16 (lamaran)

356 45 2
                                    

Sowon kembali dari tandas, dia melihat Taeyong yang sedang berbual dengan ommanya. Dahinya berkerut. Apa dia terlepas sesuatu?

Dia mendekat. Melihat Taeyong dengan reaksi tanpa perasaan. Jujur sahaja dia masih trauma dan kejadian itu akan berputar kembali bak filem jika dia melihat namja namja didekatnya.
Tapi dia sekarang sedang mencuba melawannya.

Ahjumma Soo : Sowon, duduklah.

Ahjumma Soo bangun dan berikan kerusi itu pada Sowon. Soalnya hanya disediakan satu kerusi setiap katil. Hm, begitulah.

Sowon : Eh? Kenapa? Ahjumma Soo duduklah, Sowon tak apa berdiri.
Ahjumma Soo : Ani, Ahjumma nak ke kantin sekejap.
Sowon : Biar Sowon temankan ahjumma.
Ahjumma Soo : tak apa, Sowon duduklah disini. Dengan Taeyong.

Sowon tidak menjawab, Ahjumma Soo senyum dan terus pergi begitu sahaja. Dengan pasrah, dia duduk di atas kerusi plastik ini. Taeyong menoleh menatapnya, malah Sowon hanya bermain dengan kukunya yang tidak begitu menarik. Apa sahaja asal dia tak hilang bosan.

Taeyong : Sowon-ah
Sowon : hm ?
Taeyong : Gwencanha?
Sowon : Kenapa? Sepatutnya aku yang kena tanya soalan tu kat kau sekarang.
Taeyong : Aku okay.

Sowon hanya mengangguk faham. Itu bukan jawapan yang Taeyong mahu. Ya, dia setuju dia dulu tak banyak bercakap, apakah begini rasanya menjadi orang yang bercakap dengannya dan dia hanya diam begini?

Taeyong : Huft..

Taeyong : kalau aku ada salah, aku minta maaf.
Sowon : Kau tak ada salah apa pun..
Taeyong : Kau diam macam ni buat aku risau, Kim Sojung.

Taeyong : Kalau ada masalah, cakaplah.

Taeyong : Aku boleh tolong kau.

Taeyong : kau tak perlu segan dengan aku.
Sowon : Ehm, aku nak susul ahjumma ke kantin

Sowon bangun berdiri, wajahnya datar, apa dia tertukar dengan Taeyong sekarang? Dia berlalu pergi begitu sahaja menghiraukan ucapan Taeyong yang terakhir sebelum dia melangkah pergi. Dia tak dapat tangkap ucapan Taeyong itu dan dia tak malas nak fikir apa yang dicakapnya. Paling juga tak penting.

Taeyong mengeluh. Jika dia dibolehkan bangun, dia akan berlari dan mengejar yeoja itu sekarang juga.





.
.
.
.
.

Sowon : malas.

Sowon naik ke biliknya selepas menolak ajakan omma keluar makan di luar kerana omma tidak masak. Omma dan appa saling bertukar pandangan.

Appa : Mungkin dia penat tu
Omma : hm kalau macam tu, jom lah.. nanti kita belikan untuk Sowon sekali .
Appa : Ehm

Appa dan Omma keluar meninggalkan Sowon dan Meonji di rumah pada malam dingin ini. Sowon sudah tidak takut pada hantu hantu itu, dia lebih takut pada dirinya sendiri dan.. lelaki.

Sowon kemurungan laki. Jika bersindirian selalu berfikir ingin bunuh diri, dan bunuh Joshua. Dia benci laki itu sangat sangat, lebih dari segalanya.

Dia juga tak sangka dia dah habiskan waktu dari pukul 9 pagi hingga 10 malam di hospital itu. Dia disuruh pulang dahulu oleh ahjumma soo tetapi takkanlah dia nak biarkan yeoja berumur itu pulang sendirian nantinya? Jadi dia tunggu sahaja.

Tiba tiba air matanya turun dengan sendiri. Dia takut.
Dia takut dia mengandung.
Dia takut ini semua kantoi.
Entah kenapa setiap hari dia asyik berfikir begitu sedangka Joshua dah bagitahu yang dia tak akan mengandung dan dia tak akan kantoi kalau dia tak bagitahu.

Pintu biliknya tiba tiba terbuka lebar. Sowon refleks memandang ke arahnya, matanya membulat, langsung bangun dan ingin lari. Namun awal awal lagi dia ditahan.

Neighbour [✔]Where stories live. Discover now