Bab 55

261 14 0
                                    

Ameera hanya senyum melihat ayahanda dan ustazah Ruzilah. Selesai sudah majlis nikah mereka. Yalah ayahanda nikah di masjid saja. Lepas tu ada jamuan makan-makan sikit. Itu pun dekat hotel D'Meriz. Heh!

Teringat waktu dia menyoal ayahanda tentang ibu tempoh hari. Semua terdiam.

"Ayahanda tak lupa ibu Meera. Tak akan pernah lupa. Dia yang berkorban untuk lahirkan Meera dan Ameer. Dia juga yang berkorban untuk selamatkan Meera dan Ameer. Jangan pernah anggap ayahanda lupa pada ibu. Ibu tetap dalam hati ayahanda."

"Habis tu kenapa nak kahwin?"

"Ayahanda kahwin bukan sebab ayahanda sendiri. Ayahanda kahwin untuk Meera juga. Kalau apa-apa jadi paling kurang ustazah boleh temankan Meera. Nanti Meera bersalin boleh juga ustazah tengok-tengokkan. Ayahanda ni bukan tahu hal-hal perempuan ni."

"Habis tu kahwin sebab kepentingan lain? Bukan sayang?"

"Meera... disebabkan layanan dia pada Meera lah ayahanda jatuh sayang. Dia dapat bantu Meera berubah. Ajar Meera masak. Ajar Meera jadi muslimah. Apa lagi yang ayahanda perlukan untuk jadikan dia teman hidup ayahanda waktu-waktu tua ni?"

Oleh sebab alasan kukuh ayahanda... mudah saja dia merestui hubungan mereka. Lagipun dia tidak ada masalah dengan Ustazah Ruzilah. Ustazah Ruzilah pun baik. Nak menegur salah dia pun lembut saja caranya.

"Ameera dah makan?" Ameera menoleh mendengar suara itu. Ustazah Ruzilah memegang bahunya lembut. Senyum manis terukir di bibir tua itu. Tak adalah tua pun. Baru 50-an.

"Belum."

"Laa kenapa tak makan lagi?"

"Tak ada selera lagilah ustazah. Kejap lagi Meera makan."

"Yalah."

"Ayahanda mana ustazah?"

"Apa ustazah-ustazah ni?" Ayahanda menyampuk.

"Dah tu?"

"Panggil lah umi ke ibu ke bonda ke..." Ameera dan Ustazah Ruzilah berpandangan dan berbalas senyuman.

"Meera panggil umi saja." Ujar Ustazah Ruzilah. Ameera hanya angguk dan senyum.

"Haa kan senang. Ustazah-ustazah... ingat dekat sekolah agama ke?"

"Hisy ayahanda ni... salah sikit aje."

"Yalah... kang tak tegur sampai keluar anak kamu tu pun dipanggilnya ustazah."

"Yalah..."

Ameera dah malas nak berbahas. Dia memandang ke sekeliling hotel itu. Masih ada lagi tetamu yang sedang makan. Namun matanya tertancap pada satu figura yang sedang memerhatikannya. Ameera sudah mengecilkan matanya untuk melihat figura itu. Figura itu pantas berjalan keluar dari dewan hotel itu. Pantas Ameera bangkit dan bergerak mengikut figura itu.

"Meera nak ke mana?" Soal ayahanda sedikit kuat.

"Keluar kejap." Jawab Ameera namun langkahnya semakin dipercepatkan. Walaupun sebenarnya tak ada lah cepat mana pun. Maklumlah perut dah makin besar.

Keluar dewan Ameera menoleh ke kiri dan ke kanan. Lengang. Hanya ada staf hotel saja di situ. Dahi Ameera sudah berkerut seribu. Pelik!

Ameera perasan sejak akhir-akhir ni dia rasa seperti diekori. Diperhatikan.

Risau juga dia kalau dia diintip dengan musuh mafia yang lain. DFB memang dah tak ada sejak kes Zain dahulu. Maklumlah kereta DFB kemalangan dan terbakar di tempat kejadian. Semua yang berada di dalam kereta itu rentung. Tiada siapa yang selamat.

PROTECT YOU⚔️Where stories live. Discover now