Part 7: Berahi yang membuak-buak

112K 319 38
                                    

Hari berganti hari kini hampir 3 minggu Mak Nah bercuti. Risau pulak aku jika Mak Nah tidak balik. Namun berkali-kali juga Mak Nah menelefon aku untuk memberitahu bahawa masih ada urusannya yang belum selesai.

Ketika aku sedang baring-baring melepaskan kelelahan, Mak Nah menelefonku untuk memberitahu bahawa besok dia akan balik ke sini. Kebetulan esok hari Sabtu. Aku tidak kerja. Bolehlah aku membuat beberapa perancangan dan persediaan untuk "menyambut" kedatangannya esok.

Aku bangun awal hari ni. Aku tahu mana aku nak pergi. Aku pandu menuju ke sebuah klinik berdekatan dengan stadium dan sebuah kompleks beli belah berwarna biru di sini (agak-agak ada yang tahu tak? Hehe). Aku tahu dia bertugas di sini pagi ini. Setelah daftar nama, akhirnya aku bertemu dengan pujaan hati. Aku peluk erat dia dan ketika itu wangiannya menyelinap dalam rongga pernafasanku. Ahhh rindunya.. setelah "melepaskan" sedikit rindu, aku beritahu dia apa yang aku mahukan. "Tablet-tablet magic" sudah berada di tanganku. Sebenarnya berat hati nak tinggalkan dia. Tapi dia sedang bertugas dan mungkin sudah ramai patient sedang menunggu. Aku berikan ciuman terakhir yang penuh ghairah kepada dia dan dia sempat meramas-ramas tubuh ranumku sebelum aku melangkah keluar.

"I miss you sayang. Malam ni i kerja. Esok I pergu rumah you okay?"

Berbunga hatiku. (Agak-agak perlu tak aku perkenalkan dia kepada korang semua?)

Sekembalinya aku dari sana aku terus menuju ke rumah untuk masak makanan tengah hari. Aku tengok ayah sedang menonton tv dan tidak lama kemudian ayah keluar. Hendak berjumpa kawan-kawan katanya. Ayah masih kelihatan muram. Sabar ye ayah. Lia yakin lagi dua tiga jam mesti ayah tersenyum lebar.

Ayah tiada di rumah. Aku naik ke bilik ayah, aku sembur pewangi dalam biliknya dan aku kemaskan laluan untuk aku menyelit dalam wardrobe sebentar lagi. Aku turun untuk menyiapkan makanan. Main dish aku masakkan sup ginseng, tauge tumis, oyster garlic. Dengan penuh kasih kasih sayang aku sediakan makanan untuk mereka berdua yang akan berhempas pulas seketika lagi. Jika ada antara korang yang familiar dengan masakan cina pasti korang faham kenapa aku siapkan makanan tersebut.

Sedang aku hantar hidangan terakhir ke atas meja,aku dengar ada orang memberi salam. Oh Mak Nah dah sampai. Mesti ayah suka ni. Aku tolong Mak Nah bawa masuk beg. Aku suruh Mak Nah mandi segarkan diri dahulu dan kemudian turun semula untuk makan. Sambil menunggu Mak Nah, aku call ayah untuk bertanya bila dia akan pulang kerana aku sudah siap masak. Ayah masih berada di Kota Damansara bersama rakan-rakannya dan ayah cakap dia dalam perjalanan balik. Ayah menyuruh aku makan dahulu.

Aku keluarkan "tablet-tablet" tadi dan aku hancurkan sampai lumat dan aku gaul dalam nasi untuk Mak Nah dan ayah. Mak Nah sudah siap mandi. Aku lihat lain macam Mak Nah ni.

"Segarnye Mak Nah. Ade pape ke?"

"Eh takde lah Lia. Mungkin Mak Nah banyak berehat kot. Lagipun sepanjang Mak Nah bercuti ni Mak Nah ambik kesempatan untuk berurut dengan kawan Mak Nah. Tu yang rase segar sikit badan ni"

"Yeke Mak Nah. Nanti boleh lah kenalkan kat Lia ye"

"Boleh Lia. Banyak Lia masak harini? Ayah Lia mana?"

"Tiba2 datang mood rajin ni Mak Nah. Ayah keluar tadi. Otw balik dah katanya. Ayah macam tak bersemangat 2-3 hari ni. Ada masalah agaknya. Lia tanya ayah cakap okay je. Ntah lah Mak Nah. Jom lah makan. Lapar."

Aku tengok jam dah pukul 12.12 patutlah lapar. Aku dan Mak Nah mula makan. Hampir separuh nasi di pinggan habis aku pandang sekilas pada Mak Nah dengan harapan lama lah diorang beraksi sekejap lagi.

Korang jangan fikir aku bagi macam the first time pulak. Kali ni aku bagi untuk energy je. Kesian ayah aku dah lama pendam. Bagi lah chance lama sikit.

Ayah dan Mak NahWhere stories live. Discover now