Bab 05

2.6K 71 0
                                    

Tibalah di rumah aku. Kitaorang berdiri di hadapan pagar rumah. "so ada luahan hati ke? Kenapa kau akhirnya suka perempuan? "Aku memeluk tubuh.

Dia tertawa kecil. "Aku tak pernah cakap pun aku suka perempuan. "Balasnya. Aku menelan air liur. Biar betiq mamat satu ni. Aku pondan ke Lucas?

Dia tertawa lagi selepas melihat expresi bengang dan takut aku. Bahu aku ditepuk perlahan."Jangan takut, kau tetamu terhormat aku.Aku tak ada niat jahat tau. Lagi pun kau tak ada kawan, aku tak ada kawan, kita sesama tak ada kawan. Kan sweet camtu haha. "Jawabnya.

Oh macam tu rupanya.

Aku mengangguk faham."Well, I can't say much. Collect yourself, Lucas.Aku memang tak dapat rasakan apa yang kau lalui tapi aku cuba fahamkan perasaan dan situasi kau. As your friend, I'll try my best I can to make you feel free. You need to feed your soul,Lucas."

"Thanks Mariéne. "

Kami saling berjabat tangan sebelum berpisah. "bye."Ucap aku. "Waalaikummusalam"Jawabnya dengan sindiran. Senyuman manis terukir sebelum dia menjejak masuk ke dalam perut kereta.

9.00pm

Aku menjejak masuk ke dalam rumah. "¿Es ese Bill?"[Bill ke tu? ]Soal Ibuku sebaik sahaja tersedar kemunculan aku di dalam rumah.

Hati aku hancur seperti kaca berderai terkesan dengan kata-katanya. Aku berpaling ke arahnya dengan senyuman licik"mamá, él no es bill"[Mama, dia bukan bill.]

Kening diangkat dan dibengkokkan menunjukkan ekspresi wajah terkejutnya. Aku tahu. Dia mesti overthinking.

"did you chea-? "Aku tahu soalan yang akan dia sampaikan. Namun aku tak mahu imbas kembali perkara tu dan aku tak nak dengar.I never cheated or intended to cheat my boyfriend. Tapi lepas aku kena buat macam tu, aku rasa macam nak je membalas.

"buenas noches"[Goodnight]Ucap aku dan meninggalkannya dalam situasi tertanya-tanya.

Selama 2 minggu berturut-turut , kitaorang dah cuba sedaya upaya memerah otak dan melatih otak di library bersama-sama sehinggalah Hari Peperiksaan tiba. "Fingers crossed."ucap aku sebelum menduduki peperiksaan. "Go forth and conquer, Sayang."Ucapnya dengan senyuman menggoda.

Kami pun berjalan di arah yang bertentangan dan menduduki peperiksaan. Setakat ini, semua kertas yang aku jawab aku rasa senang. Tak sia-sia aku ada professor private. Haha.

Malam yang dingin dan sepi, malam jumaat. Seperti biasa, aku akan pergi ke masjid. Hari ini aku dengan hati yang bersih dan murah nak tolong-tolong kat masjid.

Selepas makan-makan, aku tolong basuhkan pinggan-pinggan yang telah diguna itu. "Masha'Allah ya habibi! Ustazah Fasha rupanya." ucap seseorang jejaka dari belakang. Tak lain tak bukan, Lucas. Tak kan lah imam masjid pulak yang tetiba sakat aku en. Tak ke peliknya cangtu.

Aku menoleh ke arahnya.

"Eh, Assalamualaikum, ya Ustaz Airil! Dah siap Taddarus?" Balas aku sambil tersenyum.

"Waalaikumussalam. Alhamdulillah dah. Insyaallah ada jugak beberapa langkah ke pintu Syurga Firdaus."Jawabnya.

"Aku tolong eh?" Baju kemeja lengan panjangnnya dilipat hingga ke siku.
"Eh tak payahlah, tak baik lah macam ni kat sini." Marah aku.

"Lah, tak baik? Kau ingat kau je ke boleh berbuat baik dekat rumah Allah?" Lah dibalas gitu sahaja.

"Ye lah nok. Kau tu lelaki kalau orang lain nampak kita berdua-duaan cam ni, kau nak kena side-eye ke?" Tanya aku.

"Ya Allah, izinkan hambamu membasuh pinggan. Saya berniat baik Ya Allah. Niat saya hanya nak membantu, Ya Allah."

Aku tertawa kecil. "Lah."

"Sebelum ni pun, aku yang selalu basuh pinggan tau kat sini. Kau je tak tahu, Allah memang tahu, Imam pun tahu tau." Katanya dengan selamba.
"Haa yelah tu." Jawab aku.

Kedengaran suara ibuku memanggil dari belakang."Mariéne."Panggil ibu dengan suara yang perlahan.

"Ya?" Sahut aku sambil menoleh ke arah belakang.

"Te esperamos afuera "[we'll wait for you outside. ]Ujar ibu aku. Aku hanya membalas anggukan.

Mata Ibu cepat terahli ke arah Lucas yang sudah tersenyum simpul. "Definitivamente será mi futuro yerno con ese guapo rostro irlandés con un brillo en los ojos perfecto."[He'll definitely be my future son-in-law with that good-looking Irish face with a twinkle in his eyes are perfect.]Dengan selambanya ibuku katakan.

Malang nasib aku. Sepatutnya aku make up setebal 8 inchi tadi. Ish mak aku ni! Tak ada benda lain ke nak cakap. Dah lah Lucas punya spanish lebih baik daripada aku.

Aku menahan malu dan geram.

"Hm. Ma. Orang tu bukannya tak faham. "bisik aku dengan suara geram. Terperanjat mak aku dibuatnya. Lucas tertawa kecil.

"Hola tía, Im Lucas"[hello aunt ,im Lucas]Lucas memperkenalkan dirinya.My man, Lucas! Harapan dunia MENANTU IDAMAN BUNDA!!!

"hola Lucas! Puedes hablar español. ¡Eso es increíble!"[Hello lucas! You can speak spanish!thats amazing!]Puji Ibuku ."hehe I am half Spanish. "Terang Lucas .

Mereka pun mula berborak seperti aku tak ada disekeliling.Hati aku senang bila nampak senyuman mak aku semas meluangkan masa dengan Lucas.

Best things to watch.


















"Lucas!"Panggil aku terus berlari ke arahnya selepas sahaja habis kelas . "Sayang." usiknya.

Aku menggulingkan bebola mata. "Jom pergi pantai!"Ajak aku dengan teruja .Jangan tanya kenapa.Saja,nak buang stress. Macam tak betul je kan? Ke nak buang masa dengan Lucas? hahahah. "Hm jauh jugak tu. Kau sanggup ke hadap aku dalam kereta sejam setengah? Hahaha"

"Tak tapi aku nak jugak. "balas aku dengan selamba. "nak jugak pergi pantai ke nak jugak hadap aku? "Dia mengecilkan matanya sambil tersenyum lebar yang dihiasi lesung pipit segaris di bawah matanya.

Aku terpukau. Asal aku tak nampak sebelum ni ke aku buta salama ni. Senyuman aku mula pudar."Jenis kulit kau ni selalu berjerawat ke? "tanya aku serious.

"ha? Asal tetiba? Tak, tak selalu. "balasnya hairan.
"kau senyum sekarang. "arah aku lalu Lucas pun tersenyum dan lesung pipit segaris di bawah matanya itu kelihatan.

Aku menyentuhnya sambil tersenyum. "Jealous bodoh."kata aku. Dia tertawa sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

"Oh yes! Tak ada bantahan eh? Kita kena pergi jugak. "Kata aku.
"Parents? "Soalnya.Aku dah kata dia ni memang menantu idaman bunda.

"don't be concerned about it, I've already told them."Jawab aku mengurangkan kerisauan dia.

Lucas terus tersenyum."I am. Kau tu bukannya lelaki boleh balik bila-bila masa je."kata Lucas sambil membelai kepala 2 saat aku kira.

"Mariéne , Lucas dah sampai dah!"Jerit Ibu aku . Right on time! Selepas menggunakan lip gloss terus aku masukkan ke dalam beach bag aku .Aku memakai Donna Morgan's Maxi dress dan flat sandal yang sesuai dengan pakaian aku.

Aku segera berjumpa dengan Lucas."Oh , Ini ke Lucas?Jaga Mariéne baik-baik ye Lucas."Pesan ayah dengan halus.Dia tersenyum apabila melihat Lucas . Lucas mengangguk."Insyaallah Uncle."Balasnya.

"kitaorang gerak dulu ,Ma ,Pa."Ujar aku sambil mencium tangan mereka berdua sama juga Lucas.

Perjalanan yang jauh pun dimulakan pada jam 4:30 petang. Probability tinggi akan sampai pada jam 6 petang atau lebih lewat.

Sempat mendengar lagu indie kasihan by HUJAN sebelum mata aku tertutup rapi penat.Driver relax je penumpang yang penat lebih-lebih.

Tbc

Estupído But True.[c]Where stories live. Discover now