BAB 12: KAWAN BARU

216 31 34
                                    

Allahuakbar!!  Terupdatelah pulak 🤣

Adawiyah POV

Adawiyah menanti kehadiran Farhan dengan gelisah. Lengan baju sekolah ditarik sedikit ke atas hingga menampakkan jam tangan yang dipakai. Hanya berbaki 10 minit lagi sebelum Rafiq menjemputnya pulang. Kalau terlambat mulalah Rafiq membebel. Sampai dah boleh hafal ayat yang akan keluar dari mulutnya.

Farhan tersenyum dari jauh tatkala matanya menangkap figura Rabiatul yang sedang menunggunya. Dia berlari-lari anak ke arah gadis itu.

"Maaf aku lambat. Dah lama tunggu?" ujar Farhan sekadar berbasa-basi. Senyuman lebar menghiasi wajahnya. Sebenarnya dia sudah sampai awal daripada Rabiatul.

Cuma disebabkan rasa gementar yang melanda membuatkan dia terpaksa berlatih terlebih dahulu. Cuba mencari ayat yang sesuai untuk berbicara dengan Rabiatul.

Sapaan daripada Farhan dipandang sepi. Adawiyah memandang Farhan geram.

"Kau sebenarnya nak bincang apa?" tutur Adawiyah kasar.

"Aku tak boleh lama. Nanti Rafiq membebel pula," sambung Adawiyah lagi. Kedua-dua belah tangan dirapatkan ke dada.

"Kejap." Farhan mengeluarkan sesuatu dari poket seluar. Sampul surat bewarna pink yang ditarik keluar turut menarik perhatian Adawiyah.

"Mamat ni dah kenapa? Nak try aku ke apa?" getus Adawiyah di dalam hati. Keningnya saling bertaut.

"Kau ... suka ... kan ... ak ... aku ke?" Farhan menuturkan soalan itu dengan tergagap-gagap. Sebelah tangan naik mengusap belakang kepala. Merah mukanya menahan malu.

Sampul surat itu dirampas kasar. Muka Adawiyah bertukar serius.

Surat yang berada di dalam sampul itu ditarik keluar. Mulutnya tergerak sedikit membaca bait-bait perkataan yang ditulis di atas kertas itu. Terbutang mata Adawiyah. Sebelah tangan naik menutup mulut sendiri tanda tidak percaya.

"Biar betul Rabiatul yang tulis semua ni. Oh My Allah!" Hatinya mula berteka teki.

"Dah habis baca?" tegur Farhan apabila matanya menangkap kelakuan Rabiatul yang sedang termenung.

"Werk!" Tanpa menunggu lama,  Adawiyah membuat reaksi mahu termuntah. Geli pula tekaknya apabila membaca surat cinta itu. Menyesal tak tanya dulu sebelum baca.

"Eh, awak." Farhan cemas dengan reaksi Adawiyah. Sudahlah hanya mereka berdua sahaja yang berada di sini. Kepalanya laju dipusing ke kiri dan kanan. Risau jika ada yang memerhatikan mereka. Nanti tak pasal-pasal dia dituduh mengandungkan anak dara orang.

"Dah ambil balik surat ni. Untuk maklumat kau, aku ni bukan jenis perempuan yang senang sangat nak jatuh cinta. Walaupun aku tengok kau ni ... hensemlah juga, tapi maaf aku tak berminat. Surat tu, baik kau siasat betul-betul siapa yang bagi. Aku pelajar sains bukannya sastera, nak berpantun bagai," hambur Adawiyah dan terus melangkah kaki dari situ.

Beberapa tapak melangkah ke depan,  Adawiyah kemudiannya berpatah semula setelah teringat sesuatu. Surat tadi diletakkan kasar di atas bangku. Matanya tajam menjeling Farhan.

Kemudian, dia melangkah pergi tanpa berpaling ke belakang lagi meninggalkan Farhan terkulat-kulat di situ.

Dari pagar sekolah, dia dapat melihat kelibat Rafiq yang sedang menunggunya di atas motor. Kedua-dua belah lengan mendarat di atas bahagian depan motor. Kakinya pula mendarat sepenuhnya di atas tanah. Muka bosan lelaki itu dipandang. Habislah.

"Boleh tak jalan cepat sikit. Dahlah pendek. Dah macam penguin cara kau berjalan," bebel Rafiq apabila ternampak Rabiatul yang semakin menghampirinya.

SWITCH [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now