BAB 9: CARI PASAL

221 55 92
                                    

"Eh kenapa tudung kau basah?" soal Rania pelik sambil mengerutkan dahi. Rabiatul menaikkan kedua-dua belah bahu tanda tidak tahu. Gelak tawa yang didengari dari koridor di atas menarik perhatian mereka berdua. Rania memandang ke atas dan matanya menangkap Aniq yang sedang ketawa terbahak-bahak.

"Hoi budak baru! Kau tuang air atas kepala Ad eh?" tanya Rania tidak puas hati. Di tangan Aniq terdapat sebotol air mineral bersaiz kecil yang telah dibuka penutupnya.

"Alamak, terkena kawan kau ke? Aku sebenarnya nak siram rumput yang kau pijak tu. Rumput tu nampak nazak sangat perlukan air untuk terus hidup," sakat Aniq sambil menayangkan muka tidak bersalah. Hakim yang berdiri di sebelah sudah rasa bersalah. Tangan kanan naik menepuk dahi sendiri. Waktu Aniq minta air tadi, mati-mati dia ingatkan Aniq hendak minum. Lepastu, dengan selamba badaknya dia menuang air ke bawah. Terperanjat Hakim dibuatnya.

"Kau!" marah Rania namun belum sempat dia membalas ayat lelaki itu, Rabiatul lantas menariknya. Jari telunjuk yang dihalakan ke arah lelaki itu diturunkan oleh Rabiatul.

"Biar lah dia. Jom pergi makan, saya laparlah," bohong Rabiatul. Pelajar yang lalu lalang di situ memandangnya pelik apabila melihat tudungnya yang basah. Dia tidak berminat untuk menjadi tumpuan pelajar.

"Jom. Kesian kau basah," tutur Ranis simpati. Sehelai sapu tangan dikeluarkan dan diberikan kepada sahabatnya itu. Rabiatul tersenyum dan mengucapkan terima kasih.

"Apasal kau pergi tuang air atas kepala dia?" tegur Hakim tidak puas hati.

"Alah kau ni. Aku main-main je pun. Ikutkan hati nak je aku beli air coke lepastu tuang atas kepala dia. Baru lah syok," balas Aniq sambil tersenyum jahat. Hakim hanya mampu menggeleng. Berbuih sudah mulut memberikan nasihat kepada Aniq tapi satu pun tak dilayan.

"Lepas ni nak buat apa pula eh?" getus hatinya. Dia masih belum berpuas hati untuk kenakan Adawiyah.













Adawiyah menyuruh Rafiq membuang topi keledar dari kepalanya.

"Balik nanti aku ambil. Kau tunggu ja kat bus stop depan tu. Jangan balik jalan kaki pula," pesan Rafiq kepada Rabiatul.

"Ye lah," jawab Adawiyah acuh tak acuh. Belum sempat dia melangkah masuk ke dalam sekolah, Rafiq terlebih dahulu menghalang.

"Salam dulu," tutur Rafiq sambil memandang wajah masam Rabiatul. Adawiyah menarik tangan kanan Rafiq dan dilagakan ke dahinya.

Belum sempat Rafiq membebel lebih panjang, adiknya sudah berjalan ke arah pintu pagar. Bertuah punya budak. Dia hanya mampu menggelengkan kepala.

Adawiyah memandang sekolah itu dengan perasaan kosong. Satu keluhan berat dilepaskan.

"Rindunya dengan sekolah lama," luah Adawiyah. Kalau di sekolah lama, dia terkenal dalam kalangan pelajar dan guru-guru. Tapi, di sini, dia rasa seperti tersisih. Barangkali Rabiatul tidak terkenal di sekolah. 

Farhan memerhatikan Rabiatul yang sedang berjalan sambil memandang ke bawah dengan penuh minat. Macam gaya orang tengah kecewa pun ada.

"Kenapa dia nampak sedih?" getus hatinya.

"Amboi. Dari tadi kau asyik pandang dia. Cinta sudah berputik ke," usik Aman dari sisinya. Entah dari mana dia timbul. Musykil betul. Tiap kali Farhan teringatkan Rabiatul atau sedang memerhatikan gadis itu secara sembunyi tiap kali itulah Aman akan muncul secara tiba-tiba.

"Sibuklah kau ni," ujar Farhan kepada Aman. Aman tergelak kecil dengan respons Farhan. "Eleh, malu lah tu," detik hatinya.










SWITCH [SLOW UPDATE]Donde viven las historias. Descúbrelo ahora