Part 26

89.9K 4K 1K
                                    

Airil sedang memapah aku masuk ke dalam rumah opah. Kelihatan opah sedang duduk di penghujung tangga, mungkin sedang menunggu kami pulang.

"Assalamualaikum opah." kata Airil dan menyalam tangannya diikuti juga denganku. Opah menjawab salam kami lalu bertanya "Kaki kamu kenapa?" opah lalu menilik ke arah kakiku. "Airil? Kamu tak jaga isteri kamu ya?" mata opah menikam mata Airil. Aku hanya menjadi pemerhati sambil menahan pedih di kaki.

Airil menggaru kepalanya. "Er, Aisya jatuh sebab tersadung batu. Tapi, sikit je." jawabnya sambil berpaling ke arahku. "Dah, pergi bawak dia naik atas cepat. Basuh dulu luka tu, letak ubat lepastu balut. Jangan biarkan aje." pesannya.

Airil mengangguk dan kembali memapahku semula naik ke bilik. Aku duduk di birai katil sementara menunggu Airil mengambil ubat. Kemudian dia duduk bersila di bawah lalu kakiku diambil dan dilap dengan tisu basah serta disapu ubat dengan teliti menggunakan cotton bud.

"Saya nak tanya awak boleh?" aku memecahkan kesunyian. "Tanyalah." dia kerling ke arahku seketika lalu menyambung kerjanya semula. Aku berfikir sejenak, patut ke aku tanya. Nanti, dikata aku sibuk urusan dia. Kakiku tiba-tiba digeletek olehnya. Aku terkejut dan automatik kaki aku terangkat.

"Ak! Sakit lah. Awakk!" aku mencebik manakala Airil sudah sakan ketawa. Muka aku dah masam mencuka. Dia tak tahu ke kaki aku ni tengah sakit?

"Sayang nak tanya, tapi sayang diam."

"Nak tanya lah ni, jangan la geletek."

"Kalau nak geletek jugak?" sekali lagi dia geletek kakiku.

"Airil! Saya serius ni!" bentakku. Dengan kaki sakitnya lagi. Aku menjelingnya tajam. Airil menarik kakiku semula lalu merawat kakiku semula.

"Okey-okey, apa dia?"

"Takde apa la."

"Betul ni? Ke merajuk?"

"Betul. Tak."

"Sensitive like always." katanya. Aku cuma mendiamkan diri.

PETANG itu aku duduk mengambil angin di bangku yang ada di bawah pokok di sebelah rumah opah ini. Sawah padi yang terbentang luas di hadapan aku ini menambahkan lagi keceriaan kawasan rumah ini.

Opah menghampiriku sambil membawa sedulang air dan juga beberapa potong buah buahan. Kemudian dia duduk di hadapanku lalu menuangkan air ke dalam cawan.

"Kenapa opah yang buatkan, sepatutnya Aisya yang kena buatkan untuk opah." aku perhati saja opah yang masih lagi menuangkan air.

"Takde apalah, opah dah biasa. Airil mana?" sambil bertanya, buah epal terus dimasukkan ke dalam mulutnya. "Dia kata dekat Aisya, dia nak keluar. Aisya pun tak tahu dia pergi mana." jawabku.

"Ke sungai lah tu agaknya, pergi memancing dengan Azri dan Amran tu." kali ini air teh panas di dalam cawan itu pula dihirupnya. Aku hanya memandang sepi buah buahan dan air yang sedia terhidang di hadapanku.

"Makan la Aisya. Airil kata kamu muntah masa dalam perjalanan ke sini. Morning sinis? Ke apatah namanya." aku ketawa melihatkan gelagat opah.

Tomey!

"Morning sickness."

"Haa, yang macam tu la tu."

"Assalamualaikum opahkuu!"

Aku pandang ke depan, mereka sudahpun pulang dengan keadaan yang basah lecun kecuali Airil. Amran dan Azri berdiri di sebelah opah manakala Airil duduk di belakangku. Rapat.

Mengada.

"Kamu mandi ke tangkap ikan? Masuk ikut belakang, terus ke bilik air. Jangan harap nak lalu kat depan dengan keadaan macam ni." larang opah. Amran dan Azri kelihatan seperti merancang sesuatu. Sesuatu yang bakal mengejutkan opah.

Ma Sweet Mafia! Where stories live. Discover now