13

11K 477 10
                                    

Rizqy berlegar-legar di kawasan damansara damai. Sejak menonton rancangan majalah tiga yang mendedahkan gerai burger kukus bakar di kawasan ini, Rizqy bukan main mengidam lagi nak ke sini. Namun, kesibukannya menguruskan perniagaan online dan kedainya serba sedikit membataskan ruang waktunya untuk berjalan-jalan. Tambahan lagi, tarikh perkahwinannya sudah semakin hampir.

Rizqy mengambil tempat duduk di meja yang kosong. Bukan main terliur lagi dia melihat pengunjung-pengunjung yang sedang menikmati burger bertingkat-tingkat. Macam-macam perisa ada, dari yang biasa sampai lah yang luar biasa. Ada daging kambing, rusa, arnab, burung unta pun ada. Kecur air liur si Rizqy melihatnya.

"Hoi, apa pasal kau khusyuk sangat tengok orang makan? Dah terliur sangat order lah," teguran Qayyum mematikan lamunan Rizqy.

"Eh kau Qay, terkejut aku!"

"Haha... kau tak pernah datang sini ke?" tanya Qayyum.

"Tak!"

"Rugi gila weh! Cepat lah order. Tunggu apa lagi," ujar Qayyum sambil memanggil pekerja yang bertugas mengambil order.

Selesai membuat pesanan Rizqy terus menyerang Qayyum dengan soalan bertubi-tubi. "Macam mana Qay? Dapat tak cari ustaz? Ustaz tu sudi tak nak ajar aku?"

"Ya Allah... Terkejut aku. Kalau ye pun sabar la dulu," ujar Qayyum sambil mengucapkan terima kasih kepada pekerja yang telah menghantar burger dan minuman mereka.

"Aku dah jumpa. Jadual pun aku dah aturkan untuk kau."

"Bila?"

"Setiap sabtu dan ahad. Waktu-waktu lain kalau kau nak berguru dengan ustaz tu pun boleh. Antara maghrib dan isyak kau pergilah masjid yang dia selalu bagi tazkirah," terang Qayyum.

"Alhamdulillah. Terima kasih Qay. Kau je la boleh tolong aku."

"Sama-sama. Aku pun tumpang gembira kau betul-betul nak berubah. Aku tak nampak sebarang sebab untuk kau tak berubah Riz. Kau bukan kaki kelab, bukan kaki perempuan, jadi jalan untuk kau mendekatkan diri pada Allah akan lebih dipermudahkan nanti."

"Insyaallah..."

"Hmm, so macam mana dengan persiapan kahwin? Okey?"

"Alhamdulillah, kejap lagi aku nak pergi beli hantaran pula dengan bakal isteri aku. Kau nak ikut ke?"

"Eh, tak nak lah aku mengganggu."

"Tak mengganggu lah. Bakal ibu mertua aku pun ikut sekali. Aku mana pernah keluar berdua dengan dia. Beli cincin hari tu pun adik-adik dia ikut sekali," ujar Rizqy sambil tersenyum. Entah kenapa saat teringatkan kes cincin itu hati Rizqy digeletek rasa lucu. Melayan Qaseh yang banyak kerenah dirasakan seperti melayan kanak-kanak yang inginkan barang permainan. Selagi tidak dapat yang diinginkan selagi itulah mereka akan menolak apa yang disua.

"Eh, bagus tu. Bertuah la kau dapat isteri macam tu."

"Bertuah? Aku memang bertuah, dia je yang tak bertuah. Hmm..."

"Kenapa mengeluh?" tanya Qay prihatin. Dia dapat merasakan ada sesuatu yang membelenggu fikiran Rizqy.

Rizqy memandang tepat wajah Qay. "Aku rasa nak berterus terang pada Qaseh..."

"Pasal apa?"

"Terus terang tentang semuanya. Tentang keluarga aku. Tentang aku yang belum mampu untuk menjadi seorang imam untuk dia.Kau rasa dia boleh terima tak?"

"Riz, kau bukannya tak mampu cuma kau belum mampu. Nak jadi seorang nakhoda dalam sebuah kapal tak senang. Banyak cabaran dan rintangan yang perlu kau lalui. Qaseh tentu faham. Kalau kau rasa dengan berterus terang pada Qaseh akan melegakan hati kau, mungkin itu lebih baik," nasihat Qay sambil tersenyum.

Encik GulaWhere stories live. Discover now