C10 : Boleh Ke Ada Crush?

1.2K 104 13
                                    

Assalamualaikum wrt. Dah lama lys tak mencoret di sini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat. Terima kasih untuk vote dan sokongan kalian pada chapter sebelumnya :)

Ada ke yang tak tahu apa itu 'crush'? Lys percaya ramai yang tahu dan ramai yang ada crush, betul tak? Hehe. Definisi crush ialah,

"Meminati seseorang dalam diam, dan dia menyimpan hasrat untuk meluahkan cintanya kepada orang yang dia cintai, sering mengingati orang yang dia cintai, sering memerhatinya, melihat wajah dan gambarnya, berfikir tentangnya, dan berhasrat agar orang yang dia cintai itu juga mencintainya..."

Maka, jika kalian crush kepada seseorang seperti definisi di atas, hukumnya berdosa

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Maka, jika kalian crush kepada seseorang seperti definisi di atas, hukumnya berdosa. Jadi persoalan sebenarnya di sini ialah boleh ke ada crush? Sesungguhnya Lys bukanlah orang yang layak menentukan hukum sesuatu perkara. Cuma kalian boleh agak sendiri hukumnya jika sesuatu perkara itu melebihi batas.

Crush sampai membayangkan berjalan bersamanya, bercakap dengannya, dan bayangan lain yang haram dilakukan bagi orang yang belum ada ikatan yang sah. Maka kalian rasa bagus ke ada crush? Ada ke manfaat crush ini?

Crush sampai stalk, bercakap pasal crush, usha crush, curi-curi pandang. Dengan itu, kalian mula tak jaga pandangan, suka bercakap perkara yang sia-sia. Kalian juga akan fikir orang yang tak ada crush dan tak bercouple dianggap kuno dan ketinggalan zaman.

"Mana boleh kawan aku je ada crush hensem. Aku pun nak ada crush jugak!"

Dan netizen dengan tidak berpuas hati pun bertanya, "Amboi, suka suki saja cakap kami berdosa! Apa bukti? Ada dalil?"

Tak apa, jangan marah-marah dulu, okey? Tak salah bertanya untuk tahu. Yang penting, pertanyaan mesti disertai dengan adab. Barulah tak mencetuskan sebarang perbalahan.

Kenapa pula crush berdosa?

Awak, bukankah Allah suruh tundukkan pandangan? Ayuh kita telusuri ayat cinta Allah dalam surah An-Nur ayat 30. Allah Ta'ala berfirman,

قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

"Katakanlah kepada laki-laki yang beriman,'Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. Yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.'" (QS. An-Nur [24] : 30).

Ibnu Katsir rahimahullah berkata,

هذا أمر من الله تعالى لعباده المؤمنين أن يغضوا من أبصارهم عما حرم عليهم، فلا ينظروا إلا إلى ما أباح لهم النظر إليه ، وأن يغضوا أبصارهم عن المحارم

"Ini adalah perintah dari Allah Ta'ala kepada hamba-hambaNya yang beriman untuk menjaga (menahan) pandangan mereka dari hal-hal yang diharamkan atas mereka. Maka janganlah memandang kecuali memandang kepada hal-hal yang diperbolehkan untuk dipandang. Dan tahanlah pandanganmu dari hal-hal yang diharamkan." (Tafsir Ibnu Katsir, 6/41)

Pesanan Dari Si GadisWhere stories live. Discover now