BAB 11 HERO PUJAAN HATI

193 4 0
                                    

   "Terima kasih sebab hantar saya balik"kata Aryan pada Aimi."Sama-sama kasih nanti jangan lupa call saya"kata Aimi."Tak nak masuk dulu jumpa Umi"kata Aryan."Takpelah nanti saya jumpa jugak kirim salam dekat Umi awak "kata Aimi pada Aryan."Okay bawa kereta elok-elok"kata Aryan sebelum masuk ke dalam rumah.
   Loceng di tepi pintu ditekan oleh Aryan.Sebenarnya keluarga Aryan tidak menahu dia balik harini.Puan Safiyya membuka pintu terkejut tengok Aryan berdiri di depannya."Assalamualaikum Umi"kata Aryan."Walaikumusalam anak bertuah betul balik tak bagitahu langsung"kata Puan Safiyya sambil memukul lengan anaknya lembut.
   "Okay!!! Saja nak surprise Umi dengan semua orang"kata Aryan sambil gelak."Jom masuk nasib Umi dah masak tau"kata Puan Safiyya.
   "Siapa yang datang tu"tanya Mejar Jeneral Mohd Talhah yang mendengar riuh rendah dari tingkat atas."Ni anak bertuah awak"kata Puan Safiyya pada suaminya."Hai Abah"kata Aryan sambil bersalaman dengan Mejar Jeneral Mohd Talhah.
   "Ya Allah kamu ni tiba sampai je balik naik apa tadi"kata Mejar Jeneral Mohd Talhah."Kawan hantar tadi"kata Aryan."Dah jom kita pergi makan tengahari sekali"kata Puan Safiyya."Itulah yang Aryan nak dengar"kata Aryan sambil memeluk Puan Safiyya dan Mejar Jeneral Mohd Talhah.

*****
      Selesai makan Hanis membersihkan meja makan dan membasuh pinggan mangkuk."Tadi Aku ada bagi nombor telefon Aku pada Aunty Safiyya agak bila dia nak telefon aku"kata Hanis dalam hati sambil mengelap pinggan dan menyusun.
      Telefonnya berbunyi nama Aimi tertera pada skrin terus diangkat."Assalamualaikum sepupuku mana pergi"kata Hanis."Walaikumusalam tak pergi mana cuma ambil Aryan dan aku ada good news"kata Aimi dengan nada gembira."Apa kau nak kahwin ke?"kata Hanis."Aryan nak ajak aku jumpa keluarga dia"kata Aimi sambil menjerit.
      "Oh patutlah bukan main happy syukur alhamdulilah Allah permudahkan segalanya"kata Hanis."Alhamdulilah nanti story lagi aku ada kerja nak buat"kata Aimi pada Hanis.
      Hanis mematikan telefon dan mengeluh.Aimi dah ada progress dalam hubungan tapi dia masih macam ni lagi.Hanis keluar dari dapur terus naik ke biliknya mengunci pintu.
                Kasyah menyusun fail di pejabatnya.Bukan apa kadang ada perkara yang tak perlu patut dibuang saja.Meja dilap harini tiada apa tugasan kerana cuti umum tapi dia saja datang ke pejabat.
           Puan Safiyya membantu Aryan mengemaskan bajunya masuk ke dalam almari."Aryan Umi ada jumpa dengan Hanis masa pergi supermarket pagi tadi tak sangka dah cantik dia manis saja Umi tengok"kata Puan Safiyya."Oh yeke Umi, Hanis memang cantik sama macam sepupu dia Aimi"kata Aryan."Siapa Aimi Aryan?"tanya Puan Safiyya.
           "Aimi tu sepupu Hanis dan Aryan nak bawa dia jumpa Umi boleh?"kata Aryan meminta izin.Puan Safiyya duduk di sebelah Aryan."Umi ingat kamu dengan Hanis bercinta"kata Puan Safiyya."Eh taklah Hanis kawan baik Aryan lagipun Hanis bukan Aryan tapi dia suka Abang"kata Aryan."Hanis suka Abang tapi Abang kamu tak cakap apa pun"kata Puan Safiyya.
           "Abang jual mahal sangat Umi,Hanis tu dari zaman sekolah tau sanggup tunggu Abang habis study sampai sekarang baru confess dekat Abang"kata Aryan.Barulah Puan Safiyya faham sekarang situasi-situasi anak bujangnya.
     
********
"Abang sini kejap saya nak cakap sesuatu sekejap"panggil Puan Safiyya pada suaminya yang sedang memberi ikan makan."Apa dia ni tergesa-gesa kamu"tanya Mejar Jeneral Mohd Talhah."Saya ingat nak buat makan dan doa selamat sikit dah lama tak buat"kata Puan Safiyya."Kenapa tiba-tiba saja tapi saya tak kisah"kata Mejar Jeneral Mohd Talhah.

         "Okay nanti saya nak ajak kawan-kawan saya"kata Puan Safiyya."Tapi anak bujang awak berdua free ke"tanya Mejar Jeneral Mohd Talhah."Itu biar saya uruskan"kata Puan Safiyya.Dia harap rancangan untuk membawa Husna dan keluarganya serta keluarga Aimi pada majlis itu nanti berjalan lancar.

HERO PUJAAN HATI Where stories live. Discover now