28 ("hai")

270 35 6
                                    

Taeyong mengetuk ngetuk tetikus dan menopang dagu di depan layar skrin komputer ini. Dia masuk kerja di awal pagi, dan dari awal pagi itulah dia di depan komputer , sambung kerjanya yang semalam.

Tinn tinn..
9 pagi. Jam penggera yang dia setkan berbunyi supaya dia tak terlepas jalankan tugasnya.
Pukul 9 ialah waktu dia menyemak keadaan pesakit.

Katil by katil dia periksa mengikut giliran hingga tiba di katil 29..

Taeyong sanitize tangannya sebelum menyentuh pesakit. Air sanitizer berada di atas meja hujung katil. Disitu ada Dowoon sedang duduk di kerusi dan fokus pada layar phone sesekali menggeser benda persegi itu.

Dowoon : Oh doktor nak check ke?

Taeyong mengangkat kepalanya melihat Dowoon lalu senyum dan mengangguk pelan. Dowoon membalas senyuman Taeyong tak kalah manis dan mempersilakan doktor itu. Baru sahaja Taeyong bergerak selangkah, dia terkejut.

Sowon.

Terhenti dia seketika disitu.

Dowoon : Doktor?? Doktor?!

Dowoon : mwoyah..

Dowoon menepuk bahu Taeyong, barulah namja itu sedar dari dunianya sendiri. Segera dia memeriksa keadaan sowon dengan cara yang tidak tenang seperti pada pesakit lain. Dowoon mengernyit dahinya pelik. Dalam masa yang sama, dia risau kalau tetiba buat Sowon lebih teruk.

Dowoon : doktor, neon waegeurae?
Taeyong : hm? An-aniyo..

Sampai berkali kali Taeyong check suhu Sowon kerana dia buat kerja dengan cara lain macam sampai banyak benda tak jadi. Dowoon menatapnya tajam. Memgumpat di dalam hati dengan usaha bersabar.

Selesai, Taeyong mencatat segala yang dia periksa tadi pada fail yang tergantung pada katil Sowon. Tertera nama Kim So Jung. Jadi bukanlah pelanduk dua rupa atau siapa.
Dia tengok sakit yang Sowon alami di data fail tersebut.

Taeyong masih berdiri di situ, menatap Sowon.

Dowoon : Doktor ada masalah dengan dia ke?

Taeyong menatap Dowoon seperti kena tangkap basah, lupa yang namja tak dikenalinya ada disitu. Dia menggeleng pelan kemudian berlalu pergi.
Dowoon menatap namja itu hingga tak kelihatan lagi lalu mendengus kesal. Dia pikir Taeyong berpikiran kotor ke atas Sowon macam berita yang digempar penduduk korea baru baru ini soal Doktor yang telah merogol pesakitnya.

Harini Sowon tak bekerja termasuklah Dowoon. Dowoon juga baru datang ke sini 40 minit yang lalu selepas menjalankan kerjanya di sekolah. Urus abscent Sowon dan guru ganti kelas yeoja itu.

Baru sahaja Taeyong berlalu pergi dan masih lalut dengan fikirannya, namanya diseru juru rawat.

"Pesakit katil 29 dah sedar Doktor Taeyong!"

__

Sowon diberi segelas air kerana itu yang dia mahu selepas disuntik ubat oleh Taeyong.

Taeyong masih berdiri melihat keadaan yeoja itu dan bagaimana Dowoon menjaga Sowon bak pasangan kekasih. Membuatnya iri. Cintanya pada Sowon kembali berputik tetapi tidak sebesar dahulu.

Sowon : Taeyong..?

Dowoon menatap doktor itu lagi dengan tatapan bingung.

Neighbour [✔]Where stories live. Discover now