Hari pertama persekolahan + Intro vid

9.6K 799 559
                                    

Seungcheol memasuki perkarangan tadika sambil memeluk erat paha sang ibu. Matanya yang bulat melilau memandang sekeliling.

"Ma... Ucheol tak nak sekolah..." bisiknya, perlahan. Puan Choi tersenyum melihat Seungcheol yang tidak ingin melepaskan pahanya. Anak bongsunya itu memang sedikit penakut dan pemalu.

"Seungcheol kena sekolah, kalau tak macam mana Seungcheol nak jadi pandai macam papa?" pujuk Puan Choi. Seungcheol mencebik.

"T-Takut..."

"Tak ada apa-apa lah, sayang. Jom masuk." Dengan langkah yang berat, Seungcheol dan Puan Choi masuk ke dalam kelas Carat. Ramai kanak-kanak yang sudah berada di dalam kelas.

"Eomma, ada orang ambil gula-gula Dino!"

"HELLO, SEMUA! NAMA KITA SEUNGKWAN!"

"NAMA KITA OMIN!"

Pelukan Seungcheol semakin dieratkan namun Puan Choi malah melepaskan tangan kecil itu dari pahanya. Mata Seungcheol berkaca-kaca.

"Ma..."

"Shh, tak mahulah nangis. Anak mama kan berani, kan?" pujuk Puan Choi. Seungcheol mencebik namun dia menganggukkan kepala.

"Kalau macam tu mama pergi dulu. Belajar rajin-rajin tahu. Bye bye, sayang." Puan Choi melambaikan tangan dan berlalu pergi.

"B-Bye bye..." Seungcheol berusaha menahan air matanya tatkala melihat ibunya semakin menjauh.

Seungcheol tak boleh nangis! Seungcheol kan kuat!

"Para ibu bapa, sesi pembelajaran akan bermula sebentar lagi." ucap seorang guru wanita yang berambut pendek separas bahu itu. Memberi peringatan kepada ibubapa yang masih berada di dalam kelas itu.

"Papa pergi dulu ya, sayang." ujar Encik Kwon. Terkebil-kebil mata sipit si anak menatap dirinya.

"Papa nak pergi mana?"

"Balik lah."

Greb!

"Ochi nak ikut papa balik." ujar Hoshi yang sedang memeluk paha Encik Kwon sambil tersenyum manis. Encik Kwon menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Eh, tak boleh. Ochi kan kena sekolah." balas Encik Kwon, senyuman Hoshi luntur. Kali ini, matanya pula yang berkaca-kaca.

"HIKS... NAK IKUT PAPA BALIK! HUWAA MAMA! PAPA JAHAT!"

...

Setelah hampir 20 minit dipujuk, akhirnya Hoshi merelakan ayahnya pulang. Seorang guru wanita kini berdiri di hadapan mereka. Sebuah senyuman diukirkan untuk memberi kesan yang ramah dan ceria untuk ketiga belas orang anak muridnya itu.

"Hai, semua. Nama cikgu Kang Siyeon. Kamu semua boleh panggil cikgu, Cikgu Kang." Cikgu Kang memperkenalkan diri kepada mereka.

"Okey, sekarang cikgu nak tahu nama kamu semua pula. Mula dari kamu yang duduk kat kerusi oren tu." arah Cikgu Kang. Kanak-kanak itu lantas berdiri, ada sebotol Hello Kitty tergantung di lehernya.

"Hello, nama kita Lee Chan. Tapi eomma dan appa selalu panggil kita Dino. Dino suka gula-gula." ujar Dino sambil tersenyum ceria hingga menampakkan giginya yang rongak.

Tadika Mesra SebongsWhere stories live. Discover now