Bab 5 - Kucupan Pertama

23.4K 113 1
                                    

Jumaat 21/2

Hari ni lepas makan setelah pulang dari solat Jumaat, Liza dah buka buku sekolahnya. Melihat dia keseorangan, aku juga turut menyemak nota2 aku sambil berbaring dikerusi panjang.

"Deme tetidor kat depan tu." Aku terdengar suara Ani.

"Biorkan, ngantuk benor ler tu." Terdengar pula suara mak.

Baru aku sedar yang aku terlena, dengan kertas2 nota bertabur diatas dadaku. Liza pulak tersandar ditepi kerusiku, beralaskan kusyen, nota2 masih ditangannya. Jam yang tergantung didinding sudah menunjukkan pukul 5.00 petang. Yang aku tahu pukul 3.00 tadi kami masih membelek kerja masing2.

"Liza," aku mengusap2 rambutnya. "Dah masuk Asor ni."

Dia menggeliat, menghalakan tangan keatas kepalanya, mungkin mencari tanganku. Tetapi yang disentuhnya batang aku yang keras terkurung itu. Dia menarik balik perlahan2 tetapi aku sempat menyambarnya, memegang tangan itu disitu, nafsuku mula meningkat. Jari2nya mengusap perlahan2 diatas seluarku. Dia kalih mengadap aku dan kedua mata kami bertembung. Dan perlahan2 aku lepaskan tangannya.

"Jom." Dia mengajak aku.

Malam itu kami terus mengulangkaji. Jam sudah menunjukkan pukul 1.00 pagi, Ani sudah lama masuk tidur.

"Dah le kut Liza."

"Takpe, sikit lagi. Belum rase ngantuk lagi."

"Ye ler, dah tidor petang tadi. Tapi besok bangun lewat plak."

"Besok kan cuti. Susah ke blajor kat U?" Dia bertanya sambil ngesot dekat aku.

"Tak le sangat. Senang dari STPM lagi."

"Ye ke?

"Ye le, dier yang ajor, dier yang set soalan, bagi tip plak lagi. Kite kene rajin buat research, cari bahan tambahan aje kalau nak dapat marka lebih. Perikse plak ikut semester. Yang blajor semester sudah, tak kluar dah periksa ni. Tapi STPM ni blajor satu taon stengah, yang ngajor orang lain, yang set soalan orang lain, yang cek jawapan orang lain. Kalau Liza dapat baik, mesti abang tabik nyer."

"Entah ler bang, Liza rase berat benor."

"Liza kena tabah le. Abang kan dah janji nak coach Liza dengan Ani. Kalau boleh taon ni, abang nak Liza dan Ani lulus cemerlang, bagi dapat masuk U same2."

"Abang takpe le, otak geliga, kami ni teruk sikit. SPM pun takat cukup makan, tu pun nasib baik abang ngajor sikit2 dulu."

"Liza jangan ingatkan SPM lagi dah. Kite skarang citer tentang STPM. Insyaallah, kalau kite usaha, Tuhan tolong kite. Seminggu due ni bagi abang tumpu periksa abang dulu."

Dia bersandar dikerusi seperti petang tadi, kali ini disebelahku. Kini dia setakat perhati saje aku menyelak nota sana sini.

Dia angkat tanganku dan meletakkan kepalanya diribaanku, tanganku diletakkan dibawah dagunya. Aku mengucup ubun2nya dan meneruskan kerjaku. Jam 1.30 aku kemaskan nota2ku, perlahan2, tidak mau mengejutkannya. Aku menarik nafas panjang, bersandar semula di kusyen. Terasa tenang sekali aku malam ini, walaupun Liza sudah terlena diribaanku. Aku memerhatikan seluruh tubuhnya yang membujur tenang itu. Memang dia lain sekali dari kakaknya, baik dari segi fizikal maupun perangainya, lemah lembut, manja, mudah tersenyum, berbadan langsing. Jika inilah jodoh aku yang sebenarnya, aku amat2 bertuah. Jika inilah cahaya disebalik kegelapan, aku amat2 bersyukur.

Aku mengusap2 pipinya sehingga dia membuka mata. "Jom masuk tidor."

Tetapi dia menarik tengkokku dan perlahan2 bibir kami bertemu. Kucupan yang lembut dan syahdu sekali.

"Liza jangan tinggalkan abang ye.' Aku membisik sebaik saja bibir kami berpisah.

"Liza janji bang, Liza janji, susah senang kita bersame."

"Abang pun macam tu jugak." Aku mengucup bibirnya sekali lagi. "Jom le tidor, besok Liza kena bangun awal." Dia angguk.

Didepan pintu bilik itu kami berkucupan lagi, berpelukan bagai tidak mahu berpisah. Batang aku yang keras menggesel2 pahanya. Aku tau dia amat menyayangiku, amat mencintaiku. Dan dialah kini cahaya hidupku, permata hatiku.

Terbaring diatas katil, berbagai perkara melayang difikiranku. Patutkah aku berpelukan dan berkucupan dengannya, mendedahkannya dengan segala ilmu berahi. Mungkinkah ini yang dicari oleh kakaknya ketika berjauhan dariku dulu. Mungkinkah dia juga akan begitu bila berjauhan dengan aku nanti. Aku menjadi serba salah.

Tetapi satu yang berpihak kepada kami ialah usia, kini aku lebih matang, lebih berpengalaman, sudah berupaya menimbang sebelum mengambil suatu keputusan atau perbuatan dan Liza juga yang kini sudah ditingkatan enam, aku pasti sudah mempunyai pandangan yang lebih jauh, lebih pandai menjaga diri, menjaga hati aku, ibu bapanya maupun keluarga aku sendiri.

Apa yang aku tau, dia amat mencintaiku, dia inginkan belai manja dariku, ingin bersamaku setiap ketika. Jika kami terpisah, aku tau dia yang akan lebih menderita. Apa yang aku dapat buat ketika ini ialah berdoa semoga jodoh kami panjang, kekal hingga keakhir hayat. Aku tidak mahu kecewa lagi, aku juga tidak mahu dia merana lagi. Dan aku juga tidak mahu keluarga kami berdua bersedih lagi. Cukuplah setakat sekali.

Yang Teristimewa - Bahagian 2Where stories live. Discover now