BAB 35

1.1K 12 6
                                    

Lauk ayam masak merah, tempoyak goreng udang, sayur kailan masak tiram dan telur dadar menjadi santapan hidangan makan malam hari itu. Buah tembikai yang siap dipotong diletakkan dibahagian tepi meja. Aira hanya menurut bila tangannya ditarik oleh Jemy menuju ke meja makan. Sudah berantakan jiwanya tika ini, melihat hidangan yang siap tersedia di atas meja hatinya sudah tak keruan. Matanya dipejam kejap,  ibunya itu masih mengingati setiap kegemarannya.

            “Sara, Jemy makan dulu ya, lepas tu bolehlah rehat. Nak balik pun hujan lebat sangat tu.” Ujar Marlia, tangannya sibuk mencedok nasi kedalam pinggan, satu persatu pinggan yang telah diisi diletakkan dihadapan Jemy dan anak-anaknya.

            “Kita tidur sini ke?” soal Aira hairan. Wajah Jemy dipandang meminta kepastian.

            “Ya, hujan lebat sangat tu. Nak balik pun susah, lagipun dah lewat sangat ni.” Balas Jemy bersahaja.

            “Tapi saya..”

            “Case closed. Lapar..kita makan dulu ya.” Potong Jemy, tahu saja dengan kedegilan Aira, pasti ada saja alasannya nanti.

            “Jemy..”

            “Tak elok bergaduh depan rezeki, makan dulu.” Suara Akmal pula menyampuk. Aira menjeling sekilas ke arah Akmal, hisy..abang Akmal ni, dari dulu tak pernah nak sokong orang! Bentak Aira dalam hati.

            “Lauk ni semua kegemaran Sara, mama tahu Sara pasti suka.” Marlia menyendok ayam masak merah di pinggan anak gadisnya itu. Aira menyambut lantas tersenyum pahit. Terharu dengan layanan ibunya itu.

            “Jemy pun makan juga ya..” ajak Marlia.

            “Tak acilah mama ni, semua lauk kegemaran adik ni, lauk Mal tak ada ke?” usik Akmal, sengaja ingin melihat reaksi adiknya itu.

            “Aci tak aci, mama dah masak lauk kegemaran abang lima belas tahun. Adik cuma ada hari ni.” Balas Aira selamba.  Sayur kailan terus disendok sedikit kepinggan. Akmal, Marlia dan Jemy sudah saling berpandangan. Tak semena-mena mengalir airmata di wajah Marlia. Akhirnya itu anaknya itu bersuara seperti selalunya. Adakah ini satu petanda bahawa Aira sudah memaafkannya?

            “Makan ya nak, mulai hari ni mama akan masak selalu lauk kegemaran Sara.” Ujar Marlia penuh gembira. Aira hanya diam sambil menikmati masakan ibunya itu. Sudah lima belas tahun dia mengimpikannya.

            Jemy lantas tersenyum, segelas air turut disuakan pada Aira.

            “Esok ada shooting lagi ke Jemy?” soal Akmal memecah suasana.

            “Ada, pukul sepuluh. Tinggal sikit je lagi.”

            “Ambil gambar dekat butik Tiara?” Marlia pula menyampuk. Hatinya mula menyanyi lagu riang melihat anak perempuannya begitu berselera dengan masakannya.

            “Ya mak cik.” Balas Jemy sepatah.

            “Lain kali tak payah nak mak cik-mak cik dah, panggil mama pun tak pa. Biasakan diri, nanti dah kahwin tak susah” ujar Marlia tanpa berselindung, dia dapat melihat api cinta di antara Aira dengan jurugambar muda itu. Aira disebelah sudah tersedak mendengarnya, cepat Jemy menyua air pada Aira. Dia sendiri pun terkejut dengan permintaan ibu Aira yang tiba-tiba tu, nasib baik juga dia tidak tersedak.

                                *******************

AIRA kaku di tepi katil. Bilik yang didakwa sebagai miliknya dipandang sepi, warna dan hiasan dalam bilik itu menepati citarasanya. Ternyata mama tak pernah melupakannya. Dia berjalan menuju ke longgokan hadiah yang terletak di sudut bilik tersebut, kotak hadiah yang dibalut dengan pelbagai warna dan bentuk menarik perhatiannya. Airmatanya jatuh tiba-tiba melihat ucapan hari jadi yang tertulis di salah satu kad tersebut.

Mencintaimu Mr.PhotographerWhere stories live. Discover now