Bab 51

917 33 0
                                    

Aku pun naik ke tingkat atas dan masuk ke dalam bilik Marquez semua beg-beg aku dah tak ada . Semangatnya . Aku tolak pintu bilik yang berhadapan dengan bilik Marquez , dua monyet itu masih menikam mata sesama sendiri tapi beg aku dah kemas rapi di susun oleh diaorang.

Aku ingat diaorang nak berebut angkat beg aku sebab bilik tu jauh. Rupanya kat depan camtu je ya allah. Kalau aku tau bilik depan ni boleh guna semalam tak payah susah-susah aku tidur dengan Marquez.

Tapi ada baiknya aku tidur dengan Marquez. Kalau tak semua hal aku tak tau. Aku menyandarkan badan aku di pintu sambil merenung diaorang berdua. Aku tak akan bercakap selagi diaorang tak notice aku ada.

Guillermo akhirnya tersedar dan mengahli matanya ke arah aku sambil menunjuk senyuman comel. "done. " Katanya . Aku tertawa kecil sebab tak tahan.sekarang nak acah cool macam diaorang dua tapi tak menjadi . Weh tak pernah-pernah dia macam ni kat aku .

Tak sangka dia boleh jadi comel depan-depan Marquez . Mungkin ini gaya sebenar Guillermo .  " Grocery list . "Aku mengeluarkan sekeping kertas tadi.

Marquez sempat membaca kertas tersebut. Tak payahlah baca , kalau kau tau barang-barang tu tak apa , kau tak tau punya . "Okay, I'll drive. "Katanya lalu mengambil kunci kereta di biliknya.

Aku dan Guillermo hanya menunggu kat tempat parking . Bunyi unlock kereta itu sudah berbunyi. Aku segera membuka pintu passenger seat di belakang lalu masuk ke dalam dan duduk.

Guillermo dengan selamba nak ikut aku masuk tapi terhenti apabila Marquez Menyuruhnya. "Tomar un asiento al frente"[Take a seat in front].Sempat Guillermo membuat muka menyampahnya sebelum mengakur.

Tiba kami di Mart yang terdekat dari rumah. Aku mula mencari barang-barang dalam list. Bila aku baca balik dalam kertas tulis bahasa melayu tapi aku lupa yang kat sini tulisan semua spanish.

Guillermo membawa trolley manakala Marquez tidak melakukan apa-apa. Aku menelan air liur .  Aku mengerling ke arah mereka berdua yang bermuka straight.

"I don't really-"belum sempat aku habiskan explanation aku Guillermo sudah memberi pertolongan.

"I'll help you. "katanya sambil meminta Kertas list itu. Aku pun cuba untuk membawa trolley itu tapi dia menolak .

Dah nak hampir 40 minit kitaorang terpusing-pusing . Sekarang nak tunggu pulak orang depan buat bayaran sendiri. Aku penat, walaupun bukan aku yang mencari barang. Penat tengok diaorang. Mengadanya .

Kaki aku mula layu so aku pun bersandar di bahagian belakang Marquez yang sedang berdiri menunggu orang di depan.

"Come here."ajak Guillermo . Aku mula bergerak tapi terhenti , Marquez berpaling " tak payah. "Dia membuat muka sombong kepada Guillermo lalu mengambai aku dan mendekatkan lagi jarak kitaorang .

Aku tau Guillermo tu tak berani nak sentuh aku takut abang kembar kita ni naik baran naga dia. Aku pun tak tau lah kenapa Marquez buat Guillermo macam tu. Timbul rasa kasihan itu kepada Guillermo .

Eh buat apa? Bukannya dia nak sangat pun. Mengada je . Akhirnya tiba giliran kitaorang untuk membuat bayaran sendiri akhirnya aku ada kerja. Selepas itu, kitaorang masing-masing mengangkat dua bakul plastik yang dipenuhi barang tadi.

Tiba-tiba Guillermo merebut kedua-dua plastik daripada tangan aku. " women are advised not to lift heavy things . "Katanya . Lagi-lagi takde kerja . " whatever." Balas aku .

Kitaorang pun kembali lah ke kereta. Kerja aku hanyalah membuka pintu dan masuk manakala dua orang jejaka itu meletakkan semua bakul plastik itu ke dalam kereta.

Selepas itu Marquez pun mula memandu tambah lagi terkena sesuatu memanaskan hati , traffic jam. Perjalanan untuk balik ke rumah terasa sangat lama yang membuatkan aku terlena dan tersinggah di alam mimpi .

Im half asleep aku tersedar sedikit yang kepala aku terhentuk berkali-kali di cermin kereta tapi aku biarkan aje sebab tak larat nak gunakan tenaga aku. Lama-lama aku mula terasa selesa dah tak ada hentukkan cermin kereta lagi.

Bila aku tersedar, kepala aku sudah tersandar di dada seseorang. Yang lebih teruknya aku memeluk lengan dia. Bad habits aku kalau tidur dalam kereta ni lah. Aku memandang mukanya. Guillermo .

Macam mana dia boleh ada kat sebelah aku ni? Bila aku pandang seat hadapan. Bakul-bakul plastik yang sebenarnya ada disebelah aku kini di tempatkan di hadapan.

" again . sorry. "ucap aku ingin menarik tangan aku daripada pelukan itu tapi tangannya menahan tangan aku dengan halus. "Used to it. "Katanya tersenyum senget. Yelah ni bukan pertama kali .

Aku tersenyum lalu sambung tidur aku . Meskipun aku sudah menutup mata aku masih tersedar yang Marquez bersuara dengan suara garau dan direndahkan. "No vayas lejos"[ don't go to far. ]amaran keras diberi oleh Marquez.

Guillermo tidak membalas kata-kata manakala kepala aku terasa diusap-usap dengan halus oleh tangannya  .

Akhirnya tiba di rumah, aku dikejutkan oleh Guillermo dengan halus. Mereka pun mengangkat semua bakul plastik itu ."thank you Guillermo and Marquez. "Ucap Mama.

Aku tau , dia tu sebenarnya nak sindir aku dalam diam sebab dia nampak aku tak buat apa-apa tapi terbaring di sofa ruang tamu. Aku dengan malas mahu berjalan naik tangga tapi Mama nak mengatakan sesuatu kepada aku.

"Don't thank me, I've done nothing and im sleepy. "Kata aku dengan malas. Mama sudah menggelengkan kepalanya sambil menolak pinggang. "I won't. Just asking for you to cook with me. "balas mama .

Fine whatever.

Tbc.

Estupído But True.[c]Where stories live. Discover now