BAB 3 » Pengintip hitam

64 14 0
                                    

Pada keesokkan paginya,sewaktu Pami membuang sampah di luar,Pami ternampak seorang perempuan yang memakai pakaian serba hitam lalu masuk ke restoran Special Recipe. Itulah Adrel iaitu anak kepada Chef Andre.Dia baru sahaja pulang daripada Australia atas urusan kerjanya.

"Macam aku pernah nampak muka perempuan tu",kata Pami setelah ternampak perempuan yang pernah sekelas dengannya dulu waktu di high school.Tanpa buang masa,Pami masuk kembali ke restoran setelah selesai membuang sampah tersebut.

Sewaktu Pami masuk ke dalam, dengan tiba-tibanya Sheikh berkata,"sape yang kau pandang lama-lama tu kat luar,kenal ke dia tu"."Takdelah cuma aku rasa yang aku pernah nampak muka perempuan tu,kata Pami."Aku rasa mungkin kau pandang jodoh kau tu kot,hihihihi",kata Sheikh sambil bergelak-gelak nakal.

"Kau ni memandai je,kenan-kenankan aku dengan si dia tu", kata Pami kembali."Takdelah,ape kurangnya,perempuan tu cantik, kau tu hensem pulak tu,secocok je aku tengok",kata Sheikh.

"Dah,dah,dah,tak kau payah sibuk cerita pasal tu lagi,sakit hati je aku dengar ni",kata Pami setelah merasakan bahawa apa yang Sheikh cakap itu telah melampau.

..................

Sejurus Adrel masuk ke restoran itu,papanya iaitu Chef Andre telah ternampaknya."Wah Adrel anak papa,dah sampai dah kamu ye,kata Chef Andre."Of course,because I was leaving from australia a day earlier",kata Adrel. Tak payahlah Adrel berspeaking-speaking dengan papa sangatlah,kata Chef Andre.

Adrel membuat bunyi keluhan."Why papa want me to come here, anything important?"."Yes2,masuk bilik papa,papa akan terangkan ok,kata Chef Andre selepas Adrel mengeluh.Dia mesti pastikan Adrel membuat rancangan yang disuruhnya ini.

Selepas mereka masuk ke bilik Chef Andre.Chef terus menerangkan rancangannya kepada anaknya itu."Awh,itu yang papa nak saya buat,senang jelah",kata Adrel setelah papanya selesai memberikan tugasannya

Rancangan Chef Andre adalah menyuruh Adrel menyelinap masuk ke dalam Master Cook untuk mencuri buku resepi Chef Cook.Ia bermaksud, Chef Andre mahu mencuri buku resepi khas Chef Cook di dalam bilik Chef Cook.Dengan adanya resepi itu,Special Recipe akan menjadi lebih popular.

Pada malam itu,Adrel hanya akan masuk ke restoran itu untuk melihat keadaan Master Cook,dia ingin membuat penyelidikan bagi mengetahui bilik Chef Cook untuk mengambil buku resepi milik Chef Cook sewaktu restoran itu tutup pada hari berikutnya.

Adrel memulakan pengintipannya malam itu,dia telah menyamar sebagai seorang pelanggan dengan memakai spek hitam bagi menutup identitinya.Adrel memanggil pelayan untuk dia membuat order.Dengan itu,Pami datang ke mejanya untuk mengambil pesanan.

Alangkah terkejutnya Adrel apabila Pami ingin mengambil pesanannya, "cik mahu membuat pesanan? disini kami ada pelbagai jenis masakkann daripada Perancis". kata Pami dengan yakinnya.

Adrel disuruh untuk membuat pilihan makanan berasakan masakkan Perancis tetapi dia hanya mengorder air suam supaya dia dapat keluar dari restoran itu dengan pantas.

"Air suam je yang dia nak,punyalah susah restoran ni nak ada pelanggan",kata Pami di kitchen.
Setelah air suamnya sampai di atas meja dia,Adrel terus meminum air itu dengan satu tegukkan lalu gegas ke kaunter untuk membuat pembayaran.

"Pelik aku tengok perempuan tu, kau tak pelik ke Pami",kata Amirul setelah memerhatikan tingkah laku Adrel sepanjang di Master Cook."Apa maksud kau tu,Mirul",kata Pami."Bukan apa,perempuan tu cam terkejut nah bila nampak kau takdi",kata Amirul.

"Ye je,aku tak perasan pulak takdi riak muka perempuan ru sebab dia pakai spek kan",kata Pami kembali.

................

Adrel masuk ke Special Recipe dengan dengan keadaan yang gelisa.Chef Andre ternampak Adrel baru masuk ke restorannya lalu berkata"cepatnya kau balik Adrel,dapat apa-apa info penting ke?","apanya,saya tak nak lagi pergi ke situ,saya tak suka" ,kata Adrel kepada papanya.

"Nape ni Adrel,janganlah camni,cuba bagitahu masalahnya kat papa",kata Chef Andre bagi mengetahui masalah Adrel itu.Adrel tetap mendiamkan diri dan tidak memberitahu masalahnya kepada papanya."Ok2,kita bincang benda ni dekat bilik papa ye",kata Chef Andre.

Chef Kitchen   |1ST STORY| √Where stories live. Discover now