[19]

319 60 2
                                    

SUDAH hampir 15 minit Kaio, Nell dan Azaka berjalan. Dari hiruk-pikuk kawasan setinggan, ke bandar yang sempit dan sesak, hingga akhirnya mereka tiba di kawasan pelabuhan. Dari situ, mereka berjalan lagi melintasi kapal-kapal besar yang tersusun rapi di tepi laut. Ramai pekerja-pekerja yang sibuk memunggah barangan dari kapal-kapal.

Sebuah kapal lama yang berkarat berada di hadapan mereka. Kapal besar itu tersadai jauh dari laut. Besi-besi buruk dan bahagian-bahagian kapal berselerakan di sekeliling. Mereka masuk melalui lubang besar di bawah perut kapal itu dan menaiki tangga melalui ruang enjin.

Kaio mula mencari bahagian-bahagian yang boleh diguna pakai semula, sementara Azaka melilau mencari besi buruk. Nell pula berdiri tegak di situ, memerhatikan keadaan sekeliling.

"Yang kau tercegat lagi kat situ kenapa?" Tanya Azaka.

Seperti baru tersedar dari mimpi, barulah Nell juga bergerak mencari besi buruk dan bahagian enjin yang masih baik. Semasa budak itu sedikit jauh daripada yang lain, Kaio menghampiri Azaka dengan perlahan sambil matanya berulang kali memandang Nell.

"Kenapa kau bawak dia?" Bisik Kaio dengan bibir yang hampir tak bergerak.

"Eh, okaylah tu. Kau dapat pekerja percuma." Balas Azaka bersahaja.

Wajah Kaio semakin tidak selesa. "Macam mana kalau dia lari? Atau lebih teruk, dia serang kita?"

Azaka tersenyum. "Takde punya. Percaya la kat aku, dia takkan buat apa-apa. Lagipun aku kan ada. Bertenang la."

"Okay, okay... katakanlah dia tak bahaya, seeloknya pun kau sembunyikan dia kat rumah kau, bukan bawak dia jalan-jalan macam ni."

"Bukan idea yang bagus." Kata Azaka sambil memasukkan sebatang rod besi yang berkarat ke dalam guni. "Aku rasa hari ni diorang akan buat serbuan kat kawasan rumah kita. Aku nampak dah ramai askar-askar yang masuk ke Bandar Tembaga."

Kaio merenung Azaka dengan wajah serius. "Kau pasti? Jadi kau bawa kitorang ke sini untuk sembunyi? Kau tau kan 'Matadron' akan dapat cari kita juga nanti?"

"Oh.." Azaka terjegil seperti baru teringat akan sesuatu. Dia mengorek poket seluarnya dan mengeluarkan dua gelang besi. "Satu untuk kau, dan satu lagi untuk budak tu. Gelang ni dapat ganggu fungsi Matadron bila diaktifkan. Tapi untuk lima minit je."

Kaio mengambil gelang yang berada di telapak tangan Azaka dengan rasa sedikit kagum. "Mana kau dapat benda ni?"

"Aku beli dari sorang mamat yang aku kenal kat Arena bawah tanah tu. Sonny punya aku dah bagi pada dia dua hari lepas masa kat tempat tu jugak." Terang perempuan itu.

Kaio terus memakai alat itu. "Terima kasih!"

Azaka menghampiri Nell dan memberitahu perkara yang sama seperti tadi. Gelang itu dipakaikan ke pergelangan tangan kiri budak itu.
Belum sempat Nell bertanya lanjut, telefon bimbit Azaka berdering. Perempuan itu melihat sekilas nama di skrin peranti tersebut.

"Aku kena jawab panggilan ni. Japgi aku datang balik." Perempuan itu menepuk bahu Nell. Kemudian, dia terus turun ke dek bawah, meninggalkan Nell dan Kaio yang termagu.

Kaio mengetap bibir. Tak guna punya pompuan. Kau tinggalkan aku dengan budak ni macam tu je?

Kaio dan Nell berpandangan seketika.

"Boleh aku tanya kau satu benda?" Nell tiba-tiba bersuara.

"Hah, apa?" Kaio yang agak tersentap cuba berlagak seperti biasa.

"Matadron tu apa?"

Kaio menghembus nafas. Dia pun tak pasti mengapa dia perlu merasa takut.

"Matadron tu dron kecik. Kerajaan punya. Tugas benda tu untuk imbas tempat atau orang dan hantar maklumat kat kerajaan. Diorang baru lancarkan lebih kurang tiga bulan lepas." Terang Kaio.

PARAGONWhere stories live. Discover now