BAB 5: PANADOL

186 62 69
                                    

Seminggu kemudian,

Rabiatul menekan perut sambil mukanya berkerut menahan sakit. Nampaknya period pain kembali menyerang. Jam di dinding sudah menunjukkan pukul dua petang. Setelah melumurkan minyak panas, rasa sakit semakin berkurang. Digagahkan diri untuk bangun kerana sudah tiba masa untuk dia bekerja. Karang lambat tak pasal-pasal kena sound dengan manager yang garang mengalahkan singa betina.


"Ad okey tak ni?" tanya Iqbal risau setelah menangkap perbuatan Adawiyah yang dari tadi sedang memicit dahi.

"Pening lah pak su. Agaknya sebab panas kot," jawab Adawiyah kepada Iqbal.

"Tu lah pak su kan dah cakap kalau tak larat tak payah shopping. Tapi, awak tu degil jugak. Tau tak cuaca kat Malaysia ni panas? Lainlah kalau kat Jepun. Bla bla...," bebel Iqbal panjang lebar.

Adawiyah menyumbatkan earphone ke dalam telinga. Pak su kalau dah membebel memang mengalahkan mama kat rumah. Macam perempuan. Dah lah dia tengah pening kepala. Kalau macam ni perangai pak su, bilalah dia boleh kahwin? Getah rambut dikeluarkan lalu dia gunakan untuk mengikat rambut yang sedikit berserabai. Mata ditutup sambil menghayati bait-bait lagu.

"Dengar lagu lagi best," bisik hatinya.

Adawiyah membuka matanya apabila terasa kereta sudah tidak bergerak.

"Kita kat mana ni pak su?" soal Adawiyah sambil menanggalkan earphone.

"Jepun," balas Iqbal pendek. Lebih kepada perli sebenarnya. Adawiyah memandang Iqbal dengan pandangan tidak puas hati. Dia buat loyar buruk pulak.

"Pak su nak keluar beli makanan tengah hari. Mama whatsapp tadi bagitau tak sempat masak. Ad nak turun tak?" tanya Iqbal sambil membetulkan rambutnya di cermin.

"Nak." Adawiyah memberikan jawapan.

"Jom," ajak Iqbal sambil membuka pintu kereta setelah selesai membetulkan rambut. Cermin kaca hitam dipakai sebelum melangkah masuk ke dalam kafe. Acah hensem lah kononnya.

Adawiyah menjulingkan bebola matanya ke atas. Pak su dan poyo berpisah tiada.

Usai membuat pesanan, mereka berdua duduk di kerusi yang disediakan di dalam kafe itu.

Prang

Bunyi gelas jatuh menarik perhatian rata-rata pelanggan yang berkunjung. Kelihatan seorang gadis sedang mengutip sisa-sisa gelas yang berterabur. Mukanya kelihatan takut. Kemudian dia melihat seorang wanita berumur dalam lewat 30-an menghampiri gadis itu dengan menayangkan muka bengis. Mulutnya terkumat-kamit seperti sedang berbicara sesuatu.

"Kau ni dah kenapa? Kau tahu tak barang-barang dalam kafe ni mahal. Gaji kau yang seciput tu takkan mampu nak bayar balik semua barang-barang yang kau dah pecahkan tu," jerkah perempuan itu kepada gadis tadi. Gadis itu tidak membalas dan menundukkan pandangan ke lantai.

"Eh budak! Aku tengah bercakap dengan kau ni. Yang kau pandang lantai apasal? Kalau dah bodoh tu, simpan sikit boleh tak?" tengking perempuan itu lagi. Kali ini dia menggunakan jari telunjuk dan menunjal kepala Rabiatul berkali-kali.

Adawiyah yang memandang adegan itu berasa panas hati.

"Perlu ke buat sampai macam tu sekali," getus hatinya. Tanpa menunggu lebih lama, dia bangun dan berjalan ke arah mereka.

"Excuse me, puan. Saya minta maaf lah terpaksa menganggu sebab saya rasa saya ada hak untuk menegur perbuatan tak bermoral puan ni," sindir Adawiyah pedas.

"Puan? Siapa ajar kau suruh panggil aku puan? Kau jangan nak kurang ajar dengan aku eh!" balas perempuan itu kasar.

"Tak ada sesiapa ajar. Orang macam puan ni perlu ke saya nak hormat? Kalau puan sendiri tak hormatkan pekerja puan, puan ingat saya sebagai customer akan hormatkan puan?" kritik Adawiyah pedas sambil berbalas pandangan dengan wanita itu tanpa rasa gentar.

SWITCH [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now