Alam Ghaib

150 9 0
                                    


"RONA! MELLY! LARIIIII!" Tempik Naja. Dia di hadapan berlari dengan pantas.

"ARGHHHHHH" Teriak Rona dan Melly sambil berlari pecut.

Mereka bertiga masing-masing lari ke hadapan. Berlari ketakutan. Di belakang mereka satu susuk lembaga hitam berbulu sedang mengejar mereka. Susuk itu bermata merah dengan pandangan mata menjengil merenung mereka bertiga. Tubuhnya persis manusia biasa dan bertelanjang bulat.

Terjelir lidah lembaga itu mengejar mangsanya.

"GROARRRRRR"

Pekikkan keras mengugurkan jantung Rona dan dua kawannya itu. Membuatkan mereka semakin ketakutan. Membuatkan larian mereka bertambah laju. Jantung mereka semakin berdegup kencang. Kaki mereka goyang teruk.

Masing-masing berlari menyelamatkan diri.

>>>

Lisa dan Kin masih berjalan mengikuti belakang tubuh cikgu Latiff. Langkah mereka penuh dengan curiga. Langkah mereka berhati-hati. Cikgu Latiff pula jalan terhenjut-henjut. Dari tadi tiada suara yang keluar dari lubang mulut cikgu Latiff.

Kin dan Lisa saling berpandangan. Rasa tidak sedap hati bermain-main dari tadi namun mereka cuba untuk tidak mengelabah. Ada seuatu yang aneh tidak kena pada cikgu Latiff. Sesuatu yang bahaya.

"Kamu berdua kena cepat, di depan sana semua sudah menanti kita" Ujar cikgu Latiff.

Akhirnya Cikgu Latiff bersuara. Selama sepuluh minit mereka bertiga berjalan, tiada sebarang interaksi antara yang berlaku antara dua murid dan seorang cikgu. Kin melihat sekeliling, dia gusar dengan laluan yang dipandu Cikgu Latiff. Pada masa yang sama dia cuba memikirkan jalan.

"Cikgu jauh lagi ker" Tanya Lisa.

"Depan sana tu jer, ramai yang terselamat sudah tunggu kamu berdua" Jawab cikgu Latiff.

Kin memegang kemas kayu cotah yang dia jumpa. Alatan pemukul itu dia sorok di belakang tubuhnya. Kin hanya tunggu masa cikgu Latiff bertindak di luar jangkaan. Bertindak menyerang dia dan Lisa.

Lisa merenung wajah Kin lagi sekali. Rasa tidak sedap hatinya semakin kuat.

"Hah, tu nampak mereka semua" Ujar cikgu Latiff. Jarinya menunding ke arah seberang sungai.

Kelihatan sekumpulan manusia yang sedang tertinggung dan duduk di atas tanah. Sebaik melihat kelibat Kin dan Lisa, masing-masing berdiri. Masing-masing melambai tangan ke arah Lisa.

Lisa mula rasa curiga. Di hadapannya berdiri beberapa kenalan dari kelasnya. Lisa kaget melihat raut wajah mereka. Pucat dan lesu. Senyum merekapun tidak berapa bermaya. Lisa memberi isyarat kepada Kin.

"Kak, tengok muka mereka" Bisik Lisa perlahan.

"Okay, jom kita seberang sungai" Ujar cikgu Latiff.

"JANGANNNN!!"

>>>

Rona, Melly dan Naja kepenatan. Di dalam rumah seseorang mereka besembunyi. Entah rumah siapa yang mereka masuk. Ketika mereka lari ke rumah ini, suasana di sekitar gelap. Adapun lampu jalan di sepanjang jalan semuanya tidak terpasang. Adapun beberapa rumah semuanya tidak berlampu. Sehinggalah rumah yang mereka tuju ini diketup pintu masuknya.

Tidak berkunci.

Dengan segera mereka masuk dan bersembunyi. Tidak kelihatan kelibat manusia di dalam rumah ini. Gelap dan sunyi.

"GROARRRRRRR!"

Kedengaran bunyi ngauman itu jauh jaraknya.

"Apa, kita nak buat" Melly berbisik.

Perkhemahan Duke ArjukaWhere stories live. Discover now