ***************

AKMAL memberhentikan keretanya di sebuah rumah satu tingkat miliknya. Kereta Jemy yang diparkir di belakang keretanya hanya dikerling melalui cermin pandang belakang. Mujur saja lelaki itu tidak menolak bila diajaknya seketika tadi. Dia yakin ada sesuatu diantara jurugambar itu dengan adiknya, sebab itu dia tidak teragak-agak. Hanya Jemy yang akan membantunya menemui adiknya itu lagi.

     “Masuk Jemy.” Ajak Akmal. Jemy memandang lelaki itu kehairanan lantas hanya mengangguk.

     “Assalamualaikum mama.” Panggil Akmal. Seketika muncul seorang wanita berumur empat puluh an di muka pintu. Mengerut dahi Jemy.

     “Waalaikumsalam Mal, awal balik hari ni. Kenapa tak cakap bawa kawan? Bolehlah mama masak lebih sikit.” Ujar Marlia bila melihat tetamu yang tak diketahuinya itu. Jemy lantas tersenyum, tangan Marlia terus disalam dan dicium.

     “Mari masuk.” Ajak Marlia lagi.

     “Mari Jemy..” Jemy hanya tersenyum lalu membuntuti langkah dua beranak itu. Biarpun diulit begitu banyak persoalan, Jemy hanya mampu terdiam. Atas urusan apa lelaki bernama Akmal itu membawanya kemari? Lagi-lagi itu saja yang bermain di kotak fikiran Jemy dari tadi.

Selang beberapa ketika, Akmal lantas menarik tangan ibunya untuk duduk bersama mereka di ruang tamu. Hari ini dia nekad selangkah untuk mendekatkan ibunya itu pada anak perempuannya. Sebelum berjumpa dengan adiknya itu, mereka perlu tahu siapa adiknya itu sekarang.

     “Duduk dulu ma.” Pinta Akmal.

Jemy keresahan dari tadi. Dari riak wjah Akmal itu dia seolah-olah dapat membaca sesuatu. Ada sesuatu yang penting hingga membawa Akmal mengheretnya ke mari.

     “Jemput minum nak..” sapa Marlia lembut pada kawan anaknya itu.

     “ Jemy mak cik. Nama saya Jemy.” Balas Jemy. Entah kenapa hadir perasaan halus bila dibahasakan ‘nak’ oleh wanita itu.

     “Kalau mama nak tahu, Jemy ni jurugambar. Jurugambar model.” Sambung Akmal.

     “Jurugambar model?” berubah riak wajah Marlia. Dulu dunianya begitu rapat dengan jurugambar. Menjadi seorang model sering mendekatkannya dengan kamera.

Mencintaimu Mr.PhotographerWhere stories live. Discover now