5

31 1 0
                                    

"esok?! Kau gilaaa?!!!!" tanya Hana, Nana dan Isha serentak.

Aku angguk lemah.  "macam mana ni... "

"matilah kau.  Aku tak pandai bab-bab ni...  Jadi aku serahkan dekat isha dan Nana" balas Hana.

"ehh..  Aku lagilah tak tahu.  Err.... Aku serahkan kat Nana pulak" sambung Isha kalut. 

Aku pandang Nana.  "waduh.  Korang ni! Jahanam tul.  Membe susah korang lari ehh! Hanottt!" marah Nana.

Nana mengeluh seketika "kau terima je.  Lagipun...  Boss tu sanggup tolak mommy dia punya calon menantu kau tau? Dia ada kata yang dia tengah tunggu someone.  Aku tak tahu pulak someone tu kau. Jadi aku syorkan...  Kau terima je. Bercinta tu...  Lepas kahwin pun boleh... Lagipun...  Kau boleh cakap dengan dia pasal niat kau yang nak pergi 'sana' tu... " cadang Nana.

Aku terangguk-angguk. 

"pergi sana mana weii?" tanya Isha dan Hana. 

"cehhh!! Korang takyah tahu!" marah Nana. 

Aku termenung....  Niat aku nak pergi syria...  Nak tolong anak-anak dekat sana.  Tapi diri aku pun tak perfect.  Aku tak pakai tudung.  Satu hapak tudung pun aku takde. Tudung sekolah adalah..  Tapi tu lama punya.  Takpe...  Lepas aku kahwin dengan dia... Aku bernazam nak pakai tudung.  Biar dia seorang je yang nampak aurat aku. 

Keesokkannya...

"saya terima... "

Rayyan tersenyum bahagia.  "thank you..." ucapnya.

"from now on...  Call me iyan" arahnya. 

Aku senyum je.  Ya Allah...  Andai betul jalan yang aku pilih ini,  kau perbaiki dan jagalah aku... 

Aku melihat mata hazelnya dan senyuman manisnya... 

Ya Allah..  Dia lelaki yang sudah lama menungguku...  Andai aku bukan jodoh yang tepat buatnya...  Kau ciptakanlah jodoh yang terbaik untuknya. 

"awak...  Balik ni ikut saya jumpa mommy and daddy..  Kita terus kahwin...  I want to make you mine..   As soon as possible.  I don't  want to lose you"

Aku terpana.  Tapi aku cuma mampu mengangguk sahaja. 


______________________________________________

2 minggu kemudian...  Aku selamat berkahwin dengannya...  Tapi selepas sahaja dia melafazkan akad nikah....  Dia pengsan...  Entah kenapa aku merasakan...  Aku bakal kehilangannya.  Selepas dikejarkan ke hospital....  Disahkan...  Dia menghidap kanser otak tahap 3.... Aku dapat tahu..  Dia dipindahkan di sekolah yang sama denganku dulu kerana rawatan kansernya ini.  Dia tahu yang dia tak mempunyai banyak masa.  Dia juga cuba untuk mencariku di kampung dulu...  Tapi tak dapat kerana aku menyambung  pelajaran. 

Di sisi katilnya...  Aku melihatnya sayu...  Maafkan aku....  Andai nasa dapat diundur kembali...  Aku akan cuba mencintainya dari awal lagi. 

"awak... Sembuh cepat awak....  Maafkan saya..  " pintaku sambil mengalirkan air mata.  Sungguh aku rasa bersalah.  Untuk apa aku mengahwininya kalau tidak ada setitik pun cintaku yang aku beri kepadanya?

"awak tak perlu mintak maaf..   Salah saya sebab tergesa-gesa nak bersama dengan awak...  Padahal saya tahu yang saya akan tinggalkan awak.... " balas rayyan.

Aku menangis.  "maafkan saya....  Saya tak pernah cintakan awak....  Saya tipu awak...  Saya tipu.. " jujurku dan menangis.

Dia tersenyum...  "saya tahu.... Agak mustahil bila awak terima saya masa saya lamar awak...  Dan saya tak pernah salahkan awak untuk tidak mencintai saya...  Be a good girl...  Cari seseorang yang boleh jaga awak dan takkan tinggalkan awak macam saya.... "

Mak dia nangis dan memeluk suaminya. 

"ashadualaailahailallah....  Wa ashaduannamuhammadarrasulullah... " 

Dengan itu....  Rayyan menghembuskan nafasnya yang terakhir....  Aku memeluk jasadnya erat.  Aku mengucup dahinya dan menutupnya dengan kain. 

Dia meninggal dalam keadaan tersenyum dan air matanya mengalir. 

Aku mengalirkan air mata dan memeluknya erat.  Suasana hiba mulai memenuhi seluruh ward itu. 

Mommy memelukku erat.







Bersambung....

setitik cinta buat syafiraWhere stories live. Discover now