Bab 8 - Ke Pulau Pinang

17.9K 114 1
                                    

Sabtu 9/3

Ayah menyewa van untuk mengangkut semua barangan aku bila habis sahaja periksa. Mak, Ani dan Liza ikut sama hari Sabtu tu. Memandangkan mereka datang melalui jambatan, aku ajak pulang melalui feri, ingin bagi mereka merasa suasana bandar.

"Mak, ayah, tu ler kilang Zek." Aku tunjuk bila melintasi dihadapan kilang tersebut.

"Besar jugak ye." Liza yang berada disebelahku bersuara. Kami berdua duduk dibarisan belakang sekali.

"Seratus lebih jugak le pekerja. Itu pun banyak pakai mesin."

"Memang deme orang kaye ler."

"Bukan takat kate kaye, jutawan, Zek jutawan, Cathy pun jutawan."

"Ndak pulak kawan dengan kamu?" Mak nyampok.

"Orang baik macam saye ni bekawan tak pandang rete, darjat." Liza mencubit pahaku.

Sepanjang aku berada dikampus, Liza tetap berada dirumah aku. Mak yang tak bagi dia balik. Dan kini dia tidor dibilik aku. Dia berpindah masuk minggu lepas lagi ketika aku hendak balik kekampus untuk tiga hari.

"Bior Dan tidor kat luar aje mak. Bagi bilik ni kat dier. Dulu pun Dan bukan tidor sangat kat bilik tu." Memang pun ketika itu aku sedang gila angau, senang nak tengok bayang dan bumbung rumahnya.

"Ikut kamu ler Dan."

Mulanya Liza tak setuju, dia sanggup tidor dengan Ani seperti dulu. Tapi bila aku memasang juga katil bujang yang tersimpan dibelakang itu, dia tak terkata apa2. Cuma kain baju aku yang sedia ada saja aku tinggalkan didalam almari, memang dah tersusun rapi, pakaiannya pula disebelah bawah.

Sehari dua ini dia sibuk membasuh semua pakaianku, menggosok dan menyusun dengan kemas. Tinggal pakaian harianku saja yang terlipat kemas dimeja kecil disisi katilku. Dan malamnya seperti biasa, kami bertiga mengulangkaji pelajaran Ani dan Liza, berbincang dan memberi pendapat tentang sesuatu topik yang difikirkan relevan. Dimasa ini Ani pun sudah berupaya berjaga lewat, tapi setakat pukul 12.30 saja. Dan selalunya pun kami berhenti setakat itu.

Dan setiap pagi juga Liza akan membangunkan aku untuk solat subuh dengan kucupan lembutnya. Ani pun sudah mula bangun sama. Kedua keluarga kami juga semakin rapat. Ayah dan Pak Teh selalu keluar bersama jika ada urusan dipekan. Aku juga mengambil sedikit masa untuk bergaul semula dengan kawan2 lama. Dan mereka tumpang gembira bila melihat aku sudah kembali ceria sejak bersama Liza. Mereka tau Liza kini berada dirumahku, tetapi tiada seorang pun yang berkata apa, entah bila dibelakang aku. Tetapi aku tau, mereka mesti sampaikan kepadaku jika mendengar sesuatu yang tidak menyenangkan mereka. Memang terasa benar kegembiraan yang kami semua kecapi kini.

"Liza." Aku membisik bila terasa badan aku dipeluk.

"Em hmm." Dia menyahut, berbaring dikatilku. Tubuhnya erat dibelakang aku.

"Dah pukul berape?"

"Lime."

"Awe lagi tak?"

"Saje nak same ngan abang."

"Nanti Ani bangun."

"Dier cuti. Suruh Liza kejutkan dier lambat sikit."

"Cuti ape tengah minggu ni?"

"Period le bang." Dia tarik bahu aku supaya mengiring mengadapnya.

Aku mengalih perlahan2. Batang aku walaupun terkurung dek seluar dalam masih berupaya menegangkan dirinya. Aku perbetulkan kain dan mengadapnya. Kami berkucupan diatas bantal yang dikongsi bersama. Dia merapatkan dirinya ketubuhku.

Yang Teristimewa - Bahagian 2Where stories live. Discover now