Megi Kari Buatan Sendiri

965 43 7
                                    

Tadi pukul 10 macam tu dah makan bayam goreng tepung. Tapi sekarang dah lapar balik. Mungkin sebab siang tadi tak makan langsung. Ya, amalan aku sangatlah tidak sihat. Kau jangan ikut pulak. Aku ni selalu lupa nak makan.

Aku terasa macam nak makan megi kari tapi aku ada megi kosong saja dalam kabinet tu. Jadi aku pun ke dapur la, cuba try test buat megi kari tanpa perencah. Okey lah tu kan..perencah megi tu kalau makan selalu tak sihat gak. Botak karang awek/pakwe kau tak nak pulak. Haa...
Hilang keyakinan diri kau nanti.

Sedap jugak. Rasa dia lebih kurang je dengan megi kari yang beli tu. Cuma aku buat ni pekat sikit. Aku ni suka kari pekat-pekat. Maklumlah, aku ada keturunan India.

Resepinya ada di bawah.

Bahan:
Sekeping megi kosong
2 1/2 sudu serbuk kari daging (boleh kurangkan atau lebihkan)
1 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
Ayam, potong kecil
Apa-apa sayur yang kau nak, potong
3-4 sudu minyak
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa kau

Cara:
1. Kau bancuh serbuk kari tu dengan air sikit. Panaskan minyak kat dalam periuk, tumis bawang merah dengan bawang putih sampai naik bau.

2. Tumis sekali serbuk kari yang kau dah bancuh tadi tu. Tumislah ia sampai pecah minyak. Masukkan ayam. Kacau-kacau kejap. Kalau kau ada daging ke fishball ke apa-apa ke masukkan la sekali.

3. Tuangkan seberapa banyak air yang kau nak. Aku letak 1 setengah cawan je. Biar dia mendidih kejap.

4. Tambahkan megi dan sayur yang kau nak. Aku letak kubis dengan kacang panjang. Perasakan dengan gula dan garam. Biarlah sampai megi tu lembut. Lepas tu transfer la masuk dalam mangkuk.

Haa..sekarang kau dah tau dah apa nak buat. Apa lagi kalau bukan mencekik! Hehe...

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now