20

494 23 20
                                    

2 bulan kemudiann~~~~

~

aku masih disini. Tempat yang sama. Masa yang sedikit berbeza begitu juga situasi. Tiada rin. Tiada juga qila yang gila. Cuma aku. Seorang diri yang sedang meluah rasa rinduku pada laut yang terbentang luas dihadapan mataku.

aku masih lagi menunggu dengan pasti? bodoh bukan? ya aku bodoh kerana persiakan dia dan sekarang aku menunggu seolah dia yang melakukan kesalahan pada diriku dan bukannya aku.

Kadang aku bercakap seorang diri pada angin. Mungkin orang sekeliling menganggap aku gila. Ada juga yang memandang atas dan bawah seolah tak percaya wanita secomel aku boleh menjadi gila berkata seorang diri. (Ceh puji diri sendiri bethol)

apabila lelah dan rindu aku sudah dilepaskan. Aku akan sendirinya berganjak pulang.

Jap. Tu bukan ke...l..liya? Wait. Mata aku tak rabun and buta lagi kan? betul tak? tak buta lagi kan?

"L..liya?" sapaku pada figura tersebut sambil tergagap. Aku yakin. Ini dia.

kepalanya ditelengkan kepadaku. Riak wajah nya seakan terkejut melihat kehadiranku pada pantai itu. Kedalam anak matanya juga seakan sayu.

"sy..syaz" balasnya lambat lambat. Dia seakan tak  selesa akan kehadiranku dihadapannya sekarang.

"liya sihat?" Soalku prihatin. Dia semakin cantik. Ya pemilik hati aku takkan pernah hodoh.

"Sihat..okaylah syaz, liya pergi dulu ada orang dah tunggu dalam kereta" pinta liya ingin mengundur diri.

aku cuma terkaku melihat liya pergi. Pintu kereta bewarna hitam itu dibuka.

Dug!

aku melihat sesosok tubuh yang memandu kereta tersebut. Aku. Kenal dia.

aku mengejar kereta tersebut sebelum bergerak pergi. tingkap belah penumpang yang dinaiki liya tadi aku ketuk bertalu talu.

tingkap diturunkan. Perlahan. Aku fokus melihat kearah pemandu kereta tersebut. Dhia. But how? Fikiran aku menerawang entah kemana sekarang.

"Aw..awak dengan dhia??" soal aku gagap. Dada aku terasa sesak. Nafas aku seakan berat. Airliur bagaikan pasir.

"ya. Liya dengan dia syaz." Balas liya selamba. Bebola matanya seakan ingin menahan airmatanya daripada tumpah.

"But. How? liya dah janji liya nak kembali. Liya suruh syaz tunggu. Liya suruh syaz setia jangan cari orang lain. Sekarang kenapa liya gunakan syaz pula." luahku sayu. Airmataku laju mengalir keluar.

Liya keluar dari pintu kereta. Tanganku ditarik lembut menjauhi kereta milik dhia tadi.

"tolong lah paham. Orang buat macam ni sebab orang nak perempuan tu keluar dari hidup awak. Kalau orang tak buat macam ni dia tetap akan ada dalam hidup awak syaz. Saya taknak orang lain rampas awak daripada saya. Awak milik saya. Dan terus akan menjadi milik saya syaz" ujar liya memberi penjelasan.

"Ya. Awak buat untuk jauhkan dia dari orang. Tapi sekarang awak jatuh hati pada dia kan? betul tak?" soal aku. Dada aku semakin sesak. Sakit.

tak dijawab.

"jawab soalan orang. Awak dah sayangkan dia kan?" soal aku lagi mendesak inginkan jawapan.

"ya. Orang sayangkan dia. Macam mana orang sayangkan awak dulu. Terima kasih tak pernah hargai orang. Carilah gf yang ada depan mata. Lupakan orang" balas liya. Airmata nya akhirnya tumpah juga.

"but why. Awak tahan orang dengan janji awak akan kembali. Orang percayakan awak walaupun semua orang kata awak takkan pernah kembali. Saya pertahankan awak bila semua persalahkan awak. Tapi kenapa. Kenapa awak tak tepati janji awak untuk kembali. Mereka yakinkan orang yang awak takkan perbaiki semula semua. Tapi orang tak percaya sebab orang percayakan awak lebih. Kenapa liya kenapa" tangis syaz semakin kencang. Sekarang hatinya hancur sehancurnya. Dia menjaga hati lebih 2 bulan untuk mengharap liya menepati janji nya. Namun hampa.

"sudahlah syaz. Lupakan semua. Anggaplah semua ni cuma mimpi ngeri dalam hidup awak b. Lepaskan saya. Dari hati. Dan dari dunia awak. orang tak suka tengok awak menangis. Jadi berhenti menangis wahai ain syazila. Ingat tak awak ajar saya 'manusia yang kuat tak akan menangis' jadi berhentilah menangis. " Pujuk liya pada syaz. Namun makin deras airmata milik syaz mengalir. Sakit lebih sakit dari hari melepaskan liya.

"Sampai hati awak raa." Syaz.

"dahlah. gf orang tengah tunggu tu. Orang nak pergi dekat girlfriend orang semula. Kita putus. Ingat tu. Kita dah lama putus. Bunuh perasaan awak pada orang syaz. Matikan perasaan tu." pinta liya dan melangkah pergi.

"no. Kita tak putus! orang still nak fix. Bagi orang peluang! bagi orang masa 3 bulan dan orang akan menangkan hati awak semula. Tolong bagi orang peluang." pinta syaz merayu.

"nope. Perasaan ni dah mati. Paksa macam mana pun takkan hidup kembali. Takkan berjaya syaz." Balas liya menoleh kebelakang.

"tolong. Tolong bagi orang fix semuanya. Tolong lah orang merayu. Ni pertama kali orang turunkan ego orang seakan hilang maruah diri merayu hanya untuk awak. Tolonglah bagi orang fix. " pinta syaz merayu lagi. disusunnya 10 jari merayu meminta liya kembali kepadanya.

"maaf syaz. Orang tak boleh. Kalau orang kembali pada awak macam mana pula dengan dhia. Orang mintak maaf. Orang tak boleh. Jaga diri. Iloveyoumore baby." ujar liya memberikan senyum menampakkan garisan giginya. Senyum ikhlas.

Dia tak lagi menoleh. Dia tak lagi berhenti melangkah. Dia pergi. Dan terus pergi. Entah bagaimana macam mana aku harus menatap kepergiannya dari hidupku. Bayangnya dan janjinya yang selalu menghantui hidupku. Aku tak rela untuk kehilangannya? aku tak rela juga untuk hidup tanpa dia. Hati telah aku berikan. Hidup juga sudah. Jahatnya aku sehingga tak layak untuk memiliki dia. Aku cuba menjadi yang terbaik. Namun belum cukup baik. Aku mencintanya dalam hati. Tapi tak pernah cukup. Aku perlu mencintanya bersama hidupku bukan cuma dari hatiku. Hidup aku gelap. Sekarang aku mendapat jawapan. Tapi entah mengapa. Aku tetap memilih untuk bertahan dengan perasaan yang sama dan rindu yang makin bertambah untuknya. Mungkin aku disampuk. Mungkin juga aku cinta mati akannya.

syaz berjalan lemah longlai. Telefonnya didailkan nombor qila untuk mengambilnya pada pantai tersebut pada hari itu. Dia duduk ditepi pejalan kaki sambil memandang kearah laut. Cincin yang tersarung dicabutnya dan digenggam erat. Airmatanya semakin lebat mengalir. Penantian yang sia sia.

namun masih degil untuk mencinta. Seketul syaz yang bodoh. Kau membuat seolah liya yang bersalah padahal kau punca pemergiannya. Kau menyesal dengan diri kau semdiri sehingga setiap hari kau tak berhenti menyalahkan diri disebabkan kau tak mampu menahan liya dari pergi walaupun kau cinta mati akannya. Ain syazila yang bodoh.

~

~

~

Bersambunggg~

~

*hai. Saje buat pendek chpt ni sebb author kemurungan la tulis chpt ni..tapi nak tulis jugak ahahahaha.

~
*bukan silap liya. Silap syaz hm

~
*jngan lupa vote and komen! see yah! oh btw! hrini tkde advice. Sowwy. Muah luvya.

Cinta Hati Ain Syazila [GxG] [COMPLETED✅]Where stories live. Discover now