Prolog

9.6K 317 17
                                    

"Teganya mereka..." - Ain

___________________________________

Menangis. Suatu suara sayu yakni milik seorang gadis kedengaran bergema di seluruh kamar yang kelihatan berselerak dengan barangan yang entah apa-apa. Serpihan kaca juga turut tidak ketinggalan mencemarkan pandangan mata. Jika dilihat, pasti sesiapa pun akan menyangka bahawa tempat ini dihuni oleh seorang gila. Namun, hakikatnya seorang gadis belasan tahun terlihat rapuh berpeluk tubuh di bawah meja belajarnya yang tunggang-langgang dengan buku-buku dan lampu meja yang hidup segan mati tak mahu.

Hakikatnya dia sedang merintih lemah mengenangkan nasib yang menimpa. Dan sesungguhnya melankoli yang berlagu itu kedengaran sentap hingga ke kalbu. Ditambah pula dengan keadaan gadis itu yang celaka di bahagian kakinya, tangisan pilunya jadi tertahan-tahan dek berlawanan dengan emosi yang ribut dan akal yang hikmah.

Ain gigit bibirnya kuat-kuat. Yakni menahan rasa sebaik sahaja tangannya memegang bahagian kaki kanannya yang bertitisan dengan merahnya darah. Bertambah sadis, kakinya itu tempang...

Dan dia didera.

Didera oleh ibu tiri dan dua orang adik-beradik tirinya yang lain.

Tipikal? Well... Hidup ini memang penuh dengan perkara cliché. Andai engkau memutar semula ke masa lampau saat di mana Tanah Melayu dijajah British, dapat engkau melihat betapa klishenya jalan hidup ini.

What goes around comes around.

Sambil cuba menekup luka itu bagi menghentikan pendarahan, air mata yang sedia lebat Ain bertambah jurai menahan pedih yang menusuk. Berdenyut-denyut rasanya. Namun, saat bunyi paluan yang bertalu-talu menghentam permukaan daun pintu kamarnya, Ain langsung terkujat. Seluruh tubuhnya kejung untuk memberikan sebarang tindakan balas. Degupan jantungnya yang sedari tadi berdegup kencang, menambah rentaknya sehingga ke halwa telinga. Tidak semena-mena, Ain telan sendiri liurnya yang terasa kesat.

"Ya Allah..." Dalam hati, Ain mengucap panjang. Kepala ditunduk dan disembunyikan di lutut. Sungguh dia berharap dia mampu untuk hadapi semua ini sehingga ia berakhir. Namun, bunyi ketukan dan seruan angker si ahli sihir di luar itu semakin mendesak dia untuk terus berlari dari realiti yang gerun.

"Woi, budak tak guna! Buka pintu ni!"

Bang!

Bang!

Bang!

Tiga beranak itu yakni Puan Azirah, Danisha dan Qashriq masih lagi berusaha memecahkan tombol pintu itu. Ain sembamkan lagi mukanya dan mengesot rapat-rapat ke kaki meja di belakangnya. Menghiraukan. Sebelum itu, sempat dia menjeling sekilas ke arah gugusan kunci kamarnya yang tersadai tidak jauh di kaki katil bujangnya. Ah... Nasib saja dia sempat mencuri kunci itu sebelum apa-apa.

"Diam, diam, diam..." Suara Ain berbisik sendiri. Digigit lagi bibirnya kuat-kuat bagi menahan diri daripada bertindak luar kawalan. Cukuplah si ahli sihir itu dan anak-anaknya yang membuat onar. Sesungguhnya dia takut tekanan yang menghimpit dirinya akan membawa bala yang lebih padah.

Beberapa detik berlalu, paluan di pintu kamar yang bertutup tiba-tiba terhenti. Langsung Ain tersentak. Spontan dia mengangkat kepala dan memandang tegak ke hadapan mengadap pintu. Kerutan seribu terpamer di wajah bujur sirihnya apabila keadaan tiba-tiba jadi hening seakan-akan berada di tanah perkuburan. Sungguh dia tidak sedap hati akan hal itu.

My Sagittarius {SEDANG DISUNTING SEMULA}Where stories live. Discover now