[23]

306 59 0
                                    

CAHAYA suria sudah memenuhi bilik kecil yang sempit itu. Nell duduk bersila di atas lantai marmar, merenung jam dinding yang menunjukkan pukul 9 pagi. Dahinya dibasahi peluh. Mimpi itu lagi.

Dia melunjurkan kakinya. Luka tusukan di betisnya semalam telah pun hilang dalam masa kurang 1 jam, semasa mereka masih dalam komuter menuju ke bandar ini. Tiada langsung bekas parut. Semakin lama, kadar penyembuhannya semakin cepat.

Sedang Nell memikirkan kembali perkara-perkara yang telah dilakukannya semalam, dia terlihat beberapa naskhah surat khabar yang tersadai di sudut bilik. Dia memandang kertas-kertas yang berselerakan itu beberapa ketika.

Budak itu menelan air liur.

Perlahan-lahan, dia mengangkat tangan kanannya ke arah akhbar-akhbar itu. Anak matanya tajam memandang ke arah itu, dengan tumpuan yang semakin lama semakin meningkat.

Sedikit demi sedikit, senaskhah yang paling atas mula terapung. Nell cuba mengangkatnya lebih tinggi, dan usahanya berjaya. Dia melayangkan objek itu ke arahnya.

Akhirnya, surat khabar itu selamat mendarat di atas kedua belah tapak tangannya. Nell tersenyum sendiri. Dia rasa begitu gembira dengan kebolehan baru itu.

Daun pintu diselak. Nell sedikit terkejut. Azaka terjengul di situ. Gadis itu masuk tanpa berlengah.

"Kau dah okay? Rupa kau macam orang gelandangan." Dia duduk di sebelah budak itu.

"Aku okay. Cuma aku rasa macam bangkai sebab dah dua hari tak mandi." Balas Nell.

"Ya... ada bau." Perempuan itu tersengih.

Nell memandang keliling. "Mana yang lain?"

"Semua kat bawah. Kitorang tak tidur pun semalam... tolong Kaio siapkan 'mahakarya' dia tu."

"Mahakarya apa?" soalnya keliru. "Kenapa tak kejutkan aku?" Dia rasa agak dipinggirkan.

"Aku yang tak bagi diorang kejut kau. Kau kena rehat sampai betul-betul sembuh."

Nell tertawa sedikit. "Rasanya aku yang paling cepat sembuh berbanding korang semua. Patutnya korang yang rehat."

"Mungkin sebab kalau kau tak betul-betul sembuh, kau akan jadi beban untuk misi kita ni. Entah apa lagi yang kau akan buat."

"Pergh... kau punya kenyataan. Kau lupa ke sape yang tolong kau semalam?"

Azaka ketawa. "Tapi aku yang 'selesaikan' semua orang."

"Kau memang selalu bunuh orang ke?" Nell menyoal tanpa bertapis. Soalan itu sememangnya ingin membuak-buak keluar semenjak semalam.

"Kalau terpaksa," balasnya bersahaja.

Nell memandang wajah Azaka yang tidak menunjukkan sebarang riak bersalah, Seperti membunuh itu sudah menjadi satu perkara biasa baginya. Dia ni baik ke jahat?

"Berapa Umur kau?" Nell perlu lebih tahu tentang perempuan itu.

"28." Balas Azaka ringkas.

Mata Nell semakin segar. Dia tidak menyangka kawan Irena semuda itu. Nell merasakan ada sesuatu yang tak masuk akal tentang cerita perempuan itu sebelum ini. "Macam mana kau boleh kenal dengan mak cik aku?"

"Dia tak pernah bagitau kau?" Wajah Azaka berkerut.

Nell menjuihkan bibirnya.

"Dulu sebelum kau lahir, dia pernah bekerja kat sebuah makmal ubat. Aku salah sorang pesakit dia. Aku memang masih budak-budak lagi masa tu. Kami selalu berjumpa dan bersembang. Dan dari situ kami jadi kawan."

PARAGONWhere stories live. Discover now