Prologue

97 21 1
                                    

° Ellise Vernile °

AKU mengheret gaun labuh yang menyembah tanah bumi itu sambil melangkah kencang. Dapat aku rasakan gegaran tanah yang dipijak. Bunyi ngauman dan desahan makhluk itu semakin kedengaran bingit di kedua-dua belah telinga.

Beberapa ekor gagak dari atas pokok terbang ketakutan. Sang helang juga melebarkan sayap meninggalkan tempat rehatnya. Makhluk binasa itu seakan-akan memanggil nama ku dari jauh sambil mengejar aku dengan laju.

Tidak. Tidak! Jangan berpaling ke belakang!

Suasana gelap, sunyi dan seram itu menambah ketakutan di dada. Rumput-rumput tebal setinggi lutut dan bayu sejuk menaikkan bulu roma di badan.

Namun, aku tidak berhenti. Selagi aku mampu, aku cuba selamatkan diri sendiri.

Makhluk di belakang semakin menghampiri. Deruan nafas dan baunya dapat aku tangkap. Buat aku ingin muntah. Ugh, menjijikkan.

Debaran di dada berombak kencang. Peluh bercucuran di dahi. Aku takut. Sungguh takut!

Tolong!

Apa yang aku dapat lihat hanyalah kegelapan yang suram. Mata kasar ku melilau di segenap sudut. Aku cuba mencari tempat berselindung. Berharap si makluk besar dan sasa itu berhenti mengejar aku.

Dalam samar-samar itu, mataku tertancap pada sebatang pokok yang besar dan tinggi. Tanpa berfikir aku terus berlari ke arahnya untuk berlindung.

Namun dalam sekelip mata,

Kaki aku tersangkut pada akar-akar berduri besar yang menjalar di tanah. Kulit kaki ku terkoyak dan melelehkan darah merah. Duri yang bagaikan ada bisanya, menyengat hingga ke tulang kaki.

Argh, sakit!

Badan aku tersadung, dan apa yang aku tahu seterusnya ialah tubuhku terjun jatuh ke dalam gaung besar dan dalam, seperti ditolak oleh makhluk durjana itu.

Dunia seperti berpusing.

Gelap.

The BLAKUGOSWhere stories live. Discover now