BAB 5

1.4K 104 4
                                    

TEPAT jam lapan malam, selesai membersihkan diri Syahzani turun ke tingkat bawah untuk makan malam bersama keluarganya. Sudah sebulan dia mengidam masakan Puan Fatimah. Tiada yang lebih sedap dari masakan si ibu yang tak pernah mengecewakan tekaknya. Cuti pada kali ini dia akan balun habis-habisan. Sebelum menapak ke ruang makan, Syahzani berhenti di hadapan cermin untuk membetulkan pakaiannya. Dia amati pantulan di cermin bersama senyuman sumbing. Tak dapat dinafikan, baju Melayu teluk belanga yang tersarung di tubuhnya menyerlahkan lagi ketampanannya.

Di kala itu, hidungnya tercium bau tumisan ikan bilis dan bawang dari arah dapur. Secara automatik perutnya bergendang minta diisi. Terus saja dipanjangkan langkahnya menuju ke pintu dapur. Kelihatan ibunya sedang menggoreng sesuatu di dalam kuali. Bau wangi itu merebak ke segenap ruang. Menggoda sungguh!

"Macam tahu je Syah craving ikan masak taucu ibu. Baru nak suruh ibu masak malam ni." Ucap Syahzani sambil menghadiahkan ciuman di pipi Puan Fatimah.

Sekuntum senyuman terlakar di bibir Puan Fatimah.

"Ibu tahu. Sebab tu sebelum Syah balik ibu suruh ayah pergi belikan ikan dengan bahan-bahan. Ini kan favourite Syah dari dulu. Ingat?"

"Mestilah ingat. Ibu selalu masak ikan taucu dengan bubur." Ujar Syahzani sambil memerhatikan Puan Fatimah mengacau kuah taucu di dalam kuali. Baunya benar-benar menyengat hidung. Terliur Syahzani dibuatnya.

"Tapi hari ni ibu masak dengan nasi. Biar kenyang sikit."

"Thank you."

"Sama-sama. Kalau ibu tak tinggalkan lauk ni, Syah mesti mengamuk. Merajuk dengan ibu satu hari." Puan Fatimah mengimbau semula kenangan lama. Sewaktu Syahzani masih bersekolah, lauk ini tak jemu diminta. Boleh dikatakan setiap hari dia akan merengek.

Syahzani tersengih bagaikan kerang busuk. Segala memori lama di mindanya kembali terbayang. Sewaktu dia masih kanak-kanak dan belum berakal seperti sekarang. Semua kehendaknya dituruti. Maklumlah, anak tunggal.

"Tapi sekarang tugas ibu nak masakkan Syah hari-hari macam dulu dah habis." Sambung Puan Fatimah.

"Maksud ibu?" Tanya Syahzani dengan wajah yang kebingungan.

Puan Fatimah menghela nafasnya. "Ibu bukan nak atur hidup Syah. Tapi Syah tak sedar ke dah sampai masanya Syah berkahwin dan ibu sepatutnya dah ada menantu. Bila jumpa kawan-kawan ibu, semuanya bercakap pasal menantu kesayangan masing-masing. Ibu? Nak cakap apa? Ibu tumpang dengar sajalah. Kadang-kadang ibu rasa sunyi sangat. Teringin juga nak memasak dekat dapur dengan menantu."

Mendengarkan rintihan Puan Fatimah membuatkan Syahzani terdiam. Minda Syahzani sudah berselirat. Dia cukup lemah apabila isu jodoh menjadi topik perbualan. Syahzani kekal membisu. Begitu juga dengan Puan Fatimah yang statik merenungnya.

"Tak lain tengah cari jawapan nak mengelak lah tu kan? Sebelum ni jawapan Syah, belum akil baligh lah, belum bersedia lah, belum cukup duit lah. Kali ni apa lagi alasan Syah? Ibu nak dengar." Kata Puan Fatimah sambil bercekak pinggang. Lagaknya persis cikgu disiplin yang sedang memarahi pelajar bermasalah di sekolah.

"Bukan nak mengelak."

"Habis tu? Syah bukan budak-budak lagi tau. Dah 33 tahun. Layak sangat jadi bapak budak."

"Kalau jodoh belum sampai nak buat macam mana?"

Sebelah tangan Puan Fatimah yang sedang menggodak segera terhenti. "Macam mana nak sampai kalau sibuk bekerja? Jodoh itu ibarat rezeki. Kalau Syah tak keluar mana nak dapat? Bukannya dia datang bergolek. Syah kena banyak berdoa pada Allah. Minta jodoh yang terbaik dan solehah. Yang mampu jaga Syah sampai bila-bila. Ayah dengan ibu dah lanjut usia, kami tak tunggu dunia. Kalau boleh ibu malas cakap pasal benda ni. Tapi kena ingatkan juga, sebab kahwin tu tuntutan agama yang harus dilaksanakan jika dah cukup syarat dan persediaan. Apa lagi yang Syah tunggu ni? Syah nak tunggu bidadari turun dari kayangan?" Puan Fatimah sudahi bebelannya dengan soalan.

Pimpin Aku Ke SyurgaWhere stories live. Discover now