Bab 3

6.3K 96 3
                                    

HARI pertama Aidilfitri. Walaupun sudah tiga tahun bergelar isteri, namun ini kali kedua dia beraya bersama Abang Zen. Sama seperti Indah Safiena juga. Tak lebih dan tak kurang. Menurut Abang Zen, tahun pertama beraya bersama penuh linangan air mata. Apa tidaknya, Indah berada di depan mata, namun dia tak dapat buat apa-apa. Apa yang mampu dibuat adalah berada di sisi Indah yang lengkap memakai baju raya, menangis serta meratap. Tentu Abang Zen melalui hari gembira ini dengan amat sukar sekali.

Pulang dari masjid setelah menunaikan solat sunat Aidilfitri, Indah terus masuk ke kamarnya di tingkat tiga. Hatinya tertanya-tanya, adakah tahun ini sama juga seperti raya tahun lepas yang meriah bersama keluarga serta diulit oleh Abang Zen? Raya tahun ini emosi Abang Zen macam tidak stabil aje. Asyik tak kena itu dan ini.

Melihat sebuah bakul kecil yang dihias indah berada di atas katil, bibir menyungging senyum. Abang Zen tak pernah lupa! Set wangian tetap ada sebagai hadiah untuknya.

Tiga botol wangian berjenama mahal. I love you, simboliknya. Abang Zen... Setiap apa yang dia beri, penuh dengan makna tersendiri dan pastinya yang tangkap jiwa gitu.

Raya tahun ini ada tambahan. Sekeping kad raya comel turut diselitkan.

Selamat hari raya, bidadari abang...

Indah Safiena, anugerah Allah dan tanda cinta kita yang tak pernah pudar.

Jangan jealous-jaelous, ya sayang...

I still love you more... Don't worry.

Be mine forever...

Indah tersengih. Memang dia cemburu dengan Safiena, tapi tak adalah melampau sangat. Abang Zen saja nak propa lebih-lebih. Yang dia cemburukan adik sendiri tu tak kira pula?

Sebuah kotak hadiah dibuka.

"Hesy... Abang Zen gatalnya tak sudah-sudah!" rungut Indah apabila tangannya sudah menarik sehelai gaun tidur seksi berwarna merah. Cantik! Ini tentu beli di London. Itulah kerja suaminya kalau pergi ke luar negara. Tak sah kalau tak bawa balik pakaian 'malam pengantin' ni.

"Apa mengomel sorang-sorang marahkan suami pagi raya ni? Baru sekejap tadi minta maaf..." Tersengih-sengih Abang Zen yang baru masuk ke bilik sambil mendukung puterinya. Kemudian matanya melirik baju yang dipegang oleh Indah. "Tak suka? Mahal tu abang beli walau sikit aje kain yang dia orang guna," katanya dengan bibir ala-ala seksi.

Indah tidak menjawab apa-apa. Dia mencubit perlahan perut Abang Zen. Akhirnya ketiga-tiga mereka terlantar di atas katil. Bergurau senda pada pagi raya.

"Tak senonoh! Ada ke patut itu hadiah raya Indah."

"Sebagai tanda request!"

"Untuk apa?" Mata Indah bulat. Jangan minta nak kahwin lagi satu sudah. Ada yang terbakar juga pagi raya ni!

"Safiena cakap, dia dah ready untuk ada adik..."

Lepas tu Abang Zen berdekah-dekah ketawa. Dia gembira sangat pagi ini. Langsung tak teringat pada moodnya yang macam angin puting beliung petang semalam.

PETANG raya, Ilyana dan ibu bapanya, Puan Sri Alia dan Tan Sri Hamdan berkunjung ke banglo Dato Safiya.

"Sayang, Fahin dah berbaik dengan Ilyana ke?" bisik Abang Zen di telinga Indah. Seperti tidak percaya dengan apa yang dilihatnya di ruang tamu. Adiknya dan Ilyana bukan main mesra. Setahunya, hubungan mereka meruncing sejak dua menjak ini. Jangan haraplah hendak bermanis muka sebegitu.

Indah senyum penuh makna. "I think so..."

Abang Zen seperti terfikirkan sesuatu. "Ini mesti kerja sayang, kan?"

Bila Terlajak SayangWhere stories live. Discover now