BAB 9 HERO PUJAAN HATI

186 6 0
                                    

         Puan Safiyya menghidangkan air untuk suaminya."Tadi awak cakap jumpa kertas dalam baju Kasyah kertas apa?"tanya Mejar Jeneral Mohd Talhah."Saya rasa ada orang ngorat Kasyah"kata Puan Safiyya."Kasyah kena ngorat, siapalah yang bertuah sangat mencuba nasib dengan Kasyah"kata Mejar Jeneral Mohd Talhah."Saya harap sangat pintu hati Kasyah tu belum tertutup untuk mana-mana perempuan kan bang"kata Puan Safiyya yang risau."Awak banyaklah doa"kata Mejar Jeneral Mohd Talhah sambil menghirup kopi panas.
         Hanis meluruskan pinggangnya kerana kepenatan harini."Minggu ni banyak kali terserempak dengan dia,lepas ni tak jumpa kena tunggu Aryan balik"kata Hanis.Matanya semakin kuyup ingin terlelap tapi akhirnya lena dalam mimpi.

*******
          "Danial nanti tolong saya kutip semua buku latihan letak dekat meja saya, untuk latihan harini buat dalam buku lagi satu okay jelas semua"tanya Hanis pada ketua kelas."Baik cikgu nanti dah siap kumpul saya hantar"kata Danial.Hanis terus keluar dari kelas dan menuju ke blok C untuk kelas pendidikan sivik pula."Assalamualaikum semua dan selamat sejahtera"ucap Hanis pada kelas tingkatan 1 permata.

Kasyah memegang nota Hanis. "Dah kenapa aku teringat dekat minah ni"kata Kasyah cuba untuk menghilangkan wajah Hanis dalam ingatannya.Aimi berjalan ke meja Hanis."Hanis aku dengar semalam kereta kau tayar bocor"kata Aimi."Kejap macamana kau tahu ni,Ni mesti Mak Ngah tak pun Qalaf"kata Hanis.
         "Antara dua tulah,Alah kau ni dengan sepupu kau pun nak berahsia"Kata Aimi."Kejap Aryan balik minggu ni jom ajak dia lepak mamak ke"kata Hanis."Memang itu pun aku nak ajak dia sekali dengan abang dia Kasyah"kata Aimi.
         "Cop tapi nak ke Kasyah tu lagi-lagi tahu aku ada nanti"kata Hanis."Relax semua akan beres ni Aimi Hanani"kata Aimi."Okay thank you sebab tu kaulah sepupu paling aku sayang"kata Hanis sambil mencubit pipi Aimi.

Cikgu Shahidan berdiri di depan meja Hanis."Cikgu Hanis jom saya nak ajak Cikgu makan tengahari sekali"kata Cikgu Shahidan."Takpelah Cikgu"kata Hanis.

     "Banyak kali saya ajak tapi cikgu tolak seganlah saya"kata Cikgu Shahidan.
     Hanis serba salah bukan dia tak nak tapi banyak cerita dia dengar pasal Cikgu Shahidan macam-macam versi ada.Hanis memamdang Aimi.Aimi memandang Hanis."Okaylah Cikgu saya setuju"kata mulut Hanis."Okay nanti saya tunggu"kata Cikgu Shahidan sebelum beredar."Aimi acaner ni aduh kau tahu aku takut nak keluar dengan dia"kata Hanis."Relax kalau dia melebih kau karate je"kata Aimi.

*****

Hanis memesan makanan terlebih dahulu."Hanis dah lama mengajar dekat sini"tanya Cikgu Shahidan."Dalam 5 tahun camtu"kata Hanis.Hanis tak selesa dengan pandangan mata Cikgu Shahidan."Kita makan sini aku dah cuba dah dia punya masakan tip top"kata Nadien pada Kasyah.

         Kasyah melabuhkan punggungnya di kerusi menghadap ke dalam kedai.Matanya memerhati sekeliling sebelum ternampak Hanis dengan seorang lelaki sedang berborak sambil makan."Oi order kau tengok apa?"tanya Nadien memandang ke arah pandangan Kasyah."Takde apa"ringkas jawapan Kasyah terus menulis menu apa yang dia mahu sebelum memanggil pekerja kedai makan.
         Ketika sedang makan muncul seorang perempuan dengan baju kurung berdiri di depan meja makan Hanis dan Cikgu Shahidan.Kasyah yang dari tadi memerhati setiap gerak geri Hanis dan kemunculan perempuan lain."Abang!! Tak malu ke" bergema satu restoran suara perempuan tu.Hanis yang duduk terkejut.Cikgu Shahidan mula gelabah dengan kehadiran isterinya."Abang tak salah dia ajak abang keluar makan"kata-kata dari mulut Cikgu Shahidan tadi memanaskan hati Hanis.
         "Wei ni mesti kes perampas ni"kata Nadien sambil menyuapkan makanan dalam mulut.Kasyah perasan ada orang mula nak merakam adegan gaduh laki bini terus dia bangun berjalan ke arah Hanis."Oh kau perempuan tak malu ke ajak laki orang keluar"kata wanita itu.Kata-kata Aimi tadi suruh karate terngiang-ngiang di telinga.
         Hanis hilang sabar dah."Untuk pengetahuan puan suami puan ni yang gatal okay lagipun ni bukan ciri lelaki yang saya nak pun dahlah pendek tak sedar diri dah kahwin.Ni amaran saya Cikgu Shahidan or whatever saya nampak Cikgu depan mata saya dekat sekolah siap!!!!"kata Hanis sambil menjegilkan matanya.
         Cepat Kasyah mengambil beg tangan Hanis terus menarik lengan Hanis keluar .Hanis terkejut lengannya di tarik."Awak ni sapa saya belum habis cakap lagi"kata wanita itu.Nadien yang tengah minum terus mengeluarkan air dalam mulutnya kerana terkejut dengan tindakan Kasyah.
         Lengan Hanis ditarik keluar sebelum mukanya viral."Apa ni tarik-tarik lengan orang"kata Hanis pada Kasyah.Hanis mengambil beg tangannya pada tangan Kasyah."Saya dah selamatkan awak patut terima kasih kalau tak awak viral orang kusyuk rakam.Ke awak suka viral sebagai perampas rumah tangga orang"kata Kasyah.Hanis menjeling tajam ke arah Kasyah.
         Hanis membetulkan bajunya.Dahlah dia datang naik kereta dengan Mangkuk Ayun tu."Terima kasih sebab tolong saya"kata Hanis perlahan.Kasyah hanya memerhati Hanis lama."Hello are you there!!! "jerit Hanis melihat Kasyah mengelamun."Apa jerit-jerit ni.Sekarang awak nak balik naik apa?"tanya Kasyah.Hanis terus berlalu rasa geram dan amarah masih ada pada kejadian tadi lagipun sekolah bukan jauh pun takat 1km dia pernah merentas desa 4km masa zaman sekolah tak ada masalah pun.Kasyah terpinga dekat situ.

*****
Kasyah pergi ke meja makan Nadien."Wei aku gerak jap pergi kedai jap lagi aku datang balik"kata Kasyah pada Nadien."Jap ni makanan kau"kata Nadien."Bungkuskan okay"kata Kasyah terus berlari ke arah kereta.
        

         

HERO PUJAAN HATI Where stories live. Discover now