[16]

305 67 2
                                    

AZAKA mengetuk pintu besi bilik kecil itu. Seketika kemudian, ia terbuka.

"Mana budak tu?" Soal Kaio yang berada di dalam bilik.

"Ada kat ruang tamu. Tengah makan. Aku dah mangga pintu. Dia takkan lari."

Kaio mengangguk faham. "Aku harap tekaan kau pasal budak tu tak salah."

"Jangan risau." Azaka tersenyum yakin. "Aku akan uruskan dia jap lagi. Tapi sekarang ni aku nak cakap sikit dengan kau. Boleh bagi aku masuk?"

Kaio mengangkat keningnya. "Silakan..."

Azaka melangkah ke dalam bilik bacaan itu. Bilik kecil itu padat dengan buku-buku yang disusun di dalam rak besi setinggi siling. Setiap dinding mempunyai rak yang sama.

Kaio menyangkutkan sedikit punggungnya pada meja kayu yang berada di tengah bilik kecil itu. Kertas-kertas dan buku-buku bertimbun di atasnya.

"Apa yang kau nak cakap? Macam penting gila je..."

Azaka bersandar pada pintu. "Aku nak tolong budak tu keluar dari sini."

Kaio tersentak. "Kau gila?! Kenapa kau nak risikokan nyawa kau untuk budak yang kau baru kenal tak sampai sehari tu. Jangan cakap kau dah jatuh cinta pandang pertama dengan dia??"

Azaka tersengih. "Berhenti merepek."

"Habis tu? Kenapa kau boleh terfikir buat kerja tak masuk akal ni?"

"Bukan aku dan budak tu je yang akan keluar dari sini. Aku nak kau dan Sonny ikut sekali."

Kaio terbeliak dan ketawa. "Sah kau memang dah mereng. Kau ingat senang-senang je boleh lepas dari sempadan tu? Macam lintas jalan raya? Bila lampu warna hijau... ting! Kau boleh jalan pergi sebelah sana... Tadaa! Dah sampai!"

Azaka tidak membalas, hanya diam merenung Kaio.

Tawa Kaio beransur menghilang apabila melihat tiada reaksi daripada perempuan itu. Dia bertukar serius semula. "Aku tak taulah apa yang kau tengah fikir sekarang. Budak yang kau nak tolong ni bukannya budak biasa. Dia tu mungkin berbahaya. Aku rasa baik kau lupakan jelah..."

"Sampai bila kau nak duduk terperangkap kat sini? Macam mana dengan amanah ayah kau untuk ke utara tu?"

Soalan Azaka yang tiba-tiba itu membuatkan Kaio perlahan-lahan melirik ke arah foto ayah dan ibunya yang berada di dalam bingkai gambar di atas meja.

"Aku rasa ni lah masanya kita keluar dari 'sangkar' ni. Takkan kau nak biar diorang kurung kau dan Sonny kat sini sampai korang tua?" Ujar Azaka lagi.

"Satu hari nanti... bila pihak pemberontak dah menang, diorang akan runtuhkan jugak tembok-tembok tu... masa tu aku akan ke utara..." Balas Kaio.

"Kau rasa bila?"

Soalan itu mendiamkan Kaio.

"Kaio, kau akan dapat peluang ni sekali je, dan peluang kau tengah berdiri depan kau sekarang. Kau budak yang genius. Tapi aku tak pasti kau ni betul-betul bijak kalau kau masih pilih untuk lepaskan peluang ni disebabkan sifat pengecut kau tu, dan merelakan diri kau untuk terus-menerus tertindas kat sini..."

Lelaki itu senyap. Dia melangkah ke belakang dan duduk di kerusi sebelum membuka mulutnya semula. "Aku bukan penakut. Aku cuma tak mau buat benda bodoh yang terburu-buru, benda yang kita sendiri pun dah tau apa pengakhirannya. Aku tak sanggup mati katak. Banyak lagi benda yang aku kena capai. Idea kau tu macam tali gantung tau tak."

"Kadang-kadang kita kena buat benda yang dianggap 'bodoh' tu untuk berjaya, atau kita takkan capai apa-apa pun sampai bila-bila." Azaka membuka pintu untuk keluar. "Kau betul-betul yakin ke kau akan dapat pengakhiran yang bagus kat sini?"

Gadis itu berlalu meninggalkan Kaio yang termagu sendirian.

PARAGONOnde histórias criam vida. Descubra agora