[24]

287 55 0
                                    

TEROWONG Lombong Dingin, sebuah terowong yang terletak di pinggir bukit. Sekeliling terowong tersebut telah dipasang dengan dinding batu serta dawai kawat elektrik setinggi 6 meter. Pagar itu bersambung dengan tembok batu yang mengelilingi Lembah Besi.

Puluhan tentera meronda di segenap sudut kawasan itu mengikut giliran. Ada sebuah menara tinjau yang berada di bahagian barat. Terdapat juga sebuah garaj kenderaan tentera dan sebuah hangar kapal terbang di kawasan yang berdekatan.

Nell dan Sonny mengikat kain menutupi separuh wajah. Mereka perlahan-lahan menyusup di luar dinding berdekatan menara tinjau bahagian barat. Sonny menjeling jam di tangannya yang menunjukkan hampir 4.30 pagi, menantikan masa pertukaran giliran askar di menara itu.

Mereka semua telah membuat rancangan ini selama hampir tiga hari. Kali ini, mereka tidak boleh gagal kerana inilah satu-satunya pilihan yang ada buat masa ini.

"Sekarang."Bisik Sonny.

Sonny mengambil lajak. Dia berlari dan memijak sebatang tunggul kayu, melonjak lalu mencapai bahagian atas dinding batu itu. Dia bergayut dengan tangan kirinya. Nell mendongak, menantikan apa yang akan dilakukan oleh Sonny.

Perlahan-lahan, tangan kanan Sonny memegang dawai kawat yang mengalirkan arus elektrik itu. Hampir sahaja Nell menerpa untuk menghalang. Namun niatnya itu terbantut sebaik sahaja mendapati tiada apa-apa yang berlaku pada Sonny. Bahkan arus elektrik itu seolah-olah mengalir ke dalam tangannya.

Nell ternganga. Ini memang di luar dugaannya.

Sonny melapik dawai kawat itu dengan jaketnya. "Cepat. Kita ada 30 saat je sebelum askar pertukaran sampai." Arah Sonny sebelum melompat turun ke sebelah sana.

Tanpa melengahkan masa, Nell mengikut sahaja arahan itu. Ternyata elektrik pada dawai kawat itu telah dimatikan. Dia juga berjaya melompat turun ke dalam kawasan tersebut.

Nell yang masih agak terkesima menghulurkan jaket milik Sonny kembali kepadanya. Sonny pun Parabrid?

Sonny terus memecut menuju ke sebuah kenderaan yang berada di situ. Nell mendengus dan terus mengekori Sonny.

Mereka terus berlari ke sebuah kenderaan yang lain pula. Mereka bergerak secara berhati-hati dan bersembunyi di belakang apa sahaja objek sebelum mereka tiba di bangunan pusat kawalan operasi.

Pada saat ini, kenderaan perisai yang dibina oleh Kaio, 'Naga Tempur' muncul di hadapan pintu pagar utama. Kenderaan agam itu mula melanggar pintu pagar besi yang tinggi itu. Namun pintu pagar itu masih berdiri tegak.

Sebaik menyedari serangan mengejut itu, tentera-tentera yang sedang berkawal di bahagian dalam mula bertindak. Beberapa orang tentera yang sedang berkawal di pos kawalan terus melepaskan tembakan. Namun tembakan-tembakan itu hanya memberikan kesan calar sahaja.

Kenderaan itu terus merempuh pagar itu beberapa kali lagi. Pagar besi itu itu mulai goyah. Akhirnya, kenderaan itu berjaya masuk ke dalam kawasan yang dikerumuni oleh tentera-tentera yang sedang dalam mod menyerang.

Keadaan mulai tegang. Kedengaran pegawai atasan mula memberikan arahan kepada tentera-tentera. Siren dibunyikan. Mereka bergerak laju mengikut unit masing-masing. Tentera-tentera mula meningalkan pos masing-masing dan bergerak ke arah kenderaan tersebut.

Sonny dan Nell mengambil kesempatan ini untuk masuk ke dalam bangunan yang menempatkan bilik server.

Sonny terlebih dahulu menyerang salah seorang tentera yang berada di hadapan pintu masuk. Dia mencengkam leher tentera itu. Lelaki tersebut menggelepar sebelum jatuh ke tanah. Seluruh badannya bertukar kemerahan dan dipenuhi dengan jaluran urat yang timbul jelas.

PARAGONWhere stories live. Discover now