EMPAT;

792 60 0
                                    

"When The Moonlight Comes, You And I Become ONE"

Aku membuang pandangan jauh ke arah padang sekolah. Kebetulan tempat dudukku di dalam kelas bersebelahan dengan tingkap.

Mindaku kosong. Aku tidak memberi tumpuan kepada Cikgu Aliza yang sedang mengajar subjek Bahasa Melayu di hadapan. Setiap butir bicara yang keluar daripada mulut guru muda itu langsung tidak sampai ke pendengaranku.

Akalku menerawang memikirkan kejadian semalam.

Flashback,

"Melissa!" Jerit seseorang kuat.

Aku menoleh. Kelihatan satu sosok tubuh mendekatiku.

Arif Azizun.

Seorang yang berwajah tampan, tinggi, pintar, aktif bersukan dan anak orang berada.

Dia seorang yang baik, senior yang sangat memahami diriku. Dia bukanlah orang yang sangat peramah, tidak suka bergaul dengan perempuan, tetapi entah kenapa, dia suka berkawan denganku. Sehingga kami telah menjadi rakan baik.

"Awak buat apa sorang kat sini? Tak takut ke?" Nadanya mengusik.

Aku tergelak kecil. Senyumanku ukir untuk jejaka terhangat di pasaran ini.
"Eh mana ada sorang? Kan ada orang ni. Kenalkan ni- " Kata- kata Melissa terhenti. Dia menoleh ke tempat berdirinya senior kacak itu di sisinya tadi.

Tiada.

Mana dia pergi? Bukan ke tadi Megat ada dekat sini? Dengan aku? Aku tak cakap seorang- seorang kan?

"Umhh. Tak ada apalah. Kenapa awak cari saya ni, Arif?" Aku cuba menukar topik. Rasa hairan masih bermain di hati.

"Saya sebenarnya nak ajak awak join camping dekat pahang nanti. Dia ada buka kepada semua tingkatan. Jadi, saya nak ajak awak dengan kawan kita lagi seorang tu pergi sekali."

"Wah macam best kan?" Aku turut teruja. Seketika kemudian, raut gembira berganti dengam raut kecewa. Ah, aku tidak mempunyai wang, memang tak mampu lah nak pergi perkhemahan tu. Pasti mahal.

Arif yang menyedari riak mukaku itu, kembali menyoal perlahan. "Kenapa ni Melissa? Awak tak happy?"

"Eh bukan macam tu. Ummhh, Arif. Awak tahu kan kehidupan saya macam mana? Saya tak rasa saya boleh join camping tu. Mesti mahal, saya tak mampu nak bayar. Tak apalah, awak pergi dengan Ayuni jelah ya. Saya tak ikut."

Aku menolak lembut. Takut Arif kecewa dengan penolakan aku untuk pergi perkhemahan bersama.

"Eh jangan macam ni, Melissa. Pasal wang tu, awak tak perlu risau. Saya dengan Ayuni kan ada. Kami dah bersetuju nak bayarkan untuk awak. Lagipun, ni tahun last saya kat sekolah ni. Takkan awak tak nak spend time dengan saya?" Pujuknya dengan penuh mengharap.

Aku jadi serba- salah untuk menolak. Lebih- lebih lagi dia dan Ayuni sudah berbincang dan sanggup menawarkan wang untuk membayar kos perkhemahan untuk aku.

"Tapi Arif-" kata- kataku pantas dipotong.

"Tak ada tapi- tapi Mel. Terima okay. Jom camping?" Rayunya lagi. Ah, hatiku menjadi lembut. Tak sampai hati untuk menolak pelawaan kawan baikku itu.

"Baiklah saya pergi." Putusku sambil tersenyum.

Dari satu sudut yang berlainan, sepasang mata memerhatikan pasangan seperti dua sejoli itu berbual mesra. Telinganya menangkap setiap patah perkataan yang diutarakan oleh kedua- dua sahabat itu.

Tangannya mengepal penumbuk. Geram dan amarah menguasai diri.

"Berani dia mempelawa gadisku?"



💋

MELISSA : TWO WORLDSNơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ