BAB 8: PERSEKITARAN BARU

213 55 60
                                    

         Vote & komen klau best 💖

Adawiyah membetulkan rambut yang sudah diikat kemas melalui pantulan cermin.

"Rajin betul si Rabi ni simpan rambut. Kalau aku tak ada maknanya," ujar Adawiyah sambil menilik dirinya di hadapan cermin. Usai bersiap, beg sekolah digalas dan dia keluar menuju ke dapur.

Dari tempat dia berdiri, matanya dapat menangkap kelibat emak yang sedang menyusun pinggan di atas meja makan. Ada nasi lemak ayam beserta ikan bilis dan telur yang terhidang. Tidak dilupakan juga kacang dan timun sebagai pelengkap kepada menu itu.

"Selamat pagi mak," sapa Adawiyah ceria. Kerusi ditarik dia melabuhkan duduknya di situ. Beg sekolah telah diletakkan di sofa ruang tamu. Senang nak ambil nanti.

Puan Aida terkejut dengan penampilan terbaru Rabiatul. Sejak bila pula Rabi tak pakai tudung?

"Selamat pagi sayang. Rabi memang nak pakai macam tu ke pergi sekolah?" soal Puan Aida tidak percaya.

Adawiyah lantas membawa pandangan matanya ke seluruh tubuh.

"Kenapa mak? Pelik ke?" tanya Adawiyah kepada Puan Aida.

"Kau biasanya pakai tudung pergi sekolah," tegur Rafiq sambil menarik kerusi untuk duduk.

Adawiyah menepuk dahi. "Macam mana aku boleh lupa yang Rabiatul tu stok budak-budak baik?" desis hatinya.

"Kena pakai tudung lah kiranya?" tanyanya sambil mengharapkan mereka berdua akan faham dengan kiasannya.

"Dah tu? Kau nak masuk neraka? Dah pergi masuk bilik, iron tudung sekolah kau cepat. Lambat bersiap, jalan kaki pergi sekolah. Aku tak nak lambat pergi kerja," sindir Rafiq. Nasi lemak buatan emak disendukkan ke dalam pinggan.

Adawiyah mengeluh berat. Matanya dihalakan ke arah Puan Aida yang sedang ligat membungkus nasi lemak meminta simpati.

"Tak apa. Rabi makan dulu biar mak yang pergi ironkan tudung. Nasi lemak yang siap dibungkus dimasukkan ke dalam bakul.

Bukan main seronok Adawiyah apabila mendengar ucapan Puan Aida. Namun belum sempat Puan Aida hendak bangun, Rafiq terlebih dahulu menghalang. Mati sudah senyuman Adawiyah.

"Mak duduk. Yang nak pakai tudung tu bukan mak tau tapi kau. Kau tak nampak ke mak tengah sibuk bungkuskan nasi lemak?" tanya Rafiq tidak puas hati. Sebelum ini, Rabiatul bukannya berperangai macam ini. Rabi, adiknya tidak suka menyusahkan semua orang terutamanya emak mereka.

"Ala...ye lah. Aku nak bermanja dengan mak pun tak boleh," rajuk Adawiyah dan mengangkat kaki dari situ. Kakinya dihentakkan ke lantai tanda protes. Nasi lemak yang sudah terhidang di dalam pinggan langsung tidak diusik.

"Rafiq, apa cakap macam tu pada adik kamu? Dia kan hilang ingatan," nasihat Puan Aida. Kesian pula dia melihat wajah cemberut Rabiatul.

"Mak, Rafiq tak nak dia naik lemak. Rafiq tak nak dia jadi macam Rafiq. Dulu, mak pun selalu manjakan Rafiq dan mak tengoklah apa yang dah jadi. Rabiatul yang kita kenal bukan macam tu mak. Seingat Rafiq, mana pernah dia suruh mak ironkan baju sekolah dia," hujah Rafiq untuk mempertahankan pendiriannya.

"Kamu makanlah dulu. Mak pergi tengok dia kejap," ujar Puan Aida dan berlalu dari situ. Kesian anak dara aku.

"Mak, mak." Rafiq hanya mampu menggelengkan kepala. Dia meneruskan suapan yang terhenti tadi. Harapnya cepatlah Rabiatul dapat semula ingatannya. Rabiatul versi sekarang keras kepala dan tidak mahu kalah. Sabar je lah.








Adawiyah menayangkan muka masam. Mulutnya muncung dan tangan disilang rapat ke dada. Rafiq kelihatan langsung tidak berminat untuk melayan rajuk Rabiatul.

SWITCH [SLOW UPDATE]Where stories live. Discover now