[38]

290 50 20
                                    

PANTHERA bergerak laju melalui lorong-lorong di antara bangunan. Kedengaran beberapa lagi bom diletuskan. Apinya merah merias malam. Suara-suara penduduk yang masih tidak sempat melarikan diri dari kota terdengar sayup-sayup.

"Tak guna... apa yang diorang nak buat?Kenapa mereka bom bandar ni dan penduduk yang tak tahu apa-apa?" Soal Kaio geram.

"Kita kena cepat selamatkan orang-orang yang masih terperangkap tu..." Ujar Nell di kerusi pemandu sambil matanya fokus ke hadapan.

"Pergi cari Woon dulu. Dia ada anak-anak yang masih kecil." Beritahu Sudha. Sedari tadi dia asyik merisaukan keselamatan pekerjanya yang seorang itu.

Sudha menunjukkan laluan ke tempat persembunyian lelaki itu kepada Nell. Sesekali dia memandang anak perempuannya yang masih melindungi kenderaan itu dengan kuasanya.

"Situ!" Sudha menunjukkan sebuah deretan gudang.

Panthera segera membrek. Sudha kelam kabut turun. Dia berlari masuk ke dalam bangunan itu. Nell dan Sonny juga pantas mengekori lelaki tersebut.

Seketika kemudian, Sudha keluar sambil memapah Woon. Lelaki yang sedikit berisi itu tercedera di kaki kanannya akibat dihempap serpihan bangunan. Sonny mengekori mereka bersama dengan isteri dan dua orang anak lelaki Woon. Nell pula menyusul dengan beberapa senjata api seludup milik Sudha yang disimpan di dalam gudang tersebut.

"Jip aku kat situ... tapi aku tak boleh memandu..." Woon menunjukkan ke arah kenderaannya yang berada berhampiran. "Tadi pun isteri aku yang tolong pandu jip tu untuk bawa kitorang bersembunyi kat sini."

"Aku pandu!" Tawar Sudha.

Rintana mengambil sebahagian senjata api yang dipegang Nell lalu mengekori ayahnya. Dua beranak itu serta keluarga Woon segera masuk ke dalam jip tersebut.

"Korang okay ke tanpa Rintana?" Soal Sudha dari tingkap pemandu.

"Jangan risaukan kitorang. Selamatkan Woon dan keluarga dia dulu. Nanti kitorang ikut." Balas Nell seraya menyerahkan saki-baki senjata yang lain kepada Rintana yang berada di kerusi penumpang belakang.

"Kalau ada apa-apa masalah, guna benda ni." Sudha menghulurkan sebuah walkie-talkie kepada budak itu.
Nell menyambut alat itu seraya mengangguk.

Sudha menghidupkan enjin jip. Kenderaan itu terus memecut ke arah pintu gerbang sebelum menghilang ditutupi kuasa Rintana.

Kaio menggantikan Nell di tempat pemandu. Sonny berada di kerusi penumpang hadapan manakala Nell duduk di bahagian belakang. Panthera dibawa menghala semula ke tengah bandar.

Ketika ini, mereka menyedari letupan sudah tidak ada. Mereka juga terlihat beberapa buah Pepatung Perak yang tercampak ke dalam tasik. Tidak lama kemudian, sebuah dron pula meletup. Pastinya itu perbuatan Auvo. Tiga orang lelaki itu merasa sedikit lega.

Sudha memandu jip milik Woon sehingga hampir ke pintu gerbang. Tanpa disangka, dia terpaksa menekan brek apabila melihat begitu banyak kenderaan penduduk yang terperangkap di situ.

Lelaki itu beransur-ansur dapat melihat apa yang terjadi di hadapannya. Segerombolan askar baru tiba dengan kereta-kereta perisai mereka. Hampir 15 buah kereta perisai sedang menghalang laluan keluar manakalah jumlah yang lebih banyak telah masuk ke dalam kawasan bandar.

Sudha menepuk stereng penuh geram. "Tak guna... tentera bantuan!"

"Boss... ini tak bagus..." Woon memandang Sudha dengan wajah yang gelisah. Dia berpaling sejenak ke arah keluarganya di bahagian penumpang belakang. Nasib seolah-olah tidak menyebelahi mereka.

Wajah Sudha berkerut-kerut berfikir sambil menahan rasa marah.

BAM!

Ada sesuatu dari atas jatuh menghempap hud jip dan menggegarkan kenderaan tersebut. Mereka semua tersentak.

PARAGONWhere stories live. Discover now