BAB 02

723 66 13
                                    

Armelyn melilaukan matanya mencari kelibat seseorang. Namun hampa, langsung tiada sesiapa yang lalu-lalang di situ. Armelyn berjalan tanpa arah. Sungguh dia tidak terbiasa dengan tempat lain selain rumahnya. Dia tidak pernah keluar daripada kawasan rumahnya sejak Puan Karina menjaganya.

"Maaf Cik, saya nak tanya sikit. Dekat mana konservatori taman hijau?" soal Armelyn.

"Ermm Cik Armelyn jalan terus lepas tu Cik Armelyn belok kanan. Lepas tu Cik Armelyn belok kanan lagi, lepas tu belok kiri dua kali." ujar dayang itu dengan senyuman dibibir. Armelyn terpinga-pinga seketika cuba mengingati.

"Cik Armelyn nak saya tunjukkan?" soal dayang itu ramah. Armelyn sengih sebelum mengangguk.

"Ikut saya. Oh ya, Cik Armelyn jangan panggil saya Cik sebab saya dayang dekat sini. Malulah saya kalau dayang lain dengar Cik Armelyn panggil saya Cik." ujar dayang itu.

"Lah.. Habis tu saya nak panggil apa? Saya tak kenal sesiapa pun dekat sini." jujur Armelyn.

"Cik Armelyn panggil saya Dahlea. Dan untuk pengetahuan Cik Armelyn, baju warna ungu macam yang saya pakai ini, maksudnya orang itu ialah dayang."

"Macam itu. Tapi sekarang ini saya betul-betul ada dalam istana ke? Ke ini tempat lain? Seram semacam je sebab tak nampak orang pun." komen Armelyn.

"Iya, ini memang dalam istana. Orangnya ada tapi masing-masing sibuk dengan pekerjaan mereka. Cik Armelyn tak pernah datang ke dekat istana ini? Tak akanlah masa majlis tari-menari tak pernah datang?"

"Saya tak pernah keluar. Dari masa saya berumur 13 tahun. Saya tak pernah keluar langsung. Sebelum tu saya ada lah keluar."

"Kenapa macam tu?" soal Dahlea.

"Rahsia." Armelyn sengih.

"Ish Cik Armelyn ni perahsia orangnya. Opss terbanyak cakap pula dengan Cik Armelyn. Oh ya, itu pintu masuk. Saya kena pergi dulu ni. Ada kerja nak kena buat." pamit Dahlea.

"Terima kasih Lea." ucap Armelyn dengan senyuman lebar di bibir.

"Sama-sama." balas Dahlea. Armelyn melangkah masuk ke dalam. Matanya melilau mencari gerangan lelaki yang menyuruhnya ke situ.

"Mana dia ni?" gumam Armelyn.

"Dekat belakang kau." jawab satu suara membuatkan Armelyn terkejut. Lagi terkejut apabila wajah Ezra betul-betul di hadapan wajahnya ketika dia berpusing ke belakang. Mata mereka bersabung seketika.

"En-encik... Kenapa Encik suruh saya datang ke sini?" Tergagap-gagap Armelyn bertanya seraya cuba membetulkan posisinya. Boleh patah pinggangnya kalau lama-lama berdiri dalam keadaan itu. Ezra tidak mempedulikan soalan Armelyn malah dia berjalan ke arah meja yang terletak cantik di dalam konservatori taman hijau itu. Punggung dilabuhkan di atas kerusi batu.

"Duduk." arah Ezra. Armelyn akur.

"Kau kenal siapa aku?" soal Ezra. Armelyn geleng.

"Seriuslah kau tak kenal? Bonda aku, kau kenal pula." Ezra mendecit.

"Siapa bonda Encik?" soal Armelyn. Kepalanya yang tidak gatal digaru.

"Orang yang kau panggil Permaisuri." jawab Ezra tenang. Armelyn yang terkejut automatik berdiri. Mulutnya melopong dengan mata yang tidak terkelip sambil memandang ke arah Ezra.

"Ma-maaflah Tuan Putera. Saya cuma kenal Permaisuri dan Raja. Saya tak begitu kenal dengan dunia luar." ujar Armelyn takut-takut. Sungguh, dia langsung tiada keyakinan hendak menegur orang luar. Terkurung di dalam rumah selama bertahun-tahun bagaikan terkurung di dalam gua yang jauh terletak di dalam hutan.

EMERALDWhere stories live. Discover now