BAB 1

167 12 4
                                    

Langit yang membiru ini memberikan aku sedikit ketenangan. Angin membelai wajahku dengan sesepoi bahasa, membuatkan jiwa yang gundah tenteram. Ketenteraman itu disaluti dengan kekosongan yang nyata. Tiada apa yang sama seperti dahulu.

Di hadapanku terbentangnya sebuah tasik yang menghijau, seperti batu permata zamrud. Tanpa mengalihkan pandangan yang menangkap keindahan ciptaan Maha Pengkarya, tanganku menguis akan sesuatu di dalam poket seluar. Setelah sesuatu itu berada dalam genggamanku, aku mengeluarkan barangan itu secara perlahan.

Semuanya sudah berakhir. Tiada apa lagi yang aku patut risaukan. Aku tak perlu untuk sentiasa berjaga-jaga. Inilah ketenangan yangku dambakan. Tanpa dia, aku mengenali siapa aku yang sebenarnya.

Semuanya sudah tamat. Berakhir. Untuk itulah aku ke sini. Jalan yang terakhir, untuk aku lupakannya. Aku mengangkat tanganku ke udara, sambil anak mata berwarna coklat ini merakam bentuk barangan yangku keluarkan dari seluarku.

Barangan ini berkilauan keemasan apabila disimbahi dengan cahaya mentari pagi. Barangan yang berkilauan ini mempunyai lubang ditengah-tengahnya, serta bertatahkan batu permata. Ibarat cahaya putih yang menyinari kegelapan, batu permata itu menyilaukan pandanganku.

Aku menggenggam cincin ini, serta membuka langkah ke belakang. Gigiku digetapkan. Untuk menenangkan kembali jiwaku, untuk menamatkan segala-galanya, aku harus menghilangkan barangan berharga ini dari pemandangku!

"Awak pasti ingin melakukan perkara seperti itu?" Sapa seseorang dari belakangku, ketika aku ingin membaling cincin ini ke dalam tasik yang menghijau.

Aku hanya menjeling ke belakang. Seorang perempuan yang berbangsa Cina, namun fasih berbahasa Melayu merenungku sambil memegang secawan minuman.

Tegurannya menyebabkan aku kembali kepada posisi asal. Mataku tidak beralih apabila melihat wajahnya. Bibirnya berwarna merah jambu. Rambutnya hitam keperangan. Dia mengenakan skaf di sekeliling lehernya. Dia turut memakai jubah berwarna putih.

"Engkau ni... buat apa dekat sini? Tak bolehkah engkau buat hal engkau sendiri?" Tanyaku selamba.

Bibirnya melirik ke kanan. Lirikan bibirnya itu membuatkan aku merenung wajahnya kali kedua. Daripada renunganku ini, aku dapat mengesan akan anak matanya yang berwarna biru.

"Saya selalu berjalan di sini. Awak bukanlah orang yang pertama yang mencampakkan cincin yang berharga ke dalam tasik yang menghijau," balasnya sambil mengatur langkah ke arahku.

"Mungkin disebabkan itulah tasik ini sentiasa berkilauan. Maksud saya, cincin yang dibaling ke dalam tasik itu mungkin memantulkan cahaya matahari yang menyembah tasik ini. Apa pendapat awak?" Tambahnya lagi sambil menghirup minumannya.

Ha? Apa yang dia merepek ni?

"Mana ada. Pantulan yang menghijau ini disebabkan oleh mikroorganisma yang berlambak dalam tasik tu. Kalau aku tolak engkau jatuh ke dalam tasik tu, kau tak mati. Tapi kalau kau telan air dia, mungkin kau akan sakit perut," nadaku mendatar.

Dia mencebik bibir. Anak matanya melirik ke arahku.

"Ah, bukti sains seperti biasa. Menarik. Beritahu saya, sebagai seorang pemegang ilmu sains, adakah mencampakkan cincin itu akan menamatkan semua memori yang awak lalui bersama dengan dia?" Dia mengangkat keningnya.

Aku terdiam. Dia ni... ah tak penting. Aku bukan senang-senang nak berbual dengan perempuan yang aku tidak selalu bercakap dengannya.

"Jika aku tidak mempunyai sebarang barang mengenai dirinya, ya." Jawabku ringkas.

GREMLIN.EXE: KRIPTOGRAFI [COMPLETE]Where stories live. Discover now