PART 38

15K 653 34
                                    

Hari ini adalah hari yang bahagia buat Liya dan Daniel. Merangkap hari mereka akan disahkan sebagai suami isteri.

Kelihatan Liya masih didalam lamunan tidur nya. Lena nya terganggu apabila pintu biliknya diketuk kasar oleh seseorang.

"Liya! Bangun lah. Dah lewat dah nie, pukul 10 majlis dah mula dah! Tinggal satu jam setengah lagi,"

Membutang mata Liya apabila suara papa nya menyetakan lamunan tidurnya. Sumpah dia katakan, dia lupa bahawa hari ini adalah hari pentingnya.

"Ye! Liya dah bangun!,"

Terus kaki nya berjalan dengan pantas menghampiri bilik mandi. Dia hanya mengambil masa selama 15 minit sahaja untuk mandi. Selalunya, satu jam Liya tahan berada dalam tandas.

Baju pengantin nya diambil dan dipasangkan ke tubuh terus. Make-up pengantin nya turun berada disitu untuk menghiasi diri Liya.

Kelihatan Liya mengela nafas legas sebaik sahaja mukanya dihiasai nipis itu sudah kemas. Dia memerhati dirinya dicermin besar milik nya. Majlis akat nikah mereka dibuat di rumah keluarga Liya.

"Liya, kau dah siap ke? Pengantin lelaki dah ada kat bawah tu,"

Ujar Tasya yang menyentakkan Liya yang sedang berada dalam angan-angan nya. Tasya dan Ariya Marshanda sudah 2 hari menetap di rumah keluarga Liya.

Berkali-kali Ariya Marshanda memujuk suaminya supaya membenarkan nya. Mula-mula memang berkeras Rafael Marcus tidak membenarkan isterinya itu.

Dalam keadaan berbadan dua, risau dia. Sudahlah isterinya itu tidak meminta berteman. Apa katanya, nak meluangkan masa dengan kawan-kawannya.

Nak ke tak, dia terpaksa benarkan. Kalau tak merajuk setahun isterinya itu.

"Haah, dah-dah,"

"Kau kenapa? Mengelabah semacam je. Okay?,"

"Tak ade, okay je. Cuma berdebar je, aku okay. Jum turun kau kan cakap pengantin dah datang tadi kan,"

Kedua-kedua mereka keluar dari bilik. Pakaian Liya sungguh ringkas. Dengan tudung bersarung dikepalanya sungguh menyerlahkan lagi kecantikan dirinya itu.

Suasana yang meriah itu mendebarkan hati Liya. Turun sahaja tangga, semua mata tertumpu dengannya. Berasa malu pula diperhati sebegitu.

Mata nya dengan Daniel bertembung dengan tidak sengaja. Dapat dilihatnya, Daniel sungguh kacak dalam berpakain baju melayu putih, berserta dengan songkok.

Anak dara mahupun mak cik berbisik melihat Daniel. Badan bertattok sungguh mengerikan. Ada jugak yang rambang mata melihat tubuh tegap dan wajah tampan Daniel.

Tidak lupa juga Liya, anak bongsu Datuk Khairi Wajah yang cantik mengikut perisi Datuk Khairi Disebabkan Liya jarang berada dibandar, sebab iti ada juga tidak tahu bahawa Datuk Khairi mempunyai anak perempuan .

Tersenyum sahaja wajah Datuk khairi dihadapan Daniel. Itulah masa dia untuk melepaskan anak perempuan nya dengan Daniel. Walaupun susah, dia tidak dapat berbuat apa-apa.

Anaknya juga memerlukan hidup untuk bahagia bersama orang tersayang.

"Pengantin lelaki okay ke? Perpeluh nampak muka tu,"

Rafael Marcus  Where stories live. Discover now