Fettucine Kuah Sardin

283 17 0
                                    

Yang ini orang yang tersayang yang request. Dia teringin nak makan fettucine yang kuahnya buat pakai sardin. Lagi jimat, tak payah beli sos Prego.


Mula-mula aku garu kepala jugak la masa dia minta menu ni. Tak pernah-pernah aku buat kuah fettucine letak sardin. Tapi bila dah buat, rasa dia memang surprisingly not bad. Sedap wei! Orang yang tersayang pulak kata lebih kurang macam makan laksa. Hahaha!


Lupakan sos Prego dan cubalah kuah sardin ini! Promote jap..hahaha! Nah la resepi. Aku nak suruh kau buat ni. Sekali-sekala mencuba apa salahnya.


Bahan:
1/2 biji bawang besar 
4 ulas bawang putih
2 sudu cili kisar
1/2 biji lada benggala
1 tin sardin dalam sos tomato
1 biji tomato, blend atau potong dadu
2 sudu sos cili
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit Cukup Rasa atau garam dan gula secukupnya
Minyak untuk menumis


Cara:
1. Bawang besar dan bawang putih dipotong dadu kecil. Lada benggala potong dadu.


2. Asingkan ikan sardin dari kuahnya. Panaskan minyak, goreng sekejap ikan sardin. Ni untuk elak isi ikan tu jadi terlalu lembik. Keluarkan dan ketepikan sekejap.


3. Guna minyak yang sama, tumis bawang besar dengan bawang putih sampai layu. Lepas tu tambah cili kisar, tumis sampai pecah minyak. Lepas tu baru masukkan lada benggala.


4. Tambah ikan sardin tadi sekali dengan kuahnya, sekali dengan tomato yang dah kau blend atau potong dadu. Hancur-hancurkan sikit ikan tu. Tambah Cukup Rasa dan serbuk lada hitam. Masak sampai agak pekat. Bolehlah dihidang dengan fettucine atau spageti atau angel hair yang dah direbus. Dalam gambar tu aku hidang sekali dengan salad ayam campur sayur.

Nak Mencekik Tapi SengkekWhere stories live. Discover now